Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen

De nieuwe Ford Focus is er nu ook als Wagon. Met meer binnenruimte en dezelfde rijeigenschappen vormt de combi voor ons land het belangrijkste model binnen de nieuwe Focusfamilie. Net als de hatchback en sedan komen ook alle 1.6 benzine- en dieseluitvoeringen van de Wagon in aanmerking voor 20% fiscale bijtelling. Zelfs in combinatie met de 182 pk sterke Ecoboost-krachtbron.

De Ford Focus Wagon is bijna twintig centimeter langer dan de hatchback en slechts een kleine 2 centimeter langer dan de sedan. De wielbasis is met 2,65 meter wel gelijk. De Wagon onderscheidt zich met een grotere bagageruimte van 490 liter, te vergroten tot 1.516 liter met de achterbank neergeklapt. Het bagagevolume komt dus aardig overeen met de kofferbak van de Volkswagen Golf Variant (505 – 1.495 liter) en de Opel Astra (500 – 1.550 liter). In tegenstelling tot zijn voornaamste concurrenten biedt de Focus Wagon wel een bovengemiddeld sportief rijgenoegen én kan ie net als de Focus hatchback worden uitgerust met tal van ‘nieuwe’ (voor dit segment) veiligheidstechnologieën.

Behulpzame systemen
Op het gebied van actieve veiligheidstechnologieën gaat Ford ver. Heel ver. We noemen Active City Stop, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Aid, Active Park Assist (inparkeerhulp), Blind Spot Information System (dodehoekherkenning) en Ford Easy Fuel. Om met de eerste te beginnen, Active City Stop (meerprijs 235 euro) helpt schades in stadsverkeer en files te voorkomen. Het systeem laat bij dreigend gevaar de auto bij snelheden tot 15 km/u volledig zelf tot stilstand komen. Bij snelheden tussen de 15 en 30 km/u biedt het systeem ondersteuning tijdens het remmen. Traffic Sign Recognition herkent maximum snelheidsborden en inhaalverboden en projecteert deze (indien van toepassing naast elkaar) in het display op het instrumentarium.

Lane Departure Warning werkt bij Ford op zijn beurt samen met Lane Keeping Aid. Trillingen in het stuur attenderen de bestuurder erop dat hij de rijstrook verlaat. Mocht de bestuurder hier niet tijdig op reageren, neemt Lane Keeping Aid bij snelheden van boven de 70 km/u de besturing over en dirigeert de auto terug naar een veilige positie, midden op de rijstrook. Even lijkt het erop alsof de techniek de besturing volledig overneemt. Dat is dus niet het geval. Tijdens onze testrit namen we kort onze handen van het stuur waarna de techniek zichzelf uitschakelde en de mededeling ‘houdt u handen aan het stuur’ in het instrumentarium projecteerde. Lane Keeping Aid functioneert overigens niet overal optimaal. Op smalle wegen waarbij het fietspad ook tot de rijbaan behoort, heeft het systeem nogal eens de neiging tegen te sturen. Door toch standvastig de gewenste richting in te sturen, kun je het systeem ‘overrulen’. Tot slot kun je dankzij Ford Easy Fuel nooit meer de verkeerde brandstof tanken, dat ieder jaar nog altijd vele duizenden keren gebeurt in ons land en zeker bij moderne common rail-dieselmotoren voor enorme schades zorgt.

Dieselnagel(tje)
Genoeg over de veiligheidstechnologieën, het is tijd om de Focus Wagon de sporen te geven. Het motorenpalet van de Focus Wagon varieert van een 105 pk sterke 1.6 benzinemotor tot de krachtige 1.6 Ecoboost met 182 pk. Dieselen kan vanaf de 1.6 TDCi met 95 pk. De sterkste van het dieselstel is een 2.0 TDCi met 163 pk. We reden de eerste meters in de 1.6 TDCi met 115 pk. Hij brengt de Wagon in 11,1 seconden naar de 100 km/u, haalt een topsnelheid van 193 km/u en is op papier met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km even zuinig als de geknepen 95 pk-uitvoering van deze 1.6 TDCi. Ondanks zijn moderne inborst is in de verte, vooral als vanuit stationair de acceleratie wordt ingezet, toch een lichte dieselnagel hoorbaar. De motor is verbonden met een voortreffelijk schakelende zesbak met start-/stopautomaat, die het tijdens onze testrit bij een buitentemperatuur van 25 graden Celsius en een ingestelde interieurtemperatuur van 19 graden Celsius meermaals liet afweten, omdat de airco een te grote aanslag deed op de energievoorraad. Tot de brandstofbesparende maatregelen, bij Ford Econetic technologieën geheten, behoren naast een start-/stopsysteem, een actieve grille shutter (de grille gaat alleen open als de motor gekoeld moet worden), een systeem voor remenergierecuperatie en een elektrische besturing, die zou bijdragen aan een tot drie procent lager verbruik.

De Focus staat al sinds zijn lancering in 1998 bekend om zijn hoogstaande rijeigenschappen. Ook de nieuwe Wagon scoort weer bovengemiddeld als het gaat om rijgenoegen. Ten opzichte van zijn voorganger is de torsiestijfheid van het nieuwe onderstel met 15 procent verbeterd en is Torque Vectoring Control (TVC) voortaan standaard op alle uitvoeringen. TVC wordt normaal gesproken alleen toegepast in sportieve auto’s en zorgt voor een optimale koppelverdeling tussen beide voorwielen. Vooral in bochten bewijst het systeem zijn meerwaarde door meer koppel naar het wiel met de meeste grip te dirigeren. In de 1.6 TDCi misschien niet helemaal voelbaar, maar bijvoorbeeld in de 182 pk sterke Ecoboost-versie wel degelijk een zeer welkome aanvulling.

Prijzen
De prijslijst van de Focus Wagon begint bij 20.345 euro voor de 1.6 benzinemotor met 105 pk in Ambiente-uitvoering. De voordeligste diesel is er vanaf 23.845 euro als Ambiente. Een airco is standaard vanaf het tweede niveau, de Trend, die 1.250 euro duurder is dan de Ambiente. Meer dan vijftig procent van de Wagons zal volgens de importeur in de meest exclusieve Titanium-uitvoering geregistreerd worden, vooral vanwege de geringe meerprijs ten opzichte van de Trend (2.500 euro).

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ook met Ford Focus Wagon gunstig bijtellen
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.