Mazda 3 heeft een sportdiesel

Diesel en sportiviteit gingen lange tijd niet samen. Maar er wordt al een paar jaar geracet met dieselauto’s en

Diesel en sportiviteit gingen lange tijd niet samen. Maar er wordt al een paar jaar geracet met dieselauto’s en inmiddels is de 24 uur van Le Mans al eens met een dieselraceauto gewonnen. Dus ook in een wat sportiever getinte middenklasser als de Mazda 3 misstaat zo’n motor niet.

Diesel en sportiviteit gingen lange tijd niet samen. Maar er wordt al een paar jaar geracet met dieselauto’s en inmiddels is de 24 uur van Le Mans al eens met een dieselraceauto gewonnen. Dus ook in e
Mazda 3 heeft een sportdiesel

We hebben het dan over de tweeliter viercilinder turbodiesel die ook in de Mazda 5 en de Mazda 6 te krijgen is. Hij is 143 pk sterk en vult het dieselgamma van de 3 verder aan, want er is immers al enige tijd een 1,6 liter turbodiesel leverbaar. Die machine stamt van Peugeot, dat een samenwerkingsovereenkomst heeft met Mazda’s moederconcern Ford, maar de tweeliter is een eigen Mazda-motor.

Daar is helemaal niets mis mee, want de krachtbron heeft alle moderniteiten die we van hedendaagse turbodiesels gewend zijn, zoals bijvoorbeeld common rail-inspuiting. Dat maakt er een beschaafde motor van die soepel en stil zijn arbeid verricht.

Maar het is ook een krachtige motor die er desgewenst met grote stappen vandoor gaat. In krap tien tellen sprint de Mazda 3 met deze motor vanuit stilstand naar de 100 km/h en als top laat de auto als hatchback 203 km/h noteren en als sedan zelfs 205 km/h. In de Mazda 3 wil je als bestuurder dit prestatiepotentieel trouwens ook regelmatig aanspreken, want de op het zelfde onderstel als de Ford Focus en de Volvo’s C30, S40 en V50 gebouwde auto heeft een voortreffelijk weggedrag. Sportief en toch comfortabel, met een scherpe en nauwkeurige besturing en langdurig neutraal in snel genomen bochten. Mazda zou alleen voor een iets betere isolatie van de rijgeluiden mogen zorgen, want het rolgeluid van de banden over kleine oneffenheden is erg goed hoorbaar.

De Mazda is verder een goede bekende. De bescheiden facelift van vorig jaar heeft vooral voor een opwaardering van het interieur gezorgd en voor wat technische aanpassingen. Uiterlijk veranderde er weinig, zodat we ook nu nog de voorkeur hebben voor de sedanversie van de Mazda 3, die een wat eleganter voorkomen heeft dan de wat plompe hatchback.

De sedanversie spreekt wellicht ook de zakelijke berijder die een representatiever gelijnde auto zoekt wat meer aan en dan is het mooi dat die nu de keuze heeft tussen twee dieselvarianten. De nieuwe tweeliter turbodiesel is er vanaf 29.295 euro in de al tamelijk complete Executive versie. Voor een sedanversie moet 800 euro meer worden neergeteld.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Mazda 3 heeft een sportdiesel
we hebben em nu 6maanden en geen enkel probleem tot nu toe. Het bevalt veel beter dan italiaanse en duitse auto's... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
Heerlijke auto, weinig minpunten kunnen ontdekken. rijd lekker soepel maar toch sportief op de weg. rij ongeveer 17.000 km/jaar. de middenconsole is helaas alleen beetje te kort om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
Rijden nu 4 jaar Mazda 3. Heerlijke auto. Echter nu problemen met de uitlaat (katalysator). Belachelijk na deze periode en bovendien nog gevaarlijk ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
Zeer snelle auto met prima wegligging en zeer compleet uitgerust. Hiervoor geen mazda ervaring maar ik kan niet wennen aan de koppeling, ik rij.. Lees volledige review.
Mazda 3 heeft een sportdiesel
perfecte auto !!!! deze is echt nummer 1 in kwaliteid ! en ook nog heel sportive... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
Had ik eerder moeten doen!... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
De Mazda3 Sedan wordt door mij gebruikt als lease-auto. Ik rijd gemiddeld 60.000 km per jaar. In deze (prijs)klasse voor mij een auto die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
Ik vind Mazda3 een heerlijk sportief rijdende auto met een fenomenale wegligging. Ook qua afwerking en gebruikte materialen in deze klasse geen gelijkwaardig alternatief... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda 3 heeft een sportdiesel
U schrijt geen gerantie op olieverversen en of grotebeurd??? ik heb volgende probleem: dag,.. Van onze mazda3 (i.6 benzine) is na zijn eerste beurd (alleen olie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5