De Evoque komt aan het einde van de zomer in ons land te koop in een drie- en een vijfdeursuitvoering. Land Rover heeft met de Evoque hetzelfde kunstje geflikt als BMW met de X1 en Mini met de Countryman. Leaserijdend Nederland zal zich in zijn handen wrijven: de Evoque wordt niet als SUV gekenmerkt. In ons land krijgen de voorwielaangedreven uitvoeringen namelijk een typegoedkeuring als stationwagon (vijfdeurs) en coupé (driedeurs). Vreemd? Nou, nee. Met een lengte van 4,36 meter is de Evoque flink korter dan de Freelander en zelfs korter dan een vijfdeurs Ford Focus. En met een hoogte van 1,61 meter is ie lager dan een gemiddelde compacte MPV.
EUCD-platform
Range Rover bouwt de Evoque op een zwaar gemodificeerd Ford EUCD-platform, waarop ook de Freelander is gestoeld. Volgens een van de ingenieurs is het onderstel voor negentig procent nieuw ontwikkeld om geen afbreuk te hoeven doen aan het lijnenspel van de zo geprezen LRX-conceptcar. De Evoque lijkt immers als twee druppels water op het studiemodel dat voor het eerst werd getoond op de autoshow van Detroit in januari 2008. Dat concept bracht de technici de nodige hoofdbrekens. De Evoque moest namelijk wel een echte Range Rover zijn, dus ook offroad zeker geen modderfiguur slaan. Na veel gepuzzel is uiteindelijk het juiste onderstel gesmeed. De Evoque heeft een 27 millimeter lagere zit dan de Freelander, maar wel een grotere bodemspeling en een doorwaaddiepte van een halve meter. De ruimte tussen de vloer van de cabine en bodem van de auto is dus uiterst compact gehouden.
De Evoque is niet alleen de kleinste Range Rover ooit, ook de lichtste. Afhankelijk van de uitvoering gemiddeld 100 kilogram lichter dan de Freelander. Daartoe zijn een aantal carrosserie-elementen, zoals de motorkap en het dak, in aluminium uitgevoerd. Een deel van de achterklep is gefabriceerd in koolstofvezel en de zijschermen zijn in kunststof gegoten. De auto is volgens zijn makers bovendien voor 85 procent volledig recyclebaar.
Virtuele ‘grot’
Ondanks de compacte buitenmaten is toch een bruikbare binnenruimte ontstaan. Zelfs in de Coupé met aflopende daklijn is het achterin prima uit te houden. Een man van gemiddelde lengte (lees: 1,85 meter) heeft hoofdruimte in overvloed, aan beenruimte schort het dan wel enigszins. In de vijfdeurs is nóg meer hoofdruimte voorhanden, zelfs 35 millimeter meer dan in de veel grotere Range Rover Sport. De lage positie van de achterbank betekent wel dat het zicht van de achterpassagiers ernstig wordt beperkt door beide voorstoelen. De Coupé is trouwens optioneel te bestellen in een vierzitsconfiguratie. De achterbank wordt dan vervangen door twee afzonderlijke stoelen, nagenoeg identiek aan de exemplaren voorin.
Land Rover heeft enkele jaren geleden de ‘virtual reality cave’ in gebruik genomen. In deze ‘grot’ kunnen computertekeningen driedimensionaal op ware grootte worden bekeken. Men kan als het ware plaatsnemen op de bestuurdersstoel en dan het overzicht rondom beoordelen, een kijkje nemen in het dashboardkastje of het binnenste van de brandstofpomp bekijken. Werkelijk ieder detail is in de grot 3D zichtbaar en kan eventueel anders worden ingericht of een andere plek worden toegewezen. Zo is de vorm van de kofferbak (met een inhoud van 420 liter) bijvoorbeeld optimaal ingericht om plaats te kunnen bieden aan twee golftassen, zonder de lange drivers eruit te hoeven halen.
Ecoboost
De Evoque komt straks te koop met keuze uit drie viercilindermotoren, twee diesels en een benzine. Alleen de eD4-uitvoering van de 2,2 liter diesel (150 pk) is beschikbaar met 2WD, alle andere versies (TD4 en Si4) zijn vierwielaangedreven. We mochten een stukje meerijden met de Si4, voorzien van een 2,0 liter Ecoboost-turbomotor met 240 pk en 340 Nm aan koppel. Met deze krachtige viercilinder benzinemotor komt de Evoque rap van zijn plek, dat is snel duidelijk. De compacte Ranger evenaart zelfs de prestaties van de Range Rover Sport met dikke 5,0 liter V8. Nul tot honderd kan in 7,6 seconden en de topsnelheid ligt op 217 km/u. De Si4 rolt standaard de fabriek uit met een zestrapsautomaat. Een start-stop-systeem schittert op deze versie door afwezigheid, die primeur is voorbehouden aan Jaguar bij de vernieuwde XF. De versies met handbak zijn wel voorzien van start-stop-systeem.
Om het sportieve karakter van de turbobenzine te benadrukken, heeft Land Rover een soundgenerator gemonteerd. Het geluid klinkt zowaar nog best behoorlijk, toch wel een unicum in deze klasse.
Het prototype waarin we de eerste meters maakten, was voorzien van het optionele Adaptive Dynamics met MagneRide. Het systeem met adaptieve dempers zorgt ervoor dat de Evoque niet onbeschaamd gaat overhellen als de snelheid wordt opgevoerd. Voor zover we het konden beoordelen vanuit de bijrijdersstoel is het weggedrag van hoog niveau. Land Rovers’ testcoureur had in ieder geval een smile van oor tot oor op zijn gezicht. Tegen de zomer kunnen we je uitvoeriger informeren over de rijkwaliteiten, want dan gaan we zelf rijden met de Evoque.
De prijslijst van de Evoque start bij 42.900 euro voor de vijfdeurs eD4 in Pure-uitvoering met groen B-label. De TD4 met 4WD (C-label) is er vanaf 45.900 euro en voor de Si4 (D-label) vraagt de dealer minimaal 53.900 euro. De Coupé is in alle gevallen duizend euro duurder. De orderboeken zijn inmiddels geopend, de levering start aan het einde van de zomer.
Schrijf een review