BMW 640i Cabriolet weet wat 'm te doen staat

Weer of geen weer; het is altijd genieten met de nieuwe BMW 6 Serie Cabriolet!

De BMW 6 Serie Cabriolet heeft in zijn segment het rijk alleen om in luchtige sferen op comfort, sportiviteit en heel veel luxe te trakteren. In de nieuwe generatie debuteren turbomotoren die kracht verenigen met een relatief bescheiden verbruik. De achtcilinder biedt natuurlijk het meeste spektakel, maar zijn benieuwd op welk niveau we met de 640i instappen. Mag het dak er af?

Ja, de eerste BMW 6 Serie was even wennen. Zijn uiterlijk lag er namelijk wel erg dik bovenop. Ook de Vijf en Zeven waren in die tijd al verre van anoniem vormgegeven. De grote tweedeurscoupé- en cabriolet kregen toch genoeg handen op elkaar; de Duitsers kwamen met een modelserie op de proppen waar Audi en Mercedes nog niet aan gedacht hadden. Nog steeds niet, overigens. Na zeven jaar werd het tijd voor een nieuwe generatie 6 Serie. En omdat BMW inmiddels een subtielere designfilosofie er op na houdt, is de nieuwe Zes dat ook. Door de koets(nog) iets meer lengte en breedte te geven maar juist in hoogte iets te zakken ligt de Cabriolet gestroomlijnder op het netvlies en straalt er veel meer elegantie van af. Zonder minder imposant te zijn, dat lijkt ons precies de bedoeling van een cabriolet in de topklasse. En omdat we met een serieuze Cabriolet van doen hebben, kunnen we 640i die hier centraal staat niet als de instapversie bestempelen. Goed, je kunt ‘m herkennen aan de ronde uitlaatpijpen – de 27 mille(!) duurdere V8 krijgt ovalen exemplaren mee – maar de krachtbron die ze vertegenwoordigen valt niet te onderschatten.

TwinPower zescilinder
BMW monteert in de 640i een drieliter zescilindermotor, die geholpen door twee turbo’s 320 pk naar de achterwielen leidt.  Dat is – zoals gebruikelijk – een flinke dosis meer dan zijn voorganger 630i, maar we moeten niet vergeten dat de Cabriolet ook in gewicht is aangekomen. Toch heeft de zespitter geen grote kluif om 1915 kg in beweging te zetten. De flinke vracht trekkracht (450 Nm vanaf 1500 toeren) én de behulpzame achttrapsautomaat leveren samen een bijdrage aan fraaie cijfers zoals een topsnelheid die ‘gewoon’ op 250 km/u ligt en nog geen zes seconden voor het sprintje naar 100. Tijdens dergelijke exercities klinkt de zespitter weliswaar energiek en enthousiast, maar heeft niet die volle sound zoals we daar vroeger op konden rekenen. Blijkbaar is dat het lot van schoon, zuinig en turbotechniek. Toch ervaren we dit niet als een groot gemis. De krachtbron valt juist te prijzen door zijn koppelrijke karakter, waardoor de nieuwe achttrapsautomaat de toeren laag kan houden. Dankzij regeneratie van remenergie en start/stop-techniek is de zescilinder extra efficiënt. Het beloofde verbruik van 7.9l/100km is met een toerend cabriorijden inderdaad goed te benaderen.

Actie!
Slaat de verveling toe? Zet dan de transmissiejoystick in de sportstand of bedien Dynamic Drive. Het systeem is in onze 640i gecombineerd met Adaptive Damper Control waardoor naast de schakelkarakteristiek, stuurbekrachtiging en motorrespons ook de demping zich aanpast aan je gemoedstoestand. Een druk op de knop volstaat om de Sport-stand in te schakelen, waarna de Zes zich razendsnel klaarstoomt voor actie door twee tandjes terug te schakelen en iets stugger op z’n poten te staan. Het is opnieuw fascinerend hoe het comfortabele luxekarakter van de 6 Serie verandert in een agiele Cabriolet met een flinke dosis rijplezier. Zelfs als deze met twee personen en bagage ruim twee ton weegt. Die transformatie is niet compleet zonder vierwielbesturing (Integral Active Steering), waardoor elke stuurbeweging zeer direct worden opgevolgd en de Zes voor zijn doen makkelijk te plaatsen is.

Luchtig toeren in luxe
Omdat de Coupé meer sportieve stuurmannen en –vrouwen zal moeten aanspreken en de Cabriolet de luxe van openluchtrijden mag vertegenwoordigen moet het dak er maar eens af. De 6 Serie heeft opnieuw een softtop (in zwart, antraciet of beige) die zich elektrisch laat wegklappen in de bagageruimte. Het glazen achterruitje blijft desgewenst overeind staan om als windscherm te dienen. Dat lijkt wellicht een gimmick maar is toch effectief. Bovendien blijft er zo ruimte op de achterbank om twee passagiers mee te nemen. Die zitten weliswaar niet zo ruim als in een 5 Serie maar kunnen het er best uit houden. Mochten de weersomstandigheden je er toe dwingen het dak te sluiten, dan kan dit ook rijdend (tot een snelheid van 40 km/u). Je kunt er eventueel voor kiezen alleen alle ramen te openen. Ook het achterruitje laat zich separaat zakken om op een briesje te trakteren. De regenbui stelt de dakisolatie op de proef; dat is zeker in orde maar kan nooit de rust van een hardtop of vast dak evenaren. Zeker in slechte weersomstandigheden mengen zich windstromen, het getik van de regen en geraas van water langs de wielkasten zich in de doorgaans zo stille cabine. Het leven van een cabriorijder die een ton neerlegt voor zijn luchtige luxebeleving gaat niet altijd over rozen.

Luxe in de vorm van high-tech snufjes en assistentiesystemen zijn in overvloed beschikbaar. De BMW 6 Serie krijgt desgewenst het volledige pakket snuisterijen mee die handig en veilig zijn voor onderweg. Denk bijvoorbeeld aan een kleuren head-up display, rijstrookdetectie en snelheidslimietherkenning. Night Vision laat via het grote centrale TFT-scherm op de middenconsole geen in de verte lopende voetgangers en – uit ervaring – onverlichte fietsers onbelicht. Handig als je ze zelf nog niet gezien hebt, al moet je je zelf natuurlijk niet aanleren s'avonds naar het scherm te turen... Tenzij je echt nachtblind bent. Slechts één optie hebben we gemist; stoelventilatie. Een welkome accessoire tijdens warm weer om de warmte tussen je shirt en het leder weg te blazen.

Prijzen en conclusie
De nieuwe 6 Serie Cabriolet doet waar hij goed in is; elegant cabriorijden op niveau, in een luxebeleving waarin vrijwel niets te wensen over blijft en ontegenzeggelijk ruimte is voor rijplezier. De invloed van Dynamic Drive en vierwielbesturing mag zeker geprezen worden. Daarbij levert de 640i zescilinder waardige prestaties die je in deze topklasse mag verwachten zonder dat daar een riant verbruik tegenover staat. Jezelf trakteren op deze wijze van vervoer kost echter wel het nodige en vergt bijna dezelfde investering als een directeur voor een 7 Serie moet maken. Oef.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.