De nieuwe Yaris is helemaal nieuw ontwikkeld. Voor het exterieurdesign heeft Toyota eerder aan evolutie dan revolutie gedacht. Het nieuwste model heeft nog steeds veel weg van zijn voorganger maar onmiskenbaar vertolkt de nieuwe Yaris de laatste designtaal van het merk, dat even iets spannender is. Binnenin is de vernieuwing onmiskenbaar. Het grijze interieur met centraal instrumentarium is verleden tijd. De Japanners kiezen nu voor zwart en een conventionele opstellen voor het tellerhuis. Hebben wij helemaal geen moeite mee. Enthousiast worden we van de gevarieerde mix ronde en vierkante vormen die het nu breed uitgesmeerde dashboard kenmerkt. Het ziet er frivool en speels uit.
Uitstekende zitpositie
De verschillende soorten reliëf kunnen echter niet verdoezelen dat de gekozen materialen – op z’n zachtst gezegd – hard zijn. Jammer! Ook de bedieningsknoppen van de elektrische ramen in de deuren en toetsen voor de stoelverwarming en start/stop-installatie tussen de voorstoelen zijn niet naar onze smaak; fantasieloos. Aan ruimte is er zowel voor-als achterin geen gebrek, tenzij je het panoramadak bestelt. Op de achterbank missen volwassenen dan net dat beetje hoofdruimte om comfortabel (en niet onderuitgezakt) te zitten. Voorin zit je perfect; de stoelen zijn van formaat en bieden steun. Als bestuurder raak je ook door het kekke lederen stuurtje dat nu niet meer vlak staat meteen in de stemming te gaan rijden. Echt waar!
1.3 met CVT
De eerste kilometers reden we met de 1.3 liter viercilinder benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat. De vierpitter levert 99 pk en dat is genoeg om probleemloos met het verkeer mee te komen. Zoals zo vaak is de motor bij een rustige rijstijl en constante snelheden lekker stil. Ga je de Yaris de sporen geven dan zul je dat ook horen. Toyota heeft ‘de schade’ wel beperkt door de continu variabele transmissie zeven overbrengingen mee te geven. Liefhebbers kunnen ook zelf schakelen via de flippers aan het stuur of het pookje. De sportknop die we tussen de voorstoelen treffen houden het toerental hoger, maar in een sportieve stemming raken we er niet direct van.
Dieselen
Na de koffiestop is de 1.4D de sporen gegeven. Hoewel de 90 pk sterke diesel voor ons land niet zo interessant is – hij zal niet wegenbelastingvrij zijn en komt ook niet in aanmerking voor 14% bijtelling – brengt het de Yaris wel meer tot leven. Je merkt dan ook dat de nieuwe generatie strakker rijdt en directer stuurt. Zeker voor de ‘jongvoelenden’ onder ons is dat een vernieuwende eigenschap voor de normaliter wat brave Yaris. De vierpits diesel moet wel een turbogat onder de 2000 toeren overwinnen, maar met behulp van de zesbak – die een opvallende korte slag heeft - blijf je moeiteloos ‘op stoom’. Dankzij goede isolatie dringt de diesel zich nauwelijks op met verbrandingsgeluiden in het interieur. Hier heeft Toyota zorgvuldig huiswerk verricht.
Morgen...
Morgen gaan we rijden met de Yaris 1.0, voorzien van de eenliter uit de Aygo die volgens onze huidige fiscale regels in aanmerking komt voor het fiscale pretpakket van 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Dit in tegenstelling tot de 1.3. Of de nieuwe Yaris er ook weer in een Sport-uitvoering komt? We gaan het vragen. Zeker is dat volgend jaar de heel zuinige hybride-versie op de rol staat. Ook duiken we nog verder in het multimedia-/navigatiesysteem met touchscreen, dat ook Bluetooth-functionaliteit biedt en met social media overweg kan.
Schrijf een review