In Amerika kost de Chevrolet Camaro rond de 35.000 dollar. In ons land moet er minstens 83.995 euro worden afgerekend voor de Camaro coupé. De cabriolet is nog eens zes mille duurder. Aanzienlijke bedragen in vergelijking met de prijskaartjes aan de overkant van de plas. Verantwoordelijk daarvoor is de 6.2-liter V8-krachtbron die het niet al te nauw neemt met de CO2-uitstoot (304 g/km) en waarop in Europa een flinke slurptax wordt geheven. Daarom is gekozen om alleen de automaat te gaan voeren in ons land, omdat deze versie gezegend is met cilinderuitschakeling en daardoor het verbruik gemiddeld genomen met een liter drukt naar 13,1 l/100 km. De versie met handbak zou ruim 10.000 euro duurder zijn. Concerngenoot Cadillac biedt die duurdere handbakoptie trouwens wel in de CTS-V, Chevrolet ziet daar (vooralsnog) van af. Zonde!
Flippers
Waarom zonde? Welnu, de versie met handbak is gewoon de lekkerste. Hij klinkt rauwer en geeft je veel meer het gevoel in een echte Amerikaanse muscle car te zitten. Niet dat de versie met automaat beroerd klinkt, maar het geluid is flink gedempt. Zelfs bij stationair toerental is het verschil in geluidsproductie tussen beide versies aanzienlijk. Alleen bij vollast draaien alle acht zuigers in de rondte, bij deellast en stationair worden vier van de acht cilinders buitenspel gezet. De V8 in de Camaro met automaat levert bovendien iets minder vermogen: 405 tegen 432 pk, en aan koppel is 556 Nm voorhanden. Genoeg om de Amerikaan in 5.4 tellen naar de honderd te laten sprinten en een topsnelheid van 250 km/u op de klok te zetten. Daarover geen klachten. De automaat met zes verzetten is niet de snelste in zijn soort, maar kan eventueel handmatig worden bediend met flippers achter het stuurwiel, dat trouwens identiek is aan het stuur uit de andere Chevrolet-modellen, zoals de Volt, Cruze en Aveo.
Een standaard head-up display projecteert in de voorruit het actueel toerental en de gereden snelheid. Ideaal. Je blik blijft mooi op de weg en het maakt in feite de tellers in het instrumentarium overbodig. Wat opvalt is de vrij fors gedimensioneerde A-stijl, die tegenliggers op bochtige bergwegen laat verdwijnen. Op dit soort wegen volgt de Amerikaan trouwens keurig de opgedragen rijrichting, maar heeft de Camaro wel enigszins last van zijn vrij forse leeggewicht van ruim 1.800 kilogram. De cabriolet legt zelfs bijna 2.000 kilogram op de schaal.
Buitenbeentje
Het design van de Camaro is zoals een echte muscle car hoort te zijn met grote 20-inch wielen, lage ruiten en een agressieve neus. Het is een buitenbeentje in Europa, zo blijkt tijdens onze testrit. Overal waar we komen worden we uitvoerig bekeken. Dat ook het interieur naar Amerikaanse maatstaven is vormgegeven, mag geen verrassing heten. Voornamelijk harde plastic elementen sieren de muscle car. Maar hé, in Amerika kost ie ook maar een fractie van hier. Het meubilair zit prima, maar personen met een lengte van 1.90 meter of meer kunnen nogal wat hinder ondervinden van het beperkte (hoofd)ruimteaanbod voorin. De bestuurdersstoel in relaxhouding positioneren, luidt dan het devies. Achterin is in theorie plek voor twee personen, maar de beenruimte is nagenoeg nihil.
In de cabriolet is meer hoofdruimte beschikbaar, ook met het dak dicht. De constructie met het stoffen kapje is duidelijk compacter dan die van het vaste dak. Het dak opent en sluit tergend langzaam, maar eenmaal opgevouwen achter de achterstoelen, maakt de V8-brul veel goed. Zolang je tenminste het gaspedaal volledig vloert bij accelereren, want ook in de cabriolet is de achtcilinder bij constante snelheid opvallend stil. Het comfort is dik in orde, Chevrolet heeft in de cabriolet duidelijk voor een andere onderstel set-up gekozen. De cabrio is minder stug afgeveerd dan de coupé.
Chevrolet vraagt voor de Camaro coupé een minimale vergoeding van 83.995 euro. De uitrusting is niet al te royaal. Zo ontbreekt een navigatiesysteem bijvoorbeeld. Ook op de optielijst. Een hele reeks meters voor oliedruk en –temperatuur, transmissievloeistoftemperatuur en accuspanning zijn wel bij de prijs inbegrepen. Helaas komt de versie met handbak dus niet officieel naar ons land. En dat is toch jammer.
Schrijf een review