Dat was even balen. In 2002 besloot Volkswagen hun populaire Golf Cabriolet uit productie te nemen. De bui zagen we al een beetje hangen toen de laatste generatie niets meer was dan een open Golf III met de neus van zijn opvolger. De Duitsers hadden andere prioriteiten gesteld in de vorm van de Coupe-Cabriolets met hardtop, de trend waar de Fransen grotendeels de aftrap voor hebben gegeven. Zodoende werd vier jaar later de Eos een feit. Maar, tijden en ambities veranderen. Tegenwoordig lijkt Volkswagen elk gaatje in de markt te willen benutten. Of zouden de Duitsers gezwicht zijn voor het gegeven dat de Golf Cabriolet de meest verhandelde cabrio is en zodoende een nieuwe best eens weer succesvol kon gaan worden? Hoe dan ook, doordat de Eos het predicaat luxe cabriolet voor vier personen heeft gekregen is daaronder ruimte voor iets ‘nieuws’ ontstaan. En dat is weer de Golf Cabriolet geworden.
Open of dicht in tien seconden
De nieuwe Golf Cabriolet is helemaal bij de tijd en gebaseerd op de driedeurs Golf VI zoals we die nu kennen. De iets plattere plaatsing van de voorruit en de kersenrode LED-achterlichten (van de GTI!) zijn onderdeel van de transformatie tot Cabriolet. Zeker in het Tungsten Silver staat de nieuwste telg er erg strak bij. Een stoffen dak mag natuurlijk niet ontbreken. Het is geleend van de Audi A3 en werkt simpel en snel; met een druk op de knop vouwt het dak zich in nog geen tien tellen naar achter. Kijk, dat is tempo! De elektrische bediening is (in tegenstelling tot zijn Audi-broer) standaard en maakt Cabriorijden in een mum van tijd mogelijk. Je kunt zelfs tot een snelheid van 30 km/u het dak bedienen. Zichtbare rolbeugels zijn – hoewel sommigen dat jammer vinden – verleden tijd. In open toestand blijft de wind goed buitenspel, ook als je het optionele windschot niet gebruikt. Op de achterbank vang je uiteraard wel een briesje op, maar zolang niet al te hard gereden wordt is het goed te doen. Helemaal omdat de ruimte daar allerminst tegenvalt; je kunt best twee vrienden meenemen zonder dat ze bekneld raken. Precies zoals de folder belooft.
Bestuurder en bijrijder zijn omringd door het vertrouwde Golf-interieur, dat uitblinkt in ergonomie en afwerkingskwaliteit. Alle knoppen zitten op de juiste plaats; je kunt je armen ontspannen op de deur- of middenarmsteun leggen en opbergmogelijkheden zijn er door de ruime deurvakken en bekerhouders voldoende. De optionele stoffen/alcantara stoelbekleding heeft in de Cabriolet een specifiek wit stiksel en horen bij de lekker zittende sportstoelen. Een leuke afwisseling bij de verder antraciete kleurstelling van het interieur, want zelfs de decorlijsten op het dashboard zijn zwart.
Plezierige TSI
Hoewel peekaa’s bij luchtig cabriorijden geen prioriteit hebben, rijden we de nieuwe Golf Cabriolet toch met de 1.4 TSI 160 pk. Er is weliswaar een 1.2 TSI met 20% bijtelling, maar die is niet verkrijgbaar met een DSG-transmissie en zo’n bak leek ons nu wel even lekker ontspannend. De hernieuwde kennismaking met deze zeventrapsautomaat verrast, hij schakelt nog soepeler dan we gewend zijn; je voelt vrijwel nooit meer dat er geschakeld wordt. Tegelijkertijd zijn de karakteristieke schakelplofjes verdwenen; ook wanneer je zelf de schakelpaddles ter hand neemt. Geen ramp, die vorm van ‘communicatie’ zouden we alleen op de GTI missen.
Het zal geen verrassing zijn dat de 1.4 TSI in de Golf Cabriolet uitstekend tot zijn recht komt. Het is een stille krachtbron die makkelijk presteert en al vroeg maximale trekkracht heeft. De viercilinder is zelfs zodanig enthousiast dat de voorwielen bij nat wegdek gemakkelijk grip verliezen. De DSG-transmissie grijpt namelijk snel aan. Je moet dan zorgvuldig het rechterpedaal indrukken om bijvoorbeeld zonder drama weg te rijden bij het verkeerslicht maar dat is niet altijd makkelijk; je accelereert of te langzaam of te bruusk. Veel minder noemenswaardig is het feit dat de Cabriolet meer gewicht in de schaal brengt. De weegschaal stopt nu pas bij 1400 kg, waardoor het effect van 160 pk ietsje afneemt in vergelijking met de drie- of vijfdeurs. De Golf Cabriolet blijft echter een vlotterik en vormt met deze TSI een plezierige combinatie. Ook het sportonderstel – tegen meerprijs verkrijgbaar - doet een duit in het zakje van genoeglijk cabriorijden. De Golf staat dan 15 mm lager, reageert net wat strakker maar blijft toch overwegen comfortabel. Vat dit echter niet op als een uitnodiging tot sportief rijden, daarvoor is de besturing te indirect. De Golf Cabriolet komt het beste tot zijn recht bij een lekker dagje toeren met een stralend zonnetje. Mocht het regenen en het dak dicht blijven, dan blijft de cabine overigens opvallend stil; de isolatie van de softtop is uitstekend en doet niet onder voor menig peperdure cabriolet.
Prijzen en uitrusting
Gezien de positionering van de Golf Cabriolet moeten de prijzen op betaalbaar niveau liggen. Zodoende begint cabriorijden in een Golf tegen inlevering van 27 mille. Onze 1.4 TSI met DSG-transmissie staat voor 33.690 euro te boek. De standaarduitrusting vermeldt daarbij allerlei prettige zaken zoals airconditioning, elektrisch bediende ramen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/cd-speler. Ook cruise control is altijd aanwezig, evenals het met leder beklede stuur, versnellingspook-knop en handrem. Voor het sportonderstel geldt een kleine meerprijs (250 euro) en uitgebreide harddisknavigatie, bluetooth en een alarm is onderdeel van het Executive Plus pakket en dat kost 2550 euro. Lichtmetalen wielen maken de Golf Cabriolet af; voor de hier getoonde 17 inch exemplaren geldt een meerprijs van 850 euro. Ze zijn onderdeel van het Dynamic-pakket waarbij ook mistlampen voor inbegrepen zijn.
Conclusie
Cabriorijden is voor menigeen een feestje. Zo ook in de nieuwe Golf Cabriolet. Met een snel werkende kap die bovendien goed geïsoleerd is, een prettige TSI en een relatief ruim interieur hebben de Duitsers de belangrijkste ingrediënten op de juiste manier bereid. De meerprijs van de Cabriolet ten opzichte van de dichte drie- of vijfdeurs laat zich voor een deel goed praten door een iets rijkere uitrusting. Bovendien profiteer je veel meer van de (schaarse) momenten dat in ons land de zon schijnt. Scheelt toch weer een jaarabonnement op de zonnebank!
Schrijf een review