Terwijl Audi nog met de A6 Hybrid moet komen, Mercedes de E-Klasse BlueTEC Hybrid evenmin in de showroom heeft staan en BMW de 5 Serie ActivHybrid niet in Europa aan de man brengt, zien Japanners al wel brood in een luxe hybridesedan. Nadat Lexus eerder de GS450h op de markt bracht grijpt nu Infiniti haar kans de M35h te introduceren. Het is de derde variant van het vlaggenschip, na de intrede van de diesel- en benzineversie.
Alleen als GT
De M35h is zo op het oog niet als hybride herkenbaar, dat mag nou eenmaal niet in deze klasse. Ja, de zilvergrijze lak is speciaal voor deze versie bedacht en we zien hybridebadges op de voorschermen, maar daar blijft het dan ook bij. De Infiniti M35h blijft van voren dus een imposante verschijning door zijn brede neus met welvende motorkap. Van achteren is het Japanse vlaggenschip minder uitgesproken en dat geldt ook voor de grote, hoekige buitenspiegels. In tegenstelling tot de eerder geteste M37 en M30d toont deze M35h zich in totaliteit iets bescheidener. Dat komt omdat Infiniti hun hybrideversie alleen in de GT-versie levert en niet als de gelikte S met 20 inch wielen, vierwielbesturing en een sportonderstel. Een perfecte gelegenheid dus om de Infiniti M van een andere kant te leren kennen.
Meer voor minder
Het hart van de M35h wordt gevormd door een 3.5 liter V6 die met 350 pk dus iets minder vermogen levert dan de 3.7 liter motor in de M37. Dankzij de elektromotor komt het totaalvermogen echter op 364 pk, waardoor de hybride-aandrijflijn in feite de top vormt van het leveringsprogramma. In de praktijk voelt dat ook zo; de M35h maakt echt grote stappen, waarbij extra trekkracht van de elektromotor (270 Nm) zeker te voelen is. Voor de overbrenging zorgt de vertrouwde zeventrapsautomaat – en dus geen CVT - zodat de hybrideversie vrijwel net zo vertrouwd accelereert als de benzine (alleen dan nog sneller). Daarentegen is het gemiddelde verbruik juist veel lager, drie liter zelfs. Het gemiddelde van 7.0 l/100km ligt ook onder dat van de dieselversie, die een halve liter méér consumeert. In de praktijk blijft de verbruiksmeter makkelijk steken onder de acht liter en is bij lange afstanden 7.5 l/100km te halen. De beloofde zeven liter is alleen haalbaar wanneer snelwegen buiten schot blijven maar de gerealiseerde 1 op 13 vinden wij gewoon al heel netjes.
Net als de Lexus GS450h – zijn enige hybrideconcurrent momenteel - maakt de hybridetechniek van de Infiniti M35h een Full Hybrid. Je kunt daardoor ook volledig elektrisch rijden. Onder optimale omstandigheden kan de elektromotor tot 120 km/u voor de aandrijving zorgen. In de praktijk is dat zeker mogelijk, al moet je daarvoor een fluwelen gasvoet hebben. Vanuit stilstand rustig elektrisch wegrijden is nauwelijks te doen zonder achterliggers te irriteren. Er is ook geen specifieke EV-knop die dat kan ‘forceren’. De zescilinder springt maar al te graag (en onmerkbaar) bij om de koets op gang te brengen. Met 1830 kg weegt de M35h overigens 65 kg meer dan de M37 en iets minder dan de dieselversie, dus wat dat betreft is de hybride geen echt zwaargewicht geworden.
Elektrisch rijden
Wél is het gemakkelijk om eenmaal op constante snelheid de elektromotor het werk te laten doen. Simpel het rechterpedaal iets laten vieren is voldoende om de verbrandingsmotor het zwijgen op te leggen. Omdat de voortreffelijke geluidsisolatie de M zo stil maakt zie je dat alleen aan de toerenteller, die pijlsnel naar 0 zakt. Tegelijkertijd laat de wijzernaald van de Power-meter zien dat er nu elektrische kracht wordt ingezet. Het inschakelen van de elektromotor snel en onmerkbaar. Afhankelijk van de gereden snelheid hebben de accu’s maximaal drie kilometer puf om dit vol te houden. De boordcomputer houdt ook bij hoeveel kilometer er zonder de verbrandingsmotor is afgelegd. Het accupakket is overigens in de bagageruimte geplaatst waardoor er van de 500 liter nog 350 overblijft. Dat is meer dan de Lexus te bieden heeft en nog altijd goed genoeg voor het geijkte golf-uitje; vier tassen kunnen er met een beetje passen en meten in. Blijkbaar is die concessie bij hybridesedans onvermijdelijk want ook de te verwachten A6 Hybrid moet ruimte inleveren. Iets om rekening mee te houden dus.
Vertrouwde luxe
Aan ruimte voor luxe, comfort en veiligheid is uiteraard niet getornd. De Infiniti M35h GT Premium is riant vier personen en afgeladen met vrijwel alles wat je kunt bedenken. Fijne lederen stoelen, houtafwerking, stoelventilatie- en verwarming, sleuttelloze toegang, bixenonverlichting, stuurverwarming, harddisknavigatie en BOSE-audio verzorgen het echte luxegevoel aan boord dat we ook in de andere M-uitvoering hebben ervaren. Daarnaast trakteert de GT Premium op veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent en een radargestuurd systeem dat waarschuwt voor onverwachte situaties voor je. Door middel van een piepje maakt Fordward Collision Warning je er op attent dat er mogelijk gevaar dreigt (mocht je dat zelf nog niet gezien hebben) en we moeten zeggen; hij heeft het vrijwel altijd bij het juiste eind, zonder overactief te zijn. Opvallend is dat de ECO-functie van het gaspedaal alleen aan de Premium-uitvoering is voorbehouden. Met dit foefje is het immers een peulenschil om zuinig te rijden; zodra je veel gas geeft probeert het pedaal je met veel weerstand op andere gedachten te brengen.
In tegenstelling tot de S-uitvoeringen van de Infiniti M ontbeert de GT-versie vierwielbesturing. Daardoor stuurt en voelt de M gewoon weer als een forse sedan waar je mee wilt cruisen. Hoewel de M35h met conventionele besturing ook tot serieus sturen in staat is nodigt hij daar gewoon niet toe uit. Dat verschil moet er ook zijn; wie graag sportief de benen neemt kan zich prima uitleven met de S-versie.
Conclusie
Moeten we de Infiniti M35h verkiezen boven de diesel of benzineversie? Die vraag kunnen we eigenlijk gewoon bevestigend antwoorden. De hybrideversie koppelt nog betere prestaties aan een lager verbruik en is tevens stiller. In aanschaf is de M35h nauwelijks duurder. Ook ten opzichte van de dieselversie, waarvoor immers meer motorrijtuigenbelasting moet worden betaald en bovendien minder zuinig is. Slechts voor degene die de sportieve genen van de Infiniti M S willen benutten is de M35h geen volledige goednieuwsshow. Zonder vierwielbesturing is de M vooral een relaxede reissedan.
Schrijf een review