Het nieuwe vlaggenschip wordt amper een jaar na een bescheiden facelift aan de Rexton-reeks toegevoegd. Het belangrijkste kenmerk van dit topmodel is een flink opgewaardeerde uitrusting en een sterkere motor. De oorspronkelijk van Mercedes-Benz afkomstige vijfcilinder turbodiesel met common rail-inspuiting levert in de XVT 186 in plaats van 165 pk en ook de trekkracht is er behoorlijk op voorruit gegaan: 402 Nm vanaf 1.600 toeren. Standaard zit er een prettige schakelende vijftraps automaat van Mercedes in de Rexton XVT.
De uitrusting is uitgebreid met een hele bundel extra’s zoals, zijairbags, klimaatregeling, leren bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen op de bestuurdersstoel, ESP, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, extra donkere ramen achter, cruise control, regensensor en 18 inch lichtmetalen wielen. En er zijn zelfs technische aanpassingen, want in plaats van de inschakelbare vierwielaandrijving heeft de Rexton XVT een permanent systeem en de starre as achter heeft plaats moeten maken voor een onafhankelijke wielophanging.
Het veercomfort is daardoor wel een stuk verbeterd, want zo’n zware, starre as wil nog wel eens stuiteren onder de auto. Maar het verhindert niet dat de SsangYong tamelijk ver overhelt in bochten. Als een schip schommelt de Rexton XVT door een slingerende bochtencombinatie en drempels neemt de ruim twee ton wegende SUV ook licht wiegend als een scheepje op een licht woelige zee.
Om ongerief te voorkomen is het elektronische stabiliteitssysteem ESP paraat en dat staat erg strak afgesteld. Een slingerbeweging van het stuurwiel wordt al met luid gepiep en afremmende wielen beantwoord, een tikje overdreven lijkt ons.
Over de motor niets dan goeds. Hij harmonieert goed met de vijftraps automaat, waarvan je de versnellingen ook manueel kunt selecteren door een klein knopje op de pook. Kracht is er genoeg voorhanden en die 21 pk extra en de 60 Nm meer trekkracht zijn goed besteed bij zo’n zware auto.
Als topmodel is de Rexton XVT natuurlijk geen koopje, maar in vergelijking met de concurrentie is de prijs van 55.495 euro wel aantrekkelijk. Overigens heeft SsangYong Nederland voor de basisversie van de Rexton een speciale aanbieding. Bestel hem via internet en je betaalt 4.000 euro minder: geen 43.495 maar 39.495 euro. Nadeel: inruilen en handelen is er niet meer bij.
Schrijf een review