De 1.2 liter DIG-S is een direct ingespoten driecilinder benzinemotor die voor extra kracht hulp krijgt van een supercharger, niet van een turbo zoals we dat tegenwoordig veel zien. De Japanners zijn er namelijk van overtuigd nog meer winst in kracht en efficiency te kunnen boeken door deze weg in te slaan. Een supercharger (compressor) werkt met minder weerstand in de motor dan een turbo en laat ook het EGR-systeem (recirculatie van uitlaatgassen) beter werken. Nissan heeft namelijk trukendoos opengetrokken om het motortje zo efficiënt en licht mogelijk te laten draaien. Daar hoort ook een hoge compressieverhouding en een aangepaste verbrandingscyclus bij. We zullen je de verdere details besparen, maar aangezien het persbericht spreekt van ‘nano-afwerking van de krukas’ en ‘carboncoating op de zuigerveren’ steekt Nissan hoog van wal. En dat allemaal voor het goede doel dat milieu heet. Een ecodiesel was geen optie: zo’n motor kan heel zuinig zijn maar is complexer en duurder in ontwikkeling om écht schoon te kunnen zijn. Bovendien moet de Micra wereldwijd aan de bak, ook in landen waar diesel minder interessant is.
Vraaggestuurde kracht
Gezien het verbruik van 4.1-4.3l/100km en 95-99 gram CO2-uitstoot is de Micra één van de meest spaarzame en CO2-vriendelijke (benzine)auto’s op de markt. En ook zuiniger dan de Honda Jazz Hybrid. Zelfs de nieuwe Lancia Ypsilon met TwinAir tweecilinder kan de Micra DIG-S net niet bijbenen. Nissan heeft naast de toevoeging van de splinternieuwe DIG-S motor ook de aerodynamica van de Micra verbeterd door een dakspoiler te monteren en de grille te sluiten. Ook zijn de banden van het type met een lage rolweerstand. Tot slot is ook een start/stop-systeem standaard om bij stilstand nog wat druppels Euro95 in de tank te houden. Al deze besparingsmaatregelen nemen niet weg dat de Micra DIG-S ook gewoon krachtig kan zijn. De driecilinder produceert 98 pk en 142 Nm. Het vermogen ligt zodoende 18 pk hoger dan de standaard 1.2 driepitter. Opvallend is het toerental waarbij de maximale trekkracht beschikbaar is; 4400 toeren. Een laag verbruik bereik je immers vooral door vroeg op te (kunnen) schakelen. In de omgeving van Berlijn leende de Micra zich uitstekend te bewijzen als ‘ideale stadsauto’. Nee, ‘onderin’ voelt de driepitter niet zo gretig aan als een kleine turbomotor, die met een duw rond 2000 toeren laat weten er helemaal zin in te hebben. De krachten van de Micra komen geleidelijker vrij en pieken inderdaad bij een hoger toerental. Tegen die tijd is ook het subtiele gejank van de compressor hoorbaar, die volgens Nissan alleen assistentie verleent als er echt vermogen wordt gevraagd. Overigens is ook de dynamo ‘vraaggestuurd’ en werkt deze alleen als het accupeil daar om vraagt, er gas los wordt gelaten en/of er wordt afgeremd.
De DIG-S heeft verder helemaal geen moeite met de Micra en voelt verder aan alsof het een kwieke 1.4 is. Als het moet – er is geen schakelindicator die je tegenhoudt – gaat-ie ook als de brandweer. Getuige de topsnelheid van 180 km/u en een 0-100 tijd van 11.3 seconden is de spaarzame Micra ook tot serieus presteren in staat. Het vijfbakje schakelt makkelijk licht en maakt van de Micra gewoon een gemakkelijk en soepel te rijden karretje. Daar kan geen spaardieseltje tegenop! De werking van het start/stop-systeem roept geen vragen op; het werkt niet supersnel maar is evenmin storend traag. Het systeem is in ieder geval wel zo op de motor ingesteld dat niet voor elk wissewasje (stroomverbruikers) de krachtbron weer aangeslingerd hoeft te worden; wel zo efficiënt. Door de zeer gevarieerde testroute met lage en hoge snelheden en diverse testbeproevingen bleef de verbruiksmeter steken op een hoger verbruik dan beloofd; 5.8l/100km. We zijn er echter van overtuigd dat dit tijdens normale Nederlandse condities nog veel zuiniger kan. Komen we op terug!
Luxeverpakking
Nissan had voor de gelegenheid de DIG-S motor in de duurste Micra-verpakking gelepeld, waarbij ingebouwde Connect-navigatie (aanrader!), automatische airco en een panoramadak is inbegrepen. Ook hadden we een Park Slot Monitor aan boord die meet of een parkeervak groot genoeg is en aangeeft of het een ‘easy fit’ is of ‘difficult’ wordt. Een originele vondst, maar liever zien we een systeem dat ook daadwerkelijk zelf inparkeert. Dát is pas makkelijk!
Doordat de proporties van de Micra tegen het B-segment aanhikken biedt de Nissan niet de meeste passagiersruimte in dit segment. De voorstoelen zijn net even een maatje te klein om echt volwassen te zijn. Twee vrienden (of puberende kleinkinderen) meenemen gaat net. Vijf deuren zijn echter altijd standaard en ook met 265 liter bagageruimte doet de Japanner het niet onverdienstelijk. Het interieur van de demo’s werd opgefleurd met beige stoffen bekleding of bruin leder niet mocht ontbreken. Een leuke combinatie met het guitige interieur, dat verder talloze mogelijkheden biedt om klein grut op te bergen. Verwacht verder geen verwennerij met aaibare materialen voor dit geld. De deurpanelen zijn deels wel met stof bekleed. Netjes.
Prijzen en conclusie
De prijs van de Micra 1.2 DIG-S ligt 1050 euro boven die van de standaard 1.2 die vanaf de start leverbaar is en kost daarom 12995 euro. Niet alleen kun je die meerprijs terugverdienen door het (voorlopige) gemis van wegenbelasting; je krijgt er ook een lekker rijdend en zeer zuinig motortje voor terug. Bovendien houd je bij het bestellen van eventuele opties geld op zak, aangezien deze Micra ook BPM-vrij is. Tenzij je de DIG-S met CVT-automaat bestelt, die is géén CO2-kampioen.
Hebben we zitten wachten op een Nissan Micra met extra pit? Nee, de vertrouwde 1.2 deed het al prima. De innovativiteit van het nieuwe motortje valt de Japanners echter te prijzen en belooft veel goeds voor toekomstige modellen. De kracht van de DIG-S-uitvoering is zijn zuinigheid, waardoor je belastingvrij kunt rijden is en de BPM bij aanschaf buiten schot blijft. Reken maar dat de Nissan dealers die voorheen ‘Nee, niet belastingvrij’ moesten verkopen nu in hun handen kunnen wrijven.
Schrijf een review