De 508 is een slag groter dan de 407. In de lengte weet Peugeot ruim tien centimeter erbij te snoepen en ook de wielbasis is met 2,97 meter negen centimeter groter. Opvallend: de 508 is zelfs twee centimeter breder dan de 607! De 508 is dus zeker geen kleine jongen. De grote muil, zoals de neus van de 407 ‘liefkozend’ werd genoemd, is niet meer. In de 508 huist een veel kleinere en daardoor chiquere grille. Sowieso kloppen de verhoudingen beter: de overhang voor en achter is beter in balans. Alleen aan de achterzijde had Peugeot wel iets creatiever te werk mogen gaan, de ‘kont’ oogt wat anoniem en doet op de een of andere manier denken aan de Seat Ibiza ST.
Downsizen
De buitenmaten mogen dan misschien zijn toegenomen ten opzichte van de 407, Peugeot kiest in zijn opvolger voor kleinere motoren. Zo is bijvoorbeeld afscheid genomen van de in onze ogen niet te versmaden zespitters. Een 2.2 HDi viercilinder met 204 pk vervangt de zescilinder diesel en is volgens de fabrikant liefst 33 procent zuiniger. Dat is dan weer wel positief. Toch moet Peugeot het grotendeels hebben van de minder potente motoriseringen, zoals de 1.6 e-HDi en de 1.6 THP met 156 pk. De eerste met standaard een verre van kwieke 2Tronic-automaat genereert 112 pk en 285 Nm aan koppel en -veel belangrijker- komt zowel als berline (sedan) en als SW (combi) in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Wij zijn echter een weekje gaan sturen met de 156 pk-uitvoering van de 1.6 THP in SW-verpakking. Aan koppel belooft de fabrikant een keurige 240 Nm vanaf 1.400 tpm. Een en ander maakt een honderdsprint in 8,6 tellen mogelijk en een topsnelheid van 218 km/u. De motor is voldoende krachtig voor de 508 SW, die een kleine 25 kilogram lichter is dan zijn voorganger. De fabrikant belooft een brede powerband. Desondanks is de motor minder gecharmeerd van lage toerentallen (lees: net boven stationair). De turbobenzine met standaard handgeschakelde zesbak heeft dan zelfs soms de neiging lichtjes te gaan schokken. Boven de 1.800 tpm heb je hier al geen last meer van.
Peugeot koppelt de geblazen vierpitter zoals gezegd standaard aan een handgeschakelde zesbak. De transmissie laat zich uitstekend bedienen. Het verbruik van de 508 SW 1.6 THP bedraagt volgens de fabriek 6,5 l/100 km (1 op 15,4) en met een CO2-uitstoot van 150 g/km scoort de Fransoos een A-label. Tijdens onze testsessie kwamen we gemiddeld 14,8 kilometer ver op een liter Euro 95. Het fabrieksverbruik is dus een haalbare kaart.
Eigenwijze rolhoes
Nemen we een kijkje in het interieur, dan valt direct op dat de onoverzichtelijke knoppenwinkel op het dashboard van de 407 en 607 flink is uitgedund. Het binnenste oogt chique. Daarentegen vinden we op het stuur wel een bos aan knopjes en wieltjes. Geloof het of niet, maar na enige gewenning zijn ze op den duur toch intuïtief te bedienen. De afwerking en het materiaalgebruik op en rondom het dashboard is gewoonweg top. Het grote glazen panoramadak (kan niet worden geopend) is prettig (ook voor de kinderen op de achterbank) en zorgt voor de nodige daglichttoetreding in het interieur. Met een druk op de knop wordt de hemel desgewenst aan het zicht onttrokken. Wel zo prettig als de zon op het glas ‘bakt’ of onder winterse omstandigheden. De isolatieprestatie van zo’n groot panoramadak is gewoonweg gering.
De grotere wielbasis van de 507 is niet alleen prettig voor het rijcomfort, het geeft de achterpassagiers ook net wat meer bewegingsvrijheid dan in de 407. Sterker nog, de ruimte achterin is bijna van 607-niveau. Ook het laadvolume maakt indruk met een capaciteit van 660 liter, te vergroten tot 1.865 liter met de bank plat. Jammer dat de rolhoes die de bagageruimte afdekt soms een eigen leven gaat leiden. Een kleine tik met je vinger op het uiteinde van de hoes volstaat om hem te laten oprollen als de achterklep wordt geopend. Ideaal bij het inladen van grote stukken bagage. Een hobbel in de weg of een vervelende drempel is voor de rolhoes ook soms een teken om onbedoeld in te rukken.
Erg te spreken zijn we over de rijkwaliteiten van de 508. Onderhuids heeft Peugeot namelijk flinke stappen gemaakt. De 508 stuurt in tegenstelling tot de 407 buitengewoon goed en de afstemming van vering en demping in de 1.6 THP doet zelfs een beetje Duits aan.
Met de uitrusting zit het ook wel goed. We reden het tweede niveau, de Active-uitvoering met daarbovenop het Pack Look (550 euro) voorzien van onder meer 17-inch lichtmetalen wielen in een opmerkelijk dessin, chroomstrips rondom de zijruiten en extra getinte zijramen achter. Het duidelijk afleesbaar navigatiesysteem kost 1.600 euro extra en de xenon-koplampen met lichtbundelsturing en de tegenwoordig onvermijdelijke led-dagrijverlichting staat voor 1.100 euro op de optielijst.
Het door ons gereden testexemplaar komt zodoende op een totaal van 34.980 euro. De prijslijst van de 508 SW start echter al bij 27.325 euro voor de 120 pk sterke 1.6 VTi-benzinemotor in Acces-trim. Zakelijk rijdend Nederland zal de e-HDi omarmen, waarvoor Den Haag maar 20 procent bijtelling heft. De e-HDi begint als SW bij 29.680 euro.
Schrijf een review