Plezierig bijtellen in de Mercedes C 220 CDI Coupé

Nieuw in de gelederen bij Mercedes-Benz; de C-Klasse Coupé. We rijden de verantwoorde diesel met 20% bijtelling.

Zakelijk rijden met lagere bijtelling kan tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Mercedes-Benz geeft met de introductie van de C 220 CDI Coupé de aftrap in het segment van de tweedeurscoupé met dieselmotor. Hoe scoort de nieuwe 20%-Benz bij de zakelijk rijder?

Tegelijkertijd met het vernieuwen van de huidige generatie C-Klasse voegt Mercedes-Benz een derde carrosserievariant toe aan het gamma; de C-Klasse Coupé. Deze keer betreft het geen ingekorte variant met twee portieren zoals het de CLC verging maar hebben we te maken met een ‘echte’, volwaardige interpretatie van een Coupé. En dat ziet er stukken beter uit, daar hoeven we geen doekjes om te winden. Mercedes heeft voor de nieuwe tweedeurs de formule ‘less is more’ opnieuw geïnterpreteerd, want zet de Coupé naast de Limousine (zie foto) en zie dat vooral de lagere daklijn voor het onderscheid zorgt. Niet gemonteerd op het testmodel maar wel te overwegen is het AMG-pakket, waarbij de bumpers, dorpels en wielen langs de sportschool zijn gestuurd; het maakt de Coupé krachtiger in zijn verschijning en we kunnen ons voorstellen dat velen daar wel prijs op stellen bij een Coupé. Zoek je vooral meer elegantie, dan is er nog altijd de vorig jaar geïntroduceerde E-Klasse Coupé.

Coupé Sitze
Vreemd genoeg noemt Mercedes-Benz het interieur van de C-Klasse Coupe juist een ‘lounge’. Is dat een goede benaming voor de cockpit van een sportief getinte Coupé? Of men doelt op de persoonlijke 2+2 stoelopstelling (‘Coupe Sitze’) met sfeerverhogende verlichting langs de deuren en het dashboard weten we niet. Feit is dat de Duitser net als de Limousine en Estate het vernieuwde interieur meekrijgt, opgetrokken uit de juiste materialen en niet zonder de allerlaatste comfortabele en veilige snufjes. De middenconsole met geïntegreerd centraal display, het CLS-achtige stuur en kokervormige instrumentarium is een fraaie upgrade en past uitstekend bij de C-Klasse Coupé om een zowel smaakvol als sportief sfeertje te creëren. De stoelen zijn specifiek voor de Coupé ontwikkeld en hebben een sterker profiel voor meer steun. Twee personen die met een beetje handigheid achterin plaatsnemen zitten ook goed, maar missen – afhankelijk van hun lengte – net dat beetje hoofdruimte. Vrienden die meerijden mogen dus niet al te lang zijn, of moeten niet zeuren. Coupé-rijders hoeven niet in te leveren op bagageruimte want die is met 450 liter nauwelijks kleinder dan die van de Limousine. Ook de toegang tot die ruimte nog steeds ruim bemeten. Fijn!

20%-diesel
De reden om de C-Klasse Coupe met dieselmotor in het daglicht te stellen heeft alles te maken met bijtelling, CO2-uitstoot en verbruik. Dat klinkt misschien saai, maar de 163 pk sterke 220 CDI weet goed op z’n strepen te staan. Nee, het is niet de stilste diesel in zijn soort – de geluidsproductie tijdens acceleratie mag beter worden geïsoleerd - maar door de combinatie van het vermogen en het al vroeg beschikbare koppel (400 Nm) kunnen we met recht plezierig ‘bijtellen’. De viercilinderdiesel hangt opvallend secuur aan het gas waardoor er bij de minste of geringste beweging van het rechterpedaal al actie is. Hoewel wij een Mercedes nog altijd met een automaat associëren is onze C 220 CDI Coupé ‘gewoon’ handgeschakeld. Dat moet ook wel om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling; de CO2-uitstoot zit precies op de grens van 116 gram en de automaatvariant schiet er – de efficiënte 7G Tronic Plus ten spijt - overheen. Bovendien blijken er steeds meer C-Klasses verkocht te worden met koppelingspedaal; niet in de laatste plaats door het aantal ‘vreemde rijders’ die voor een C kiezen. Schakelen in de C-Klasse is ook geen straf; de zesbak is weliswaar niet superstrak van aard maar laat zich wel soepel bedienen. De achteruitversnelling zit links naast de eerste versnelling en vraagt enig 'doorzettingsvermogen'; da’s even wennen maar ook wel zo veilig als je voor het stoplicht staat...

Onderstel tandje strakker
Specifiek voor de C-Klasse Coupé heeft Mercedes de onderstelafstemming aangepast. Het merk begrijpt heel goed dat de tweedeursversie best een tandje strakker mag rijden dan de Limousine en Touring en inderdaad is dat ook het geval. De Duitsers zijn echter zorgvuldig te werk gegaan; ook de Coupé ademt nog steeds een zekere rust onderweg, waardoor comfort uiteindelijk nog altijd boven dynamiek is verheven. Zeker op lange afstanden, al dan niet in combinatie met hogere snelheden, is dat erg prettig. Bij wie sportiviteit een hogere prioriteit heeft zal moeten kiezen voor het Dynamic Handling Package. Met een druk op de knop wordt dan niet alleen de demping maar ook de reactie van het gaspedaal verder aangescherpt. Dat is de theorie, we hebben het nog niet aan den lijve kunnen ondervinden.

Het beloofde verbruik van 4.4l/100km is onder de dagelijkse omstandigheden niet haalbaar; de boordcomputer bevestigt dat eenvoudig. Reken op 5.2l/100km tijdens snelwegtempo en een litertje meer als de kilometers in variërende omstandigheden worden afgelegd. Maar ach, zou de zakelijk rijder met tankpas hier wakker van liggen? Die is wel blij met de optionele 66 liter brandstoftank (standaard: 59l) zodat een tankstop (nog) later benodigd is. Tijd is geld!

Prijzen en conclusie
Over geld gesproken, de C 220 CDI Coupé is er in de handgeschakelde uitvoering vanaf 43.950 euro en moet daardoor drie mille meer kosten dan de Limousine. Beide varianten staan altijd op 16 inch lichtmetalen wielen indien de zakelijk rijder voor 20% bijtelling wil gaan. Andere (luxe) opties staan fiscaal voordeel niet in de weg.

De C-Klasse Coupé is een logische uitbreiding van het modelgamma. Vooral dankzij de lagere daklijn, en het subtiel aangescherpte rijgedrag heeft de tweedeurs met recht toegevoegde waarde in de familie. Wie de Coupé zakelijk gaat (mag?) rijden zal de 220 CDI dieselmotor gaan waarderen door zijn zowel soepele als krachtige karakter. Om te kunnen besparen op bijtelling zijn de 16 inch wielen de enige concessie. Als dat het enige is…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Plezierig bijtellen in de Mercedes C 220 CDI Coupé
sinds 2 weken ben ik eigenaar van c 250 cdi 2010 brandstofverbruik 20 liter diesel op 358 km dit is het werkelijk verbruik dus niet wat de boordcomputer aangeeft uitgerekend 1 op 17,9 waarvan 70 procent snelweg cruise control op 118 km/h ongeveer 1800 a 2000 toeren verbruik valt mij erg mee ik lees op internet verhalen van 1 op 15 a 16 hoe deze mensen rijden weet ik niet waarschijnlijk gebruiken ze de cruise control te weinig
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

branstofverbruik
prestatie
degelijkheid

Minpunten

heb ik op dit moment nog niet