Een OPC-versie van de Insignia en de Corsa is natuurlijk niet nieuw. Het gaat hier echter om twee ‘extreme’ versies van beide OPC-modellen. Bij de Insignia OPC Unlimited is de snelheidsbegrenzer buiten spel gezet, waardoor de vierdeurs sedan een topsnelheid van 270 km/u kan halen.
De Corsa Nürburgring Edition daarentegen is meer dan alleen een snellere versie van de standaard Corsa OPC. Zoals de naam al doet vermoeden, is de auto technisch gefinetuned op de Nürburgring. Bovendien is het uiterlijk ook aangepast. De bijzondere Corsa is te herkennen aan een met 20 millimeter verlaagd onderstel, 18-inch wielen, een andere voorspoiler, een uitlaateindstuk aan weerszijden uit de achterbumper en het Nürburgring-logo op de B-pilaar.
RON 100
De Corsa OPC Nürburgring Edition wordt aangedreven door dezelfde 1,6 liter turbomotor als in de gewone OPC. Het motormanagement is echter aangepast en afgesteld op brandstof met een octaangetal van RON 100. Daarmee stuiten we direct op een (klein) probleem. Tankstations in Nederland bieden geen benzine met RON 100 aan. Wie de Nürburging Edition aftankt met super-benzine (RON 98) haalt dus niet het vermogen en de prestaties volgens fabrieksopgaaf. Naar schatting scheelt het volgens de fabrikant 5 pk op het totaal. Met RON 100 in de tank schopt de zestienhonderd het tot 210 pk en 250 Nm aan koppel. Nul tot honderd kan in 6,8 tellen en de topsnelheid ligt dan op 230 km/u.
Behalve een aangepast motormanagement is de hardware van de ‘Ring’-editie ook op diverse plaatsen aangescherpt. De turbo is gemodificeerd en het uitlaatsysteem is veranderd en levert nu minder tegendruk. Andere dempers en veren van de firma Bilstein leggen de buik van de Corsa 20 millimeter dichter bij het asfalt. Mede door het mechanisch sperdifferentieel met lamellenkoppeling op de vooras is de grip fenomenaal. Daar waar de standaard OPC de neiging heeft over zijn voorwielen de bocht uit te schuiven, bijt het 18-inch rubber van de Nürburgring Edition zich vast in het asfalt. De besturing is daarbij heerlijk direct en uiterst communicatief.
Vierzuiger remtangen van Brembo met grotere schijven zorgen keer op keer voor een in deze klasse indrukwekkende vertraging. Het enige ‘minpunt’ dat we kunnen ontdekken is het uithoudingsvermogen van de zesversnellingsbak. De handbak weet niet altijd even goed raad met het hogere potentieel. Als te snel van verzet wordt gewisseld, klinkt er een krakend geluid uit de transmissie, ook wel het zogenaamde ‘tanden poetsen’ genoemd.
Joachim Winkelhock
De ontwikkeling van de Insignia OPC Unlimited heeft de OPC-ingenieurs waarschijnlijk minder hoofdbrekens gekost. De Unlimited is technisch identiek aan de standaard Insignia OPC. Het verschil zit hem in de blauwe kleur van de Brembo remklauwen, een Unlimited-insciptie in het instrumentarium en het ontbreken van een snelheidsbegrenzer. In de meest gestroomlijnde uitvoering, de sedan met handgeschakelde zesbak, is het mogelijk een topsnelheid van 270 km/u te bereiken. We hebben het meermaals geprobeerd, maar 270 km/u op de teller zat er bij ons niet in. Op de Duitse Autobahn kwam de meter telkens niet verder dan 250 - 255 km/u, waarna het remvermogen volledig moest worden aangesproken om de bumper van de voorligger niet te beschadigen. Tot 230 km/u gaat het versnellen allemaal zeer vlotjes, daarna gaat de luchtweerstand een steeds grotere rol spelen. Aangezien het vermogen van de Unlimted gelijk is aan dat van de gewone OPC zijn de acceleratiecijfers ook hetzelfde. De hogere top is best haalbaar, maar kost gewoon veel meer tijd. En die tijd (dus vrije kilometers asfalt) heb je doorgaans niet. De snelste Opel aller tijden accelereert trouwens in zes seconden naar de honderd en bij aanschaf krijgt men tevens een OPC-circuittraining cadeau op het testcircuit van Opel in Dudenhofen, onder leiding van voormalig Formule 1-coureur Joachim Winkelhock.
Automaat
Sinds januari is de Insignia OPC ook te bestellen met een zestraps automaat, die inmiddels 47 procent van de verkopen voor zijn rekening neemt. De automaat is prima op zijn taken berekend en soms zelfs iets te enthousiast met terugschakelen. Vooral in OPC-modus (de OPC kent drie rijmodi). In deze modus zorgt de schokdempersturing voor minimale rolbewegingen, staat de stuurhulp en de gaspedaalrespons op scherp en volstaat een toefje gas om de automaat te laten terugschakelen naar het meest ideale toerental. Handmatig ingrijpen kan ook met de schakelflippers achter het stuurwiel, maar het is dan wel zaak de pook in manuele modus te zetten (naar links te bewegen). Doe je dat niet, dan reageert de elektronica niet op de flippers. Niet altijd even handig dus.
Ook de Insignia Unlimited heeft een uitstekende koersvastheid, niet in de laatste plaats te danken aan vierwielaandrijving en een differentieel op de achteras. Ondanks het hoge vermogen van de 2,8 liter V6 (325 pk; 400 Nm) merk je aan alles dat de OPC geen lichtgewicht is. In de onderste toerenregionen gebeurt er bovendien vrij weinig. De turbomotor komt pas boven de 3.000 toeren echt tot leven.
De productie van de Opel Insignia OPC Unlimited start over enkele maanden. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de Unlimited zal naar verwachting niet zo heel veel duurder zijn dan de Insignia OPC mét snelheidsbegrenzer. Die begint bij 67.395 euro. De prijslijst van de Corsa Nürburgring Edition zal vermoedelijk wel flink boven de standaard Corsa OPC beginnen. Het zou mooi zijn als Opel de gelimiteerde Corsa in ons land net onder de 30 mille van de hand kan doen, maar dat betwijfelen we, gezien de inspanningen die zijn verricht.
Schrijf een review