De Seat Alhambra is alweer bijna een jaar op de markt en legt de Nederlandse Seat-dealers duidelijk geen windeieren, hoewel de Ibiza en (verrassend genoeg) ook de verouderde Leon nog het grootste deel van de in ons land stijgende verkopen van het Spaanse merk voor hun rekening nemen. De Alhambra is gebaseerd op de Volkswagen Sharan, profiteert dus van de oerdegelijke (bouw)kwaliteit van de Duitse MPV, maar is gemiddeld genomen zo’n vier mille goedkoper in aanschaf. In de basis is de Spaanse familiebus een vijfzitter, tegen meerprijs wordt het interieur uitgebreid met twee extra stoelen. Zelfs op deze derde zitrij, in principe bedoeld voor kinderen, kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. Ook de instap naar achteren is prima voor mekaar dankzij een grote schuifdeur aan weerszijden van de carrosserie.
Start-/stopsysteem
We beginnen onze testrit met de 115 pk sterke uitvoering van de 2.0 TDI, een versie die voorbehouden is aan de Spaanse MPV. Het dieselleveringsprogramma van evenknie Sharan begint namelijk met een 140 pk sterke 2.0 TDI. Dat betekent dus een nóg aantrekkelijkere instapprijs voor de Alhambra met dieselmotor. De instapdiesel genereert een prettig hoog koppel van 280 Nm vanaf 1.750 tr/min en mede daardoor komt de Alhambra nog relatief vlot uit de startblokken. De honderdsprint gaat in 12,6 seconden en de topsnelheid blijft steken op 183 km/u. Het verschil met de 140 pk-uitvoering is in de praktijk te verwaarlozen, al ‘vertellen’ de cijfers een ander verhaal. De 140 pk diesel snelt namelijk op papier in 10,9 seconden naar de honderd en haalt een top van 194 km/u. Wie dus vooral op de cijfers afgaat, zal toch eerder voor de sterkere diesel kiezen, temeer door de zeer geringe meerprijs van 1.000 euro. Aan de andere kant, voor duizend euro kun je wel weer een aantal interessante opties aanvinken.
De instapdiesel levert dus voldoende souplesse om de Alhambra op snelheid te brengen. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en is voorzien van een start-/stop-systeem en remenergieregeneratie. Het gemiddeld verbruik is gelijk aan de 140 pk-versie met 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 143 g/km. Hiermee scoort dus ook de instapdiesel een A-label, maar komt niet in aanmerking voor de lagere (20 procent) bijtelling.
Caravan of boot
Seat speelt tijdens de presentatie van de Alhambra 2.0 TDI (140 pk) 4WD in op de klimaatverandering. Europa wordt in de wintermaanden meer en meer geteisterd door hevige sneeuwval. Ook ons land is de laatste jaren regelmatig bedekt geweest onder een flink pak sneeuw. Vierwielaandrijving biedt dan inderdaad een toegevoegde waarde, maar een goede set winterbanden biedt in de meeste gevallen meer soelaas. Seat mikt echter met de vierwielaangedreven Alhambra ook op de kopersgroep die in de zomermaanden met een caravan of boot naar het zuiden trekt. De Alhambra 4WD kan namelijk uit de voeten met 2.400 kilogram schoon aan de haak. Ongekend! Een Land Rover Freelander bijvoorbeeld mag ‘maar’ 2.000 kilogram voorttrekken. Overigens mag ook de Alhambra 2.0 TDI met alleen voorwielaandrijving al ruim 2.200 kilogram aanhaken.
Hoe rijdt dat nu, zo’n Alhambra vierwielaandrijver? Welnu, onder normale omstandigheden niet anders dan een gewone Alhambra diesel. De Alhambra blijft ook met 4WD een prettige en zeer comfortabele gezinswagen. Een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling zorgt voor de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras. Niet alleen bij gripverlies, maar ook bij optrekken en tussenacceleraties vloeit een groot deel van het koppel naar de achteras. Als de situatie erom vraagt wordt zelfs 100 procent van het vermogen naar achteren gedirigeerd. Het 4WD-systeem is daarbij uiterst compact gehouden, zodat aan binnenruimte niets verloren gaat, dus ook de Alhambra 4WD is desgewenst als zevenzitter te bestellen.
Ondanks de lichtgewicht constructie doet het 4WD-systeem toch een -weliswaar beperkte- aanslag op het brandstofverbruik. Gemiddeld drinkt de vierwielaandrijver 6,0 l/100 km (2.0 TDI 140 pk: 5,5 l/100 km) wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 158 g/km. Standaard wordt de Alhambra 2.0 TDI Style 4WD Ecomotive uitgerust met onder meer een start-/stopsysteem, een SCR-katalysator en een systeem voor remenergieregeneratie.
De nieuwe instapdiesel voor de Alhambra is er vanaf 37.700 euro en de Alhambra 4WD is leverbaar vanaf 44.500 euro, een meerprijs van 2.800 euro ten opzichte van de gewone 2.0 TDI. Beide nieuwkomers zijn per direct te bestellen. Of het 4WD-systeem in de toekomst ook in combinatie met andere motoriseringen dan louter de 140 pk sterke 2.0 TDI wordt geleverd, is nog onduidelijk. We gaan er eerlijk gezegd wel van uit.
Schrijf een review