Al sinds de carrière van de 1 Serie in 2004 was er die vraag: heeft BMW ook een M-versie in het vat? Na wat onzekerheid over de naamgeving – ‘gaat-ie nou wel of niet M1 heten’ - is ie er uiteindelijk gekomen. De Duitsers hebben dus genoeg tijd gehad om de 1 Serie M samen te stellen en komen niet met lege handen. Als basis diende de Coupé-variant, al werd deze direct naar de sportschool gestuurd. Met uitgeklopte wielkasten, twee dubbele uitlaten en gespierde bumpers is het resultaat - zeker in deze oranjerode kleur - echt indrukwekkend. Deze 1 Serie heeft serieus ‘guts’. De 19 inch wielen en 265 mm brede banden hebben immers de zware taak gekregen om de rechtervoet van de bestuurder te belonen met grip en snelheid. Of een heleboel rook als je het ESP uitschakelt, maar daarvoor moet je een wel heel innige band met de bandenboer opgebouwd hebben.
Serieuze hardware
Zoals het een M-model van BMW betaamt moet er het nodige spektakel onder de motorkap aanwezig zijn. Voor de 1 Serie M is – net als bij de X5 en X6 M – geen hoogtoerig atmosferisch blok weggelegd. BMW nam de 3.0 liter Twin Power Turbo zescilindermotor ter hand en ging aan het sleutelen. Net als in de Z4 sDrive35is staan er nu 340 paarden te trappelen van ongeduld. Dankzij twee turbo’s zijn er ladingen trekkracht op afroep beschikbaar; 450 Nm vanaf 1500 toeren. Als je echt haast hebt komt daar nog tijdelijk 50 Nm bij. 500 Nm in je 1 Serie, goedemorgen! Verder is de 1 Serie M zoveel mogelijk puur gehouden. Daarom geen elektronisch gestuurde SMG-transmissie, maar wel een handgeschakelde zesbak met een klein pookje. BMW’s kleinste M-model heeft ook een M-differentieel; die werd net als de achteras geleend van de M3. De hardware van de 1 Serie M moeten we dus zeker niet onderschatten.
Aantrekken
Om als trotse bezitter in de belevingswereld van BMW M te raken is het interieur sportief en luxe ingericht met leder op het stuur (inclusief oranje stiksels) en alcantara bekleding voor de stoelen en het dashboard. Het geeft een hoogwaardige en exclusieve indruk die je wenst na een investering van 80 mille. Slechts het harde kunststof paneel onder de klimaatregeling verraadt dat het materiaalgebruik in 2004 op een lager niveau lag. Een kleinigheidje die we snel zullen vergeten na achter het stuur te zijn gekropen. Dankzij de uitgebreid verstelbare stoelen zit je werkelijk top. Laag, kort op het stuur, veel steun en toch op een comfortniveau voor dagelijks gebruik. Door zodanig plaats te nemen dat je de 1 Serie als het ware ‘aantrekt’ is half het werk voor een goede stuurman verricht.
Nekblessure
Riemen vast! Na een druk op de startknop komt de drieliter met een scherpe, korte grom tot leven. Zo, die is er klaar voor! De eerste kilometers verlopen echter rustig. Het metertje voor de olietemperatuur geeft immers nog niet aan dat de bedrijfstemperatuur is bereikt. Laag in de toeren rijdend geeft de zespitter al te kennen te kunnen presteren; de riante trekkracht is direct voelbaar en maakt gewoon met het verkeer meerijden kinderspel. De weerstand in het koppelingspedaal en de precisie waarmee de pook zich wil laten bedienen maakt van de 1 Serie M nog meer een rijderauto.
Inmiddels heeft de techniek te kennen gegeven zijn warming-up te hebben afgerond. Terug naar twee, gas erop en wroaaaaaap! Als door een wesp gestoken vliegt de 1 Serie M er vandoor. Het ESP knippert geschrokken nog even, zelfs op droog wegdek. De sound van de twinturbomotor kan niet het rauwe, venijnige niveau van de racy M3- en M5 motoren evenaren maar weet wel sensatie in de cockpit te brengen. Het uitlaatsysteem doet hierbij een duit in het zakje. De zespitter laat gretig van zich horen en raast richting de oranje zone van de toerenteller. In het tweede verzet kun je net honderd aantikken, geen wonder dat BMW een 0-100 tijd van slechts 4.9 tellen belooft. Maar, 340 pk is natuurlijk tot veel meer in staat. Opschakelen naar drie, terugslag van de nek en …twaalf tellen later bereiken we de rijbewijsverslindende snelheid van 200 km/u, waarvoor je bij 180 km/u en zo’n 7000 toeren naar het vierde verzet moet overschakelen. De begrenzer onderbreekt de onverstoorbare acceleratie bij 250 km/u. Een spelbreker of misschien toch verstandig? Boven de 200 km/u begint de ‘kleine; 1 Serie toch gevoeliger te worden voor de toestand van het wegdek. Dan is 250 km/u echt wel genoeg. Het moet ook wel leuk (lees: veilig) blijven natuurlijk.
Plezier met MDM
De fun en ware capaciteiten van de 1 Serie M Coupé komt vooral tot uiting als we de snelweg verlaten – je kunt immers niet aan de gang blijven met het op de plaats zetten van snelle sedans en optisch brutaal ogende hatchbacks. Geheel volgens de BMW-traditie biedt de besturing perfecte communicatie. Je kunt het M-metje precies zo zetten als je wil. De beleving van zo’n leuk speelkwartiertje hangt echter af van de teugels van het ESP. Standaard staat deze op veilig ingesteld en is de 1 M slechts minimaal beweeglijk. Na een druk op de knop is echter de MDM-modus ingeschakeld; die moet je hebben! In snelle bochtjes komt de oranje schicht tot leven en zijn de achterwielen te verleiden een stapje opzij te zetten. Even tegensturen en je gaat er met een glimlach weer vandoor. De techniek helemaal z’n vrije loop laten door de ESP knop langer ingedrukt te houden is – tenzij je op het circuit bent – leuk voor even. De krachten die de achterwielen te verduren krijgen zijn zodanig dat dit getrainde stuurmanskunsten vereist. Op het stuur tref je trouwens ook nog een (niet-programmeerbare) M-knop. Vertel je vrienden echter niet wat het doet; meer pk’s of heftiger geluid krijg je er niet van. Wel is de 3.0 liter Twin Turbo dan nog assertiever in de gaspedaalreactie. Een turbomotor moet namelijk altijd even kort ademhalen en hiermee verkort je dat proces. Altijd indrukken dus.
Conclusie
Is de BMW 1 Serie M Coupe een ‘M’ in hart en nieren? Ja. Ook al kunnen we roepen dat zijn turbomotor niet dezelfde sensatie oplevert als de racy-V8 en V10 uit de M3 en (voorgaande) M5 heeft BMW de receptuur weer goed tot uiting gebracht met veel gigantisch veel power, een zeer brutale verschijning en heerlijk puur rijgedrag. Voor dat laatste moet je wel even het MDM-knopje indrukken.
Schrijf een review