We zeiden het al in onze eerste indruk. De nieuwe Yaris is helemaal nieuw ontwikkeld en dat is geen moment te laat. Het B-segment is ongekend populair aan het worden en de Yaris kon het tempo niet helemaal meer bijbenen. En aangezien 1 op de 4 verkochte Toyota's een Yaris is, moet het model bij de pinken blijven. Voor het exterieurdesign heeft Toyota eerder aan evolutie dan revolutie gedacht. Het nieuwste model heeft nog steeds veel weg van zijn voorganger maar onmiskenbaar vertolkt de nieuwe Yaris de laatste designtaal van het merk, dat net even sprankelender is. Dat wordt versterkt door de nieuwe proporties van de Yaris. De lengte groeide naar 3.89 meter – waarmee de Japanner nog steeds niet (bewust) het grootste jongetje van de klas is – en de hoogte nam met twee centimeter af. Het geeft de Yaris een jongere uitstraling, waardoor Toyota stiekem hoopt ook meer jongere kopers aan te kunnen trekken. Is de nieuwe generatie zwaarder dan zijn voorganger? Nee. Toyota bespaarde door onder meer gebruik van andere staalsoorten zo’n twintig kilo. Ook werd 450 gram bespaard door slechts een voorruitwisser te plaatsen, want ja, alle beetjes helpen!
Nieuwe opzet
Binnenin is de vernieuwing eveneens direct zichtbaar. Het grijze interieur met centraal instrumentarium is verleden tijd. De Japanners kiezen nu voor zwart en een conventionele opstelling voor het tellerhuis. Hebben wij helemaal geen moeite mee! Enthousiast worden we van de gevarieerde mix ronde en vierkante vormen die het nu breed uitgesmeerde dashboard kenmerkt. Het ziet er frivool en speels uit zonder aan overzichtelijkheid te verliezen.
De verschillende soorten reliëf kunnen echter niet verdoezelen dat de gekozen materialen – op z’n zachtst gezegd – hard zijn. Jammer! Ook de bedieningsknoppen van de elektrische ramen in de deuren en toetsen voor de stoelverwarming en start/stop-installatie tussen de voorstoelen zijn niet naar onze smaak; fantasieloos. Aan ruimte is er zowel voor-als achterin geen gebrek doordat de wielbasis vijf centimeter is toegenomen. Wel moet gezegd worden dat het panoramadak hoofdruimte achterin wegsnoept. Op de nu niet meer verschuifbare achterbank missen volwassenen dan net dat beetje hoofdruimte om comfortabel (en niet onderuitgezakt) te zitten. Voorin zit je perfect; de stoelen zijn van formaat en bieden prima steun. Als bestuurder raak je ook door het strakke lederen stuurtje - dat voortaan veel minder vlak staat - meteen in de stemming te gaan rijden. Echt waar!
1.3 met CVT
De eerste kilometers reden we met de 1.3 liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat. De vierpitter levert 99 pk en dat is genoeg om probleemloos met het verkeer mee te komen. Zoals zo vaak bij een dergelijke transmissie is de motor bij een rustige rijstijl en constante snelheden lekker stil. Ga je de Yaris de sporen geven dan zul je dat ook horen. Toyota heeft ‘de schade’ wel beperkt door de continu variabele transmissie zeven overbrengingen mee te geven. Liefhebbers kunnen ook zelf schakelen via de flippers aan het stuur of het pookje. Dat gaat best aardig, al worden schakelverzoeken wat traag doorgevoerd. De sportknop die we tussen de voorstoelen treffen houdt het toerental hoger, maar in een sportieve stemming raken we er toch niet direct van. Daarvoor willen we toch echt zelf schakelen en koppelen.
Eenliter belastingvrij
Na de koffiestop is de 1.4D de sporen gegeven. Hoewel de 90 pk sterke diesel voor ons land minder interessant is – hij zal niet wegenbelastingvrij zijn en komt ook niet in aanmerking voor 14% bijtelling – brengt het de Yaris het beste tot leven. Je merkt dan ook dat de nieuwe generatie strakker rijdt en directer stuurt. Toyota heeft dit karakter bewust voor de Europese versie ontwikkeld. Zeker voor de ‘jongvoelenden’ onder ons is dat een vernieuwende eigenschap voor de normaliter wat brave Yaris. De vierpits diesel moet wel een turbogat onder de 2000 toeren overwinnen, maar met behulp van de zesbak – die een opvallende korte slag heeft - blijf je moeiteloos ‘op stoom’. Dankzij goede isolatie dringt de diesel zich nauwelijks op met verbrandingsgeluiden in het interieur. Hier heeft Toyota zorgvuldig huiswerk verricht.
Last but not least: aan de basis staat de eenliter driecilinder met 69 pk. We kennen het motortje uit de Aygo en waren benieuwd hoe de Yaris daarmee in beweging wordt gebracht. De positieve verrassing is dan ook groot als blijkt dat de 1.0 VVT-i helemaal niet zo behelpen is. De Japanners hebben de eenliter aan het gaspedaal laten hangen waardoor het motorkarakter levendig is, ook al gaat het allemaal niet zo hard. Loop dus zeker niet zomaar om de instapmotorisering heen. Zeker niet als je BPM- en wegenbelasting wilt besparen, want onder de huidige regelgeving valt alleen deze krachtbron in de prijzen. Zelfs zonder start/stop-techniek, want die besparende techniek is alleen op de 1.3 liter aanwezig. En voor die motor moet je wel 2800 euro bijbetalen.
Toyota Touch met achteruitrijcamera
Elke nieuwe Yaris zit ruim in de veiligheidsvoorzieningen. ESP is standaard, evenals ABS en zeven airbags. De instapper Comfort komt niet zonder elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, een verstelbare rugleuning van de achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, meervoudig verstelbaar stuurwiel en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Ook een radio/cd-speler met USB- en MP3 functionaliteit en stuurbediening is aanwezig. Het prijskaartje vermeldt 10.990 euro en dat gerust scherp te noemen.
Voor 12.440 euro is er de Yaris Aspiration. Dit wordt waarschijnlijk de meest populaire uitvoering aangezien dan onder meer airco en het uitgebreide Toyota Touch systeem met Bluetooth voorhanden is. Het multimediasysteem met iPod, USB- en AUX-aansluiting is heel gemakkelijk via een touchscreen te bedienen en tegen 595 euro meerprijs uitgerust met navigatiesoftware. Speciaal voor de Facebookers onder ons is er een applicatie ingebouwd om – liever niet tijdens het rijden – contacten met vrienden te onderhouden. Ook is (via de internetverbinding van de telefoon) weerinformatie op te vragen en Google Local Search te gebruiken. Een bijzonder vrijgevige traktatie van Toyota is de achteruitrijcamera die aan alle Toyota Touch-systemen is gekoppeld. Meestal zie je in dit segment immers ‘slechts’ parkeersensoren.
Conclusie
De nieuwe Toyota Yaris staat met een jeugdiger design en moderne uitrusting weer fris in de kijkers. Jammer alleen dat de gebruikte materialen in het interieur iets achterblijven bij onze wensen. Door de compacte Japanner specifiek op de Europese markt af te stemmen is het plezierig om in de Yaris te rijden. Ook voor de ‘jongvoelenden’ onder ons. De eenliter krijgt de gang er nog best in en is door zijn belastingvrije status aantrekkelijk geprijsd in het segment.
Schrijf een review