Eerlijk is eerlijk; echt verouderd was de C-Klasse niet. De facelift is voor de Duitsers vooral een vrijbrief hun laatste technieken en innovaties in het model te stoppen zodat hun middenklasser lekker bij te tijd blijft. Zodoende bleef het design van de C grotendeels de oude; slechts iets andere bumpers, nieuw lichtmetaal en een sterker aangezet front met nieuwe vloeiend uitlopende koplampen en dagrij-LED’s maken de verjongingskuur van buiten zichtbaar. De Mercedes-ster prijkt bij de Avantgarde uitvoering als vanouds in de grille in plaats van op de motorkap, die nu uit aluminium vervaardigd is. Wederom van de partij is het optionele AMG-pakket die zijn looks in een nog iets vlotter jasje steekt. Prima!
Kwaliteitsupgrade
Het interieur is opnieuw ingericht volgens het credo; gelijke monniken gelijke kappen. Het dashboard heeft dezelfde opzet gekregen als bijvoorbeeld de E-Klasse, waarbij het centrale COMAND scherm nu een vaste positie bovenop het dashboard heeft. Daarbij biedt het bedieningssysteem nu ook internetfunctionaliteit. Ook brengt Mercedes de kwaliteitsbeleving omhoog met nieuwe materialen, het nieuwe multifunctioneel stuur (van de CLS) en – afhankelijk van de uitvoering - een fraai kleurendisplay voor de boordcomputer. Verder volgt de nieuwe C-Klasse zijn grotere broers met de intrede van allerlei hulpvaardige attentie- en assistentiesystemen zoals dode hoek detectie, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning, parkeerhulp en rijstrookdetectie. Ook verdeelt de automatische airco het interieur nu in meer zones en waakt-ie ook over het klimaat achterin.
Verzuinigd met start/stop en 7G Tronic
Op motorisch vlak is de vooruitgang eveneens het vermelden waard. Mercedes-Benz vond het niet per se nodig in te zetten op meer pk’s maar concentreerde zich op verbruiksreductie. Daarom zijn alle C-Klasses (m.u.v 4MATIC versies) nu uitgerust met start/stop-techniek en is de vijftrapsautomaat eindelijk opzij geschoven door de 7G Tronic transmissie met zeven verzetten – die overigens ook met het start/stop-systeem overweg kan. We reden met twee belangrijke dieseluitvoeringen; de 220 CDI en 250 CDI. Nog altijd leveren beide versies respectievelijk 170 of 204 pk, maar dankzij de nieuwe automaat rijden ze veel zuiniger. De handgeschakelde 220 CDI nadert met 4.4l/100km en 117 gram CO2 zelfs de Nederlandse 20% bijtellingsgrens. Het zal ons niet verbazen dat Mercedes er alles aan doet om die laatste gram er nog af te snoepen; de (zakelijke) slagingskansen in de markt zijn dan immers veel groter. Het succes van de C-Klasse liegt er overigens al niet om; het model is Europees marktleider in z’n segment. Wellicht kan een bijtellingsvriendelijke 220 CDI de C-Klasse in Nederland ook een prominente positie gaan geven.
Comfort- en sportdiesel
Tijdens onze kennismaking met beide diesels op de gevarieerde asfaltdekens van Tenerife leert de 220 CDI zich vooral kennen als een comfortdiesel. Hij draait stiller zijn rondjes dan z’n sterkere broer en bouwt geleidelijker kracht op. De 7G Tronic transmissie werkt hierbij onmerkbaar en reageert duidelijk assertiever dan z’n voorganger met vijf verzetten. De grommende 250 CDI is daardoor meer geschikt voor de ‘doorrijders’ die van een leuk stukje sturen houden. Die kunnen dan eventueel ook opteren voor variabele ondersteldemping – leverbaar op alle motoriseringen. De doorgaans solide, stevige demping van de door ons gereden Avantgarde wordt in de Sport-stand beduidend aangescherpt. Ook laat deze modus de automaat eerder terug- en later opschakelen. Een verleidelijke button die we toch maar weinig hebben ingedrukt, in rustiger vaarwater komt de C-Klasse het beste tot zijn recht. Temeer omdat de besturing vrij licht is; daar is immers niets aan veranderd.
Business Class
Na alle nieuwe snufjes en brandstofbesparende troefkaarten mag niet onbelicht blijven dat de vernieuwde C-Klasse met meer standaardluxe uit de fabriek rolt; zo is het nappalederen multifunctionele stuur voor hetzelfde geld bij de instapper (34.950 euro) inbegrepen. Verder heeft Mercedes in samenwerking met Becker een voordelig alternatief voor fabrieksnavigatie ontwikkeld. De Becker Map Pilot wordt desgewenst naderhand ingebouwd maar werkt wel via de bestaande interface van het dashboard-display en is ook met de centrale draaiknop in de middentunnel te bedienen. Het systeem is inbegrepen in het 1495 euro kostende Business Class pakket dat verder ook trakteert op parkeersensoren, LED-dagrijverlichting, metallic lak en een alarm.
Conclusie
De Mercedes-Benz C-klasse is vernieuwd door verfijning. Door in te zetten op een ingrijpend verbeterde look&feel in het interieur en het motorpalet zuiniger te maken zonder concessies te doen is de nieuwe Duitser capabel genoeg om zijn Europese leiderschap vast te houden. De slechts kleine wijzigingen aan de neus laten bestaande C-rijders niet beteuterd achterhaald verder rijden. Om met de C-Klasse in ons land stevig voet aan de grond te zetten is een 220 CDI met 20% bijtelling meer dan welkom.
Fotografie: Mercedes-Benz / Louis Blom
Schrijf een review