Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI

De nieuwe Volkswagen Golf Cabriolet is weer een succesrecept.

De Volkswagen Golf Cabriolet is er weer! Na negen jaar afwezigheid keert het model terug in het modellengamma van de Duitsers. Zijn showroomdebuut midden in de zomermaand augustus is niet toevallig; met het stoffen dak dat zich in minder dan tien tellen naar achter vouwt kun je in de Golf Cabriolet van elk sprankeltje zon plezier hebben!

Dat was even balen. In 2002 besloot Volkswagen hun populaire Golf Cabriolet uit productie te nemen. De bui zagen we al een beetje hangen toen de laatste generatie niets meer was dan een open Golf III met de neus van zijn opvolger. De Duitsers hadden andere prioriteiten gesteld in de vorm van de Coupe-Cabriolets met hardtop, de trend waar de Fransen grotendeels de aftrap voor hebben gegeven. Zodoende werd vier jaar later de Eos een feit. Maar, tijden en ambities veranderen. Tegenwoordig lijkt Volkswagen elk gaatje in de markt te willen benutten. Of zouden de Duitsers gezwicht zijn voor het gegeven dat de Golf Cabriolet de meest verhandelde cabrio is en zodoende een nieuwe best eens weer succesvol kon gaan worden? Hoe dan ook, doordat de Eos het predicaat luxe cabriolet voor vier personen heeft gekregen is daaronder ruimte voor iets ‘nieuws’ ontstaan. En dat is weer de Golf Cabriolet geworden.

Open of dicht in tien seconden
De nieuwe Golf Cabriolet is helemaal bij de tijd en gebaseerd op de driedeurs Golf VI zoals we die nu kennen. De iets plattere plaatsing van de voorruit en de kersenrode LED-achterlichten (van de GTI!) zijn onderdeel van de transformatie tot Cabriolet. Zeker in het Tungsten Silver staat de nieuwste telg er erg strak bij. Een stoffen dak mag natuurlijk niet ontbreken. Het is geleend van de Audi A3 en werkt simpel en snel; met een druk op de knop vouwt het dak zich in nog geen tien tellen naar achter. Kijk, dat is tempo! De elektrische bediening is (in tegenstelling tot zijn Audi-broer) standaard en maakt Cabriorijden in een mum van tijd mogelijk. Je kunt zelfs tot een snelheid van 30 km/u het dak bedienen. Zichtbare rolbeugels zijn – hoewel sommigen dat jammer vinden – verleden tijd. In open toestand blijft de wind goed buitenspel, ook als je het optionele windschot niet gebruikt. Op de achterbank vang je uiteraard wel een briesje op, maar zolang niet al te hard gereden wordt is het goed te doen. Helemaal omdat de ruimte daar allerminst tegenvalt; je kunt best twee vrienden meenemen zonder dat ze bekneld raken. Precies zoals de folder belooft.

Bestuurder en bijrijder zijn omringd door het vertrouwde Golf-interieur, dat uitblinkt in ergonomie en afwerkingskwaliteit. Alle knoppen zitten op de juiste plaats; je kunt je armen ontspannen op de deur- of middenarmsteun leggen en opbergmogelijkheden zijn er door de ruime deurvakken en bekerhouders voldoende. De optionele stoffen/alcantara stoelbekleding heeft in de Cabriolet een specifiek wit stiksel en horen bij de lekker zittende sportstoelen. Een leuke afwisseling bij de verder antraciete kleurstelling van het interieur, want zelfs de decorlijsten op het dashboard zijn zwart.

Plezierige TSI
Hoewel peekaa’s bij luchtig cabriorijden geen prioriteit hebben, rijden we de nieuwe Golf Cabriolet toch met de 1.4 TSI 160 pk. Er is weliswaar een 1.2 TSI met 20% bijtelling, maar die is niet verkrijgbaar met een DSG-transmissie en zo’n bak leek ons nu wel even lekker ontspannend. De hernieuwde kennismaking met deze zeventrapsautomaat verrast, hij schakelt nog soepeler dan we gewend zijn; je voelt vrijwel nooit meer dat er geschakeld wordt. Tegelijkertijd zijn de karakteristieke schakelplofjes verdwenen; ook wanneer je zelf de schakelpaddles ter hand neemt. Geen ramp, die vorm van ‘communicatie’ zouden we alleen op de GTI missen.

Het zal geen verrassing zijn dat de 1.4 TSI in de Golf Cabriolet uitstekend tot zijn recht komt. Het is een stille krachtbron die makkelijk presteert en al vroeg maximale trekkracht heeft. De viercilinder is zelfs zodanig enthousiast dat de voorwielen bij nat wegdek gemakkelijk grip verliezen. De DSG-transmissie grijpt namelijk snel aan. Je moet dan zorgvuldig het rechterpedaal indrukken om bijvoorbeeld zonder drama weg te rijden bij het verkeerslicht  maar dat is niet altijd makkelijk; je accelereert of te langzaam of te bruusk. Veel minder noemenswaardig is het feit dat de Cabriolet meer gewicht in de schaal brengt. De weegschaal stopt nu pas bij 1400 kg, waardoor het effect van 160 pk ietsje afneemt in vergelijking met de drie- of vijfdeurs. De Golf Cabriolet blijft echter een vlotterik en vormt met deze TSI een plezierige combinatie. Ook het sportonderstel – tegen meerprijs verkrijgbaar - doet een duit in het zakje van genoeglijk cabriorijden. De Golf staat dan 15 mm lager, reageert net wat strakker maar blijft toch overwegen comfortabel. Vat dit echter niet op als een uitnodiging tot sportief rijden, daarvoor is de besturing te indirect. De Golf Cabriolet komt het beste tot zijn recht bij een lekker dagje toeren met een stralend zonnetje. Mocht het regenen en het dak dicht blijven, dan blijft de cabine overigens opvallend stil; de isolatie van de softtop is uitstekend en doet niet onder voor menig peperdure cabriolet.

Prijzen en uitrusting
Gezien de positionering van de Golf Cabriolet moeten de prijzen op betaalbaar niveau liggen. Zodoende begint cabriorijden in een Golf tegen inlevering van 27 mille. Onze 1.4 TSI met DSG-transmissie staat voor 33.690 euro te boek. De standaarduitrusting vermeldt daarbij allerlei prettige zaken zoals airconditioning, elektrisch bediende ramen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/cd-speler. Ook cruise control is altijd aanwezig, evenals het met leder beklede stuur, versnellingspook-knop en handrem. Voor het sportonderstel geldt een kleine meerprijs (250 euro) en uitgebreide harddisknavigatie, bluetooth en een alarm is onderdeel van het Executive Plus pakket en dat kost 2550 euro. Lichtmetalen wielen maken de Golf Cabriolet af; voor de hier getoonde 17 inch exemplaren geldt een meerprijs van 850 euro. Ze zijn onderdeel van het Dynamic-pakket waarbij ook mistlampen voor inbegrepen zijn.

Conclusie
Cabriorijden is voor menigeen een feestje. Zo ook in de nieuwe Golf Cabriolet. Met een snel werkende kap die bovendien goed geïsoleerd is, een prettige TSI en een relatief ruim interieur hebben de Duitsers de belangrijkste ingrediënten op de juiste manier bereid. De meerprijs van de Cabriolet ten opzichte van de dichte drie- of vijfdeurs laat zich voor een deel goed praten door een iets rijkere uitrusting. Bovendien profiteer je veel meer van de (schaarse) momenten dat in ons land de zon schijnt. Scheelt toch weer een jaarabonnement op de zonnebank!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Succesrecept - Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5