De Ford Focus Wagon is bijna twintig centimeter langer dan de hatchback en slechts een kleine 2 centimeter langer dan de sedan. De wielbasis is met 2,65 meter wel gelijk. De Wagon onderscheidt zich met een grotere bagageruimte van 490 liter, te vergroten tot 1.516 liter met de achterbank neergeklapt. Het bagagevolume komt dus aardig overeen met de kofferbak van de Volkswagen Golf Variant (505 – 1.495 liter) en de Opel Astra (500 – 1.550 liter). In tegenstelling tot zijn voornaamste concurrenten biedt de Focus Wagon wel een bovengemiddeld sportief rijgenoegen én kan ie net als de Focus hatchback worden uitgerust met tal van ‘nieuwe’ (voor dit segment) veiligheidstechnologieën.
Behulpzame systemen
Op het gebied van actieve veiligheidstechnologieën gaat Ford ver. Heel ver. We noemen Active City Stop, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Aid, Active Park Assist (inparkeerhulp), Blind Spot Information System (dodehoekherkenning) en Ford Easy Fuel. Om met de eerste te beginnen, Active City Stop (meerprijs 235 euro) helpt schades in stadsverkeer en files te voorkomen. Het systeem laat bij dreigend gevaar de auto bij snelheden tot 15 km/u volledig zelf tot stilstand komen. Bij snelheden tussen de 15 en 30 km/u biedt het systeem ondersteuning tijdens het remmen. Traffic Sign Recognition herkent maximum snelheidsborden en inhaalverboden en projecteert deze (indien van toepassing naast elkaar) in het display op het instrumentarium.
Lane Departure Warning werkt bij Ford op zijn beurt samen met Lane Keeping Aid. Trillingen in het stuur attenderen de bestuurder erop dat hij de rijstrook verlaat. Mocht de bestuurder hier niet tijdig op reageren, neemt Lane Keeping Aid bij snelheden van boven de 70 km/u de besturing over en dirigeert de auto terug naar een veilige positie, midden op de rijstrook. Even lijkt het erop alsof de techniek de besturing volledig overneemt. Dat is dus niet het geval. Tijdens onze testrit namen we kort onze handen van het stuur waarna de techniek zichzelf uitschakelde en de mededeling ‘houdt u handen aan het stuur’ in het instrumentarium projecteerde. Lane Keeping Aid functioneert overigens niet overal optimaal. Op smalle wegen waarbij het fietspad ook tot de rijbaan behoort, heeft het systeem nogal eens de neiging tegen te sturen. Door toch standvastig de gewenste richting in te sturen, kun je het systeem ‘overrulen’. Tot slot kun je dankzij Ford Easy Fuel nooit meer de verkeerde brandstof tanken, dat ieder jaar nog altijd vele duizenden keren gebeurt in ons land en zeker bij moderne common rail-dieselmotoren voor enorme schades zorgt.
Dieselnagel(tje)
Genoeg over de veiligheidstechnologieën, het is tijd om de Focus Wagon de sporen te geven. Het motorenpalet van de Focus Wagon varieert van een 105 pk sterke 1.6 benzinemotor tot de krachtige 1.6 Ecoboost met 182 pk. Dieselen kan vanaf de 1.6 TDCi met 95 pk. De sterkste van het dieselstel is een 2.0 TDCi met 163 pk. We reden de eerste meters in de 1.6 TDCi met 115 pk. Hij brengt de Wagon in 11,1 seconden naar de 100 km/u, haalt een topsnelheid van 193 km/u en is op papier met een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km even zuinig als de geknepen 95 pk-uitvoering van deze 1.6 TDCi. Ondanks zijn moderne inborst is in de verte, vooral als vanuit stationair de acceleratie wordt ingezet, toch een lichte dieselnagel hoorbaar. De motor is verbonden met een voortreffelijk schakelende zesbak met start-/stopautomaat, die het tijdens onze testrit bij een buitentemperatuur van 25 graden Celsius en een ingestelde interieurtemperatuur van 19 graden Celsius meermaals liet afweten, omdat de airco een te grote aanslag deed op de energievoorraad. Tot de brandstofbesparende maatregelen, bij Ford Econetic technologieën geheten, behoren naast een start-/stopsysteem, een actieve grille shutter (de grille gaat alleen open als de motor gekoeld moet worden), een systeem voor remenergierecuperatie en een elektrische besturing, die zou bijdragen aan een tot drie procent lager verbruik.
De Focus staat al sinds zijn lancering in 1998 bekend om zijn hoogstaande rijeigenschappen. Ook de nieuwe Wagon scoort weer bovengemiddeld als het gaat om rijgenoegen. Ten opzichte van zijn voorganger is de torsiestijfheid van het nieuwe onderstel met 15 procent verbeterd en is Torque Vectoring Control (TVC) voortaan standaard op alle uitvoeringen. TVC wordt normaal gesproken alleen toegepast in sportieve auto’s en zorgt voor een optimale koppelverdeling tussen beide voorwielen. Vooral in bochten bewijst het systeem zijn meerwaarde door meer koppel naar het wiel met de meeste grip te dirigeren. In de 1.6 TDCi misschien niet helemaal voelbaar, maar bijvoorbeeld in de 182 pk sterke Ecoboost-versie wel degelijk een zeer welkome aanvulling.
Prijzen
De prijslijst van de Focus Wagon begint bij 20.345 euro voor de 1.6 benzinemotor met 105 pk in Ambiente-uitvoering. De voordeligste diesel is er vanaf 23.845 euro als Ambiente. Een airco is standaard vanaf het tweede niveau, de Trend, die 1.250 euro duurder is dan de Ambiente. Meer dan vijftig procent van de Wagons zal volgens de importeur in de meest exclusieve Titanium-uitvoering geregistreerd worden, vooral vanwege de geringe meerprijs ten opzichte van de Trend (2.500 euro).
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review