Het testexemplaar van de Freelander dat Land Rover ons ter beschikking stelde kost blijkens de bijgeleverde documentatie 66.460 euro. Dat was een jaar of tien geleden ook de aanschafprijs van een Range Rover met zescilinder turbodieselmotor. Maar sindsdien is het gamma van Land Rover en Range Rover krachtig opgeschud (lees opgewaardeerd), om plaats maken voor een bijna twee keer zo dure Range Rover als topmodel, de sportievere Range Rover Sport en de wat ruigere Land Rover Discovery. Daaronder – maar dus niet ver daaronder – zit de Freelander.
Daarmee heeft Land Rover de goedkopere klassen – zeg maar alles onder de 40 euromille – overgelaten aan de Japanse en Koreaanse merken. Een bewuste keuze, want niet alleen slaagt Land Rover er niet in om tegen de vechtprijzen van de Koreanen auto’s te maken, het merk wil zijn afkomst niet verloochenen. Dus zeker geen tweewielaangedreven SUV’s bij Land Rover en de vierwielaangedreven versies moeten volledig terreinwaardig zijn. Dat vergt wat meer van de techniek en jaagt de prijs dus nog verder op.
Maar eerlijk is eerlijk, voor die vanafprijs van 41.900 euro krijg je bij de Freelander wel meteen al een 2,2 liter turbodiesel met 160 pk met een handgeschakelde zesbak. Goed genoeg om de toch bijna 1.900 kilo zware auto in iets minder dan twaalf seconden van 0 naar 100 km/h te brengen en een topsnelheid van 181 km/h te verwezenlijken. De turbodiesel is ook krachtig genoeg om forse aanhangers te trekken met zijn 400 Nm aan koppel. Met zoveel trekkracht is het een ideale machine om te combineren met de optionele zestraps automaat (voor 3.400 euro extra leverbaar).
De Freelander is van buiten een kleine Range Rover om te zien, maar ook van binnen is hij voornaam afgewerkt. Degelijke afwerking en een vormgeving die doet denken aan de grotere broers, maar nog niet die verfijnde materialen. Over de uitrusting valt niets te klagen, want in de basisversie ontbreekt airco net zo min als een audiosysteem met CD-speler. En je kunt het geheel opleuken met een keur aan accessoires. Zo was onze Freelander HSE (basisprijs 55.600 euro) onder meer uitgerust met Premium Audio, navigatie, verwarmbare voorstoelen, xenon koplampen en een verwarmbare voorruit.
Het verblijf aan boord is dus aangenaam en dat geldt ook de rijeigenschappen. De Freelander gaat niet als een personenauto over de weg maar helt niet iets meer over dan de ‘softroaders’ van de concurrentie. Dat doet een beetje denken aan de vroegere Land Rovers. Maar op het bochtgedrag en de stabiliteit heeft het geen werkelijke invloed, want je kunt de auto knap hard over een slingerend parcours jagen.
En vanwege die uitgekiende vierwielaandrijving, staat de Freelander ook in het terrein zijn mannetje. Hebben we trouwens niet uitgeprobeerd wegens gebrek aan terrein waar het ook werkelijk mag en kan, maar van Land Rover nemen we deze bewering serieus. Met een draaiknop op de middentunnel kun je de vierwielaandrijving op verschillende omstandigheden instellen om steeds beslagen ten ijs te komen.
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, is het credo van deze nieuwe Freelander. De auto is een stuk volwassener en chiquer geworden dan zijn voorganger, zonder aan terreinvaardigheid te hebben ingeboet. En op de weg rijdt hij ook nog beter.
Schrijf een review