Lekker buitenspelen met nieuwe Hyundai Veloster

Heeft de Honda CR-Z en misschien wel VW Scirocco er met de Hyundai Veloster een vriendje op de weg bij? Jazeker!

Hyundai introduceert het ene nieuwe model na de ander en wisselt volumemodellen zoals de ix35 en i40 af met sportieve smaakmakers zoals de Genesis Coupé. Aan die laatste categorie kan nu ook de Veloster worden toegevoegd; een compacte scheurneus met – als het goed is - veel rijplezier voor niet al teveel geld. Dat willen we nog wel eens zien!

Kijk aan, Hyundai krijgt de smaak te pakken. Letterlijk. Na talloze traditionele nieuwkomers voor een groot publiek – denk aan de huidige reeks i-modellen – kan het merk zich ook een vreemde eend in de bijt veroorloven. Zo hebben de Koreanen vriend en vijand verrast met de Genesis Coupé, een gespierde tweedeurs met een rauw randje en een boel pk’s voor dat geld. De Veloster is als kleiner broertje de nieuwste smaakmaker en met een vanafprijs van 23.995 euro ook nog eens betaalbaar voor een grote groep mensen.

1+2 entree
Een ‘gewoon’ klein coupeetje is de Veloster niet. Het designteam toonde creativiteit bij het ontwerpen van de carrosserie en maskeerde daarom de voor- en zijruitstijlen om het dak lager gepositioneerd te doen lijken. Ook vond men voor de entree van het interieur twee voorportieren niet genoeg. Zodoende treffen we er aan de rechterzijde nog eentje. Hyundai deed dit om de instap naar achter te vergemakkelijken, al kunnen we nu al verklappen dat op de achterbank zitten geen pretje is; je mist (als volwassene) simpelweg fatsoenlijke hoofdruimte. De achterruit is platgedrukt om de Veloster-koets een gedrongen achtersteven te geven. Het oog wil immers ook wat! Daarom doet ook de centraal geplaatste uitlaat een duit in het zakje. Vorm gaat echter niet helemaal boven functie want de bagageruimte is heel bruikbaar; de beschikbare 320 liter is uit te breiden naar 1015 liter door de achterbank neer te klappen.

Het interieur van de Veloster is evenmin alledaags. De bedieningspanelen zijn gepositioneerd vanuit een V-vormige middenconsole en ook zien we – zoals dat hoort in een coupé – de gordelhouder zodat je niet krom hoeft te liggen om in te snoeren. Het dashboard is verrijkt met een 7 inch touchscreen voor uitgebreide navigatie- en videoweergave. Ook centraal geplaatst is de start/stop-knop (alleen op de meest luxe versie) Stevige sportstoelen en een set stalen pedalen zijn onontbeerlijke ingrediënten voor een scheurneus en daar heeft Hyundai dus ook aan gedacht. De driehoekige handgrepen doen denken aan de Volkswagen Scirocco en pakken lekker beet. Het multifunctionele stuur en de versnellingspook zijn met leder bekleed en zagen we eerder in de i40. Jammer dat de verzorgde indruk niet compleet kon worden gemaakt met een softtouch bovendeel van het dashboard. Het reliëf erin is leuk maar het kunststof is keihard. Dat had wel iets subtieler gemogen.

Levendig 1.6-je
Na al het uiterlijk vertoon is het tijd om onder de motorkap te kijken. Hyundai houdt het (voorlopig) overzichtelijk, want de Veloster wordt altijd aangedreven door een 1.6 GDI benzinemotor met 140 pk. Zonder hulp van een turbo. De trekkracht van de viercilinder piekt bij 4850 toeren. Een zesbak zorgt hierbij voor de overbrenging, al debuteert later ook nog een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Ook de Koreanen zien zo’n razendsnel schakelende bak wel zitten. Terecht!

Deze eerste kennismaking doen we op met de handgeschakelde Veloster. Meteen valt op de pook bijzonder strak en met korte slagen schakelt. Bijzonder prettig als je er een beetje de vaart in wilt zetten. De 1.6 GDI benzinemotor zorgt natuurlijk niet voor flitsende prestaties van een pure sportauto, maar voelt levendig aan en klinkt ook leuk, zonder een overdreven grote keel op te zetten. Snelheidsbeleving is er wel degelijk en dat is ook belangrijk. Hyundai heeft met deze motor een balans gezocht tussen sportiviteit en zuinigheid. Zodoende is de GDI-motor ook lekker soepel bij lage toeren. Start/stop-techniek en een slimme dynamo zorgen ervoor dat de krachtbron extra efficiënt omspringt met brandstof; de opgegeven 5.9l/100km en 137 gram CO2 worden dan ook beloond met een A-label en 20% bijtelling. Dat laatste is interessant voor de zakelijke rijder, als hij of zij tenminste zo sportief voor de dag mag komen van de baas.

Sportief rijden kun je met de Veloster zeker. Z’n onderstel staat strak afgesteld en ook de besturing is direct, maar niet zo communicatief. Hyundai speelt daarnaast op safe door het rad vrij sterk te bekrachtigen. Desondanks kun je onderweg genoeg lol beleven en houden de voorwielen lang grip. Dat wordt misschien anders zodra de Veloster met turbomotor aantreedt in 2012, maar dat zien we dan wel weer.

Prijzen en uitrusting
De vanafprijs van de Hyundai Veloster hebben we al even genoemd; 23.995 euro. Voor dit bedrag is de eigenwijze coupé al compleet uitgerust. 17 inch lichtmetalen wielen, dagrij-LED’s, airco, een leder stuur en pook, cruise control en radio/cd met MP3 en AUX-aansluiting zijn gewoon standaard. Een trap hoger op de ladder staat de i-Vision uitvoering, met 18 inch wielen, een schuif-kanteldak, aluminium pedalen, automatische airco en parkeersensoren met achteruitrijcamera. Prijs: 26.995 euro. Wie voor de i-Catcher gaat betaalt nog eens drieduizend euro bij en kan dan geïntegreerde navigatie, bluetooth, vollederen bekleding met stoelverwarming en een startknop tegemoet zien. Ook verwent Hyundai dan de bestuurder met een deels elektrisch  verstelbare bestuurdersstoel en ‘premium’ audio.

Conclusie
Hyundai heeft goed in de vingers gekregen hoe een compact coupeetje voor de dag moet komen. Door de krachtige uitstraling en verzorgde rijderscockpit van de Veloster is het plezierig om er naar te kijken en in te zitten. De ruimte achterin is voornamelijk geschikt voor kinderen, terwijl de bagageruimte weer heel bruikbaar is. Rijplezier haal je uit het strakke onderstel en het samenspel van de gretige eenpuntzes en fijne zesbak. Ook al zul je heus niet altijd de snelste bij het stoplicht zijn.

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.