Nissan X-Trail is geen opschepper

Van de meeste SUV’s in de populaire prijsklasse hoef je geen bijzondere terreinkwaliteiten te verwachten. Vaak hebben

Van de meeste SUV’s in de populaire prijsklasse hoef je geen bijzondere terreinkwaliteiten te verwachten. Vaak hebben ze zelfs alleen voorwielaandrijving, maar zelfs met vierwielaandrijving is een bospad soms al avontuurlijk. Niet voor de Nissan X-Trail, tenminste in de vierwielaangedreven versies, want dat is geen opschepper.

Dat ontdekken we op een rit door de Noord-Griekse ‘jungle’, een bergachtig en soms zeer woest gebied grenzend aan Albanië, waar de Europese subsidies blijkbaar nog niet goed zijn doorgedrongen, want de wegen zijn er vaak erbarmelijk. En de ongebaande wegen zijn er zonder terreinvaardigheid niet zelden onneembaar, vooral als het vele dagen achtereen heeft geplensd, zoals voor en deels tijdens onze komst.

Leuk voor de fotografen en het is ook altijd een groot genoeg om andermans voertuig van onder tot boven onder de modder te bedekken. Twee ritten van krap een half uur mogen we over bergweggetjes en door de prut worstelen. Doorwadingen zitten erbij, diepe moddersporen en uiteindelijk belanden we op een speciaal 4x4-traject waar de specifieke kwaliteiten verder kunnen worden getest.

Eén ding is duidelijk: Nissan heeft het terreinrijden in de X-Trail weer een stukje eenvoudiger gemaakt. Een afdaalhulp bestond al bij andere merken, de X-Trail heeft die nu ook in de vorm van de Downhill Drive Support. Maar er is ook een Uphill Drive Support, dus een kind kan de was doen. En met het All Mode 4x4i-systeem kom je altijd beslagen ten ijs.

Op de weg zet je de keuzeschakelaar in voorwielaandrijving of automatische vierwielaandrijving, waarbij die laatste stand de aandrijfkracht naar de achterwielen automatisch regelt afhankelijk van de grip van de voorwielen. Wordt het terrein wat listiger dan kun je de verbinding tussen vóór- en achteras sperren, maar dat werkt alleen bij lagere snelheden (tot 40 km/h). Het ESP-systeem (elektronische stabilisatie) kun je uitschakelen om in het terrein niet op de verkeerde momenten te worden afgeremd.

Op de gewone weg hebben we dat ESP ook even uitgezet om te kijken of het ‘ongetemde’ weggedrag van de Nissan X-Trail voldoet. En we waren onder de indruk van de behendigheid en bochtsnelheden van de rijklaar toch dik 1.700 kilo wegende SUV. Hij is wat zwaarder geworden in vergelijking met zijn voorganger, maar dat is niet zo gek, want ondanks zijn grote uiterlijke gelijkenis is de nieuwe X-Trail liefst 17 centimeter langer.

Die ruimte is vooral terug te vinden in de bagageruimte die met zo’n 200 liter toenam tot 603 liter. En Nissan stopte er wat handigheidjes in, zoals een dubbele bodem, met daaronder uitschuifbare lades voor wat kleinere spulletjes. Het interieur is verder niet veel ruimer dan dat van zijn voorganger, maar wel een stuk vlotter vormgegeven.

Belangwekkend nieuws is er onder de motorkap, waar een nieuwe tweeliter benzinemotor kwam met 140 pk en de 2,5 liter benzinemotor iets aansterkte. Maar het belangrijkste is toch wel de komst van twee nieuwe tweeliter turbodiesels uit de Renault-stal. De zwakste heeft al 150 pk en is er met handgeschakelde zesbak of zestraps automaat, topper is een 173 pk versie van die motor met handgeschakelde zesbak, die in tien tellen naar de 100 sprint en 200 km/h kan halen.

Met name op die diesels en de automaat zitten de klanten te wachten volgens een onderzoek van Nissan. Daar zullen ze iets gestegen prijzen voor over moeten hebben want de X-Trail begint nu bij 28.995 euro. Dat is dan voor een versie met alleen voorwielaandrijving, de niet bluffende varianten beginnen bij 31.545 euro. Dieselen (met 4WD) kan vanaf 36.445 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.