Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak

Peugeot neemt na zeven jaar afscheid van de 407 en ook de 607 is intussen met pensioen gestuurd. Aan de 508 en 508 SW de taak om het gemis van beide modellen op te vangen. De ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig: de Fransoos komt qua prijs aardig overeen met de 407, terwijl de auto qua grootte de 607 nadert.

De 508 is een slag groter dan de 407. In de lengte weet Peugeot ruim tien centimeter erbij te snoepen en ook de wielbasis is met 2,97 meter negen centimeter groter. Opvallend: de 508 is zelfs twee centimeter breder dan de 607! De 508 is dus zeker geen kleine jongen. De grote muil, zoals de neus van de 407 ‘liefkozend’ werd genoemd, is niet meer. In de 508 huist een veel kleinere en daardoor chiquere grille. Sowieso kloppen de verhoudingen beter: de overhang voor en achter is beter in balans. Alleen aan de achterzijde had Peugeot wel iets creatiever te werk mogen gaan, de ‘kont’ oogt wat anoniem en doet op de een of andere manier denken aan de Seat Ibiza ST.

Downsizen
De buitenmaten mogen dan misschien zijn toegenomen ten opzichte van de 407, Peugeot kiest in zijn opvolger voor kleinere motoren. Zo is bijvoorbeeld afscheid genomen van de in onze ogen niet te versmaden zespitters. Een 2.2 HDi viercilinder met 204 pk vervangt de zescilinder diesel en is volgens de fabrikant liefst 33 procent zuiniger. Dat is dan weer wel positief. Toch moet Peugeot het grotendeels hebben van de minder potente motoriseringen, zoals de 1.6 e-HDi en de 1.6 THP met 156 pk. De eerste met standaard een verre van kwieke 2Tronic-automaat genereert 112 pk en 285 Nm aan koppel en -veel belangrijker- komt zowel als berline (sedan) en als SW (combi) in aanmerking voor 20 procent bijtelling.

Wij zijn echter een weekje gaan sturen met de 156 pk-uitvoering van de 1.6 THP in SW-verpakking. Aan koppel belooft de fabrikant een keurige 240 Nm vanaf 1.400 tpm. Een en ander maakt een honderdsprint in 8,6 tellen mogelijk en een topsnelheid van 218 km/u. De motor is voldoende krachtig voor de 508 SW, die een kleine 25 kilogram lichter is dan zijn voorganger. De fabrikant belooft een brede powerband. Desondanks is de motor minder gecharmeerd van lage toerentallen (lees: net boven stationair). De turbobenzine met standaard handgeschakelde zesbak heeft dan zelfs soms de neiging lichtjes te gaan schokken. Boven de 1.800 tpm heb je hier al geen last meer van.

Peugeot koppelt de geblazen vierpitter zoals gezegd standaard aan een handgeschakelde zesbak. De transmissie laat zich uitstekend bedienen. Het verbruik van de 508 SW 1.6 THP bedraagt volgens de fabriek 6,5 l/100 km (1 op 15,4) en met een CO2-uitstoot van 150 g/km scoort de Fransoos een A-label. Tijdens onze testsessie kwamen we gemiddeld 14,8 kilometer ver op een liter Euro 95. Het fabrieksverbruik is dus een haalbare kaart.

Eigenwijze rolhoes
Nemen we een kijkje in het interieur, dan valt direct op dat de onoverzichtelijke knoppenwinkel op het dashboard van de 407 en 607 flink is uitgedund. Het binnenste oogt chique. Daarentegen vinden we op het stuur wel een bos aan knopjes en wieltjes. Geloof het of niet, maar na enige gewenning zijn ze op den duur toch intuïtief te bedienen. De afwerking en het materiaalgebruik op en rondom het dashboard is gewoonweg top. Het grote glazen panoramadak (kan niet worden geopend) is prettig (ook voor de kinderen op de achterbank) en zorgt voor de nodige daglichttoetreding in het interieur. Met een druk op de knop wordt de hemel desgewenst aan het zicht onttrokken. Wel zo prettig als de zon op het glas ‘bakt’ of onder winterse omstandigheden. De isolatieprestatie van zo’n groot panoramadak is gewoonweg gering.

De grotere wielbasis van de 507 is niet alleen prettig voor het rijcomfort, het geeft de achterpassagiers ook net wat meer bewegingsvrijheid dan in de 407. Sterker nog, de ruimte achterin is bijna van 607-niveau. Ook het laadvolume maakt indruk met een capaciteit van 660 liter, te vergroten tot 1.865 liter met de bank plat. Jammer dat de rolhoes die de bagageruimte afdekt soms een eigen leven gaat leiden. Een kleine tik met je vinger op het uiteinde van de hoes volstaat om hem te laten oprollen als de achterklep wordt geopend. Ideaal bij het inladen van grote stukken bagage. Een hobbel in de weg of een vervelende drempel is voor de rolhoes ook soms een teken om onbedoeld in te rukken.

Erg te spreken zijn we over de rijkwaliteiten van de 508. Onderhuids heeft Peugeot namelijk flinke stappen gemaakt. De 508 stuurt in tegenstelling tot de 407 buitengewoon goed en de afstemming van vering en demping in de 1.6 THP doet zelfs een beetje Duits aan.

Met de uitrusting zit het ook wel goed. We reden het tweede niveau, de Active-uitvoering met daarbovenop het Pack Look (550 euro) voorzien van onder meer 17-inch lichtmetalen wielen in een opmerkelijk dessin, chroomstrips rondom de zijruiten en extra getinte zijramen achter. Het duidelijk afleesbaar navigatiesysteem kost 1.600 euro extra en de xenon-koplampen met lichtbundelsturing en de tegenwoordig onvermijdelijke led-dagrijverlichting staat voor 1.100 euro op de optielijst.

Het door ons gereden testexemplaar komt zodoende op een totaal van 34.980 euro. De prijslijst van de 508 SW start echter al bij 27.325 euro voor de 120 pk sterke 1.6 VTi-benzinemotor in Acces-trim. Zakelijk rijdend Nederland zal de e-HDi omarmen, waarvoor Den Haag maar 20 procent bijtelling heft. De e-HDi begint als SW bij 29.680 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Als oud 607 rijder verwend en dus een hoge verwachting van de 508Sw 2.9 HDi met Turbi Intercooler. Motorisch prima. trekt goed door met wat ik wil als toch wel erg vlotte rijder. Maar wat erger ik me aan het interieur. Ik weet niet wie dat heft ontworpen.!
In het begin zie je dat niet zo, maar op een gegeven moment wil je eens ites opbergen, en dan pst het niet, of je kan er niet bij omdat het erg lag is geplaatst, Porbeer maar eens iets ui je dashboard kastje te pakken als je achter het stuur zit. Dat gaat absoluut niet lukken.... En dan de allergrootste ergernis. Die binnendeur panelen. Die zijn maar voor de helft open. EN als de deur gesloten is en je moet wat pakken dan kan je er niet bij.

We hebben deze auto nu 3 jaar en motorisch en voor de rest rijd ie goed, komt erg vlot weg en voor mijn aller eerste diesel, moet ik zeggen dat in onder de indruk ben. Toch mis ik m'n oude 607, die weliswaar trage sloep, maar god wat reed dat ding toch fijn zeg.

Afijn ondanks alle toeters en bellen, gaat de auto nog dit jaar naar de garage, en ik laat het tunen, want dit regel gedrag van de moter kan absoluut beter. er is een vrij groot moment waarin de turbo bij lagere regionen niet goed genoeg op pakt
en dat hoop ik icm meet gunstiger vebruik er uit te krijgen.

In de praktijk, zal deze auto ons nog dit jaar naar itale brengen naar we hopen. I ben eens benieuwd hoe ie daar in de Zwitserse Alpen presteert...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Verlichting,wegligging,panoramadak
Airco , Xenon verlichting motor vermogen Auto in het algemeen, Satnav. wegklappende spiegels
Park assist

Minpunten

Hele grote minpunten !

De bekerhouders, (nuttoleze dingen)
Opberg ruimte ( dashboard kastje) , is erg vreemd geordend en veelal te klein,
Ruimte in de portieren is niet benaderbaar bij gesloten deuren.
Opberg ruimte tussen passigiers. te klein
en dat centebakkie, Probeer maar eens om daar een munstuk uit te krijgen als je stevige handen hebt
Zit hoogte net iets te krap, als je langer bent, Oplossing stoel verlagen, maar dan heb je weer een te lage instap.. zucht
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
ik rijdt inmiddels 20000km met deze auto en het is elke dag feest!
Wat een fijne auto is dit!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Fijne motor + volautomaat
Strakke wegligging door aangepaste Voorwielophanging (Type GT)
Super stoelen volledig verstelbaar
Veel ruimte
Sneller dan fabrieksopgave!(lijkt niet zo)
Bij rustige rijstijl 1:20

Minpunten

Geen,

Als ik er dan toch één moet noemen,
Als het regent en je opent de achterklep loopt er wat water van de klep in de kofferruimte
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Prima auto! Met de 2 Tronic valt echt te leven. Bij het invoegen gewoon op manueel zetten ! Op dit moment echt de beste keus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Op dit moment sta ik voor de keuze om een leasewagen uit te kiezen. Momenteel rijd ik een V70, maar omdat ik altijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Te snel mij laten overtuigen van de sw. 1.6 e hdi bl. exec aut. en zijn rijeigenschappen. Geen tijd genomen om een proefrit te maken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Geweldige auto!! Ik rijd de 1.6 THP versie (156 pk) welke echt goed uit de voeten komt, eveneens met een 1400 kg wegende caravan erachter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
508 SW 1.6 e-hdi Mooie auto, zuinig. Was er heel blij mee tot afgelopen vrijdag. Auto geeft aan dat de motor gestopt moet worden na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
Heb zowel met de 2.0 als de 1.6 Hdi gereden. De 2 liter heeft pit voor zo een grote wagen maar beide zijn stil voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 SW 1.6 THP - dubbeltaak
JA IK HEB ME NET DIT PRACHT EXEMPLAAR AANGECHAFT.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5