De nieuwe M-Klasse rekent meer dan ooit af met het verleden. Niet als het gaat om luxe en ruimte, wel als we naar het brandstofverbruik kijken. Want alle lof over comfort en luxe ten spijt; echt zuinig zijn SUV's nooit geweest. Met de huidige brandstofprijzen en verscherpt milieubesef in het achterhoofd is Mercedes aan de slag gegaan de nieuwe M-Klasse veel zuiniger te maken.
Daar heeft het uiterlijk natuurlijk niet onder geleden. Het stoere-elegante heeft de nieuwe M-Klasse nog steeds. De invulling is door middel van een scherpere flanklijn, LED-knipper en -achterlichten, iets geknepen koplampen en hoekiger C-stijl wat anders. Omdat de demonstratiemodellen rijkelijk zijn uitgerust biedt het interieur een weldaad aan leder, aluminium of houtsierlijsten, Harman Kardon audio en zelfs verwarmde/gekoelde bekerhouders. Ook het dashboard is met gestikt leder afgewerkt om het luxe-gevoel verder te versterken. Opvallend is dat de richtingaanwijzer iets hoger aan de stuurkolom is geplaatst en het stengeltje voor de 'Tempomat' (cruisecontrol) naar beneden is verhuisd.
De achterbank biedt ruimte voor twee of drie volwassenen. Er is voldoende beenruimte en afhankelijk van je smaak is de hoek van de rugleuning in een aantal trappen verstelbaar. Verder kijken de passagiers uit op TFT- of iPad-schermen aan de hoofdsteunen van de voorstoelen, de optielijst biedt natuurlijk allerlei mogelijkheden voor entertainment onderweg.
Veel vooruitgang is geboekt in de aandrijflijn, de rijdynamiek en het brandstofverbruik. Om te beginnen is Mercedes overtuigd van de kracht die de 2.1 liter grote 250 CDI dieselmotor levert dat deze viercilinder voortaan aan de basis van het motorpalet staat. Met 204 pk en 500 Nm, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat moet dat voldoende zijn. Bovendien resulteert die combinatie, samen met vraaggestuurde dynamo, stuurbekrachtiging en airco in een voorbeeldig verbruikscijfer van 6.0l/100km. Met een SUV van 1900 kg! Een uitgebreide testrit leert dat de dieselmotor de auto de baas is; ook in de M-Klasse presteert de diesel probleemloos, waarbij 'zijn ware aard' nauwelijks op de voorgrond treedt. De ML 250 CDI draait voorbeeldig stil, stiller nog dan in een S-Klasse. Bovendien bleek een verbruik van zeven liter in de praktijk te realiseren. Een aanrader!
Wij reden ook met de bij ons als enige verkrijgbare benzinevariant, de ML 350. De 306 pk sterke zescilinder valt niet zozeer op door zijn indrukwekkende sprintvermogen, maar is wel bijzonder stil en soepel. Het verbruik van de boordcomputer varieerde tussen 9.3 en 11.3 liter tijdens de diverse (heuvelige) routes in Oostenrijk. Volges de fabriek moet een liter of achteneenhalf wel mogelijk zijn.
In de nieuwe M-Klasse debuteren ook allerlei technieken die bijdragen aan behoorlijk veelzijdige rij-eigenschappen. Met adaptieve demping, luchtvering en actieve stabilisatoren (al dan niet optioneel) wordt de rolneiging van de koets aanmerkelijk beperkt en blijft de ML heel lang goed op koers. Ook al voel je altijd wel met een zware auto onderweg te zijn, zeker met remmen. Comfort biedt de nieuwe generatie als vanouds in overvloed; zelfs met de 20 inch AMG wielen. De comfortstand van de AIRMATIC-luchtvering wordt niet deinerig.
Naast de offroad-modus van de zescilindermodellen - met speciale parameter tijdens onverhard voor het ESP, ABS en de motorrespons - biedt Mercedes nu ook een uitgebreid OffRoad Package. We hebben aan den lijve kunnen ondervinden dat de offroadcapaciteiten van de M-Klasse heel ver gaan. Wat de techniek aan het doen is wordt nu ook fraai gevisualiseerd via het centrale COMAND-scherm. Leuk en handig voor de Amerikanen zouden we bijna willen zeggen. Toch is het pakket de moeite waard, met dank aan de aanwezigheid van standen voor rijden in de winter en met een aanhanger.
De nieuwe Mercedes M-Klasse staat vanaf november in de Nederlandse showrooms. Prijzen beginnen net onder 70 mille. Binnenkort volgt de volledige rij-impressie met alle details en verdere toelichting.
Schrijf een review