Die motor werd vorig jaar gepresenteerd in de S80 als een wondermachine. Hij past immers dwars voorin dat voorwielaangedreven model en da’s tamelijk zeldzaam voor een lijnmotor waarbij de cilinders keurig op een rij staan. In de S80 waren we niet echt onder de indruk van de zespitter. De trekkracht viel ons een beetje tegen en hij maakte meer geluid dan je op basis van het constructieprincipe (een zescilinder lijnmotor heeft de perfecte balans) zou verwachten.
Misschien heeft Volvo er nog een keertje naar gekeken, want in de XC90 voldoet hij nu een stuk beter. Stiller, beter bij de les en in combinatie met de zestraps automaat toch nog behoorlijk vlot. Binnen tien tellen (negen en een halve tel om precies te zijn) staat het getal 100 op de snelheidsmeter en als topsnelheid laat de XC90 3.2 210 km/h noteren. Da’s best rap voor een bijna 2.200 kilo wegende SUV. Vooral omdat een deel van het vermogen wordt opgeslokt door de zestraps automaat, die trouwens mooi soepel schakelt. Echt zuinig is zo’n zespitter natuurlijk niet in een grote, zware SUV, maar we waren als geheel toch niet ontevreden met 1 op 7,5.
We reden de XC90 in de ‘Sport’-uitvoering met allerlei sportieve details. Dikke 19 inch wielen bijvoorbeeld met 255-banden in plaats van de 17-inchers met smaller rubber. Dat doet de auto zichtbaar goed – zelden zo’n bekijks gehad met een auto die al vijf jaar op de markt is – zonder de andere kwaliteiten van de XC90 aan te tasten. Het comfort is ook met plat rubber nog steeds prima te noemen en je merkt dat de auto helemaal ontwikkeld is om op de openbare weg te worden gebruikt.
In het terrein zal snel de handdoek in de ring moeten worden geworpen met zulke banden en ook de vierwielaandrijving (zonder extra lage overbrenging en sperdifferentieel) is niet bruikbaar is zwaar terrein. De XC90 is duidelijk meer een auto die bij gelegenheid wel de paardentrailer wil en kan trekken (geremde aanhanger mag 2.250 kilo wegen), maar een ruige tocht door de onegbaande wegen in de Ardennen is niet aan te raden.
In het dagelijks gebruik is het wel een handige SUV, met desgewenst plaats voor zeven mensen (de achterste twee plaatsen raden we wel af voor volwassenen) en met die zesde en zevende zitplaats in de vloer verzonken een fors bagageruim. Maar zoals gezegd maakt de huidige XC90 met zijn opwaardering vooral ruimte voor een kleiner model dat spoedig als XC60 het levenslicht zal zien. Daarom begint de XC90 nu bij 65.455 euro (de Sport zelfs bij 73.255 euro) voor de benzineversies. Dieselen kan vanaf net geen 63 euromille.
Schrijf een review