Nieuwe Mercedes-Benz SLK - veelzijdig genieten

Mercedes-Benz gunt de SLK z’n derde carrière. De klassieke roadster heeft een nog vernuftiger dak en komt er zelfs met een dieselmotor. In de zonnige omgeving van Tenerife beleven we de SLK met vier- en zescilinders. Genieten!

Het is alweer vijftien jaar geleden dat Mercedes-Benz de eerste SLK introduceerde. De redelijk compacte roadster had een opzienbarend variodak, de inklapbare hardtop. Met een druk op de knop viel het weg te toveren in de bagageruimte. De voordelen van deze ingenieuze dakconstructie (praktisch, isolatie, bescherming) maakte de SLK bij uitstek geschikt voor alle seizoenen. Anno 2011 is de SLK compleet vernieuwd en staat de nieuwste, derde generatie paraat om nog meer liefhebbers van (luchtig) autorijden te plezieren.

Staande neus
De Duitsers houden traditie bij de nieuwe SLK in ere.  Met een lange motorkap, de wielen op de hoeken en de elektrisch inklapbare hardtop is de nieuwste generatie roadster nog altijd zichzelf gebleven. De evolutie van de SLK komt tot uiting in silhouet van de carrosserie; de neus (grille) staat nu prominent rechtop a la SLS AMG en dankzij meer subtiele lijnen toont het design extra elegantie. Dat past uitstekend bij het beeld van de SLK als lekkere toerauto voor de mooie dagen. De sportievelingen kunnen echter gewoon het serieuze AMG-pakket kiezen met groot lichtmetaal, potige bumperpartij en een verlaging. Het is maar net wat je plannen met de SLK zijn.

Interieurmix van SLS en CLS
Grote stappen zijn er gemaakt in het interieur. Na instap wordt onlosmakelijk duidelijk hoe de nieuwe SLK op z’n grote voorbeeld SLS en chique neef CLS heeft kunnen rekenen. Het resultaat is een zeer aangename, hoogwaardige beleving waarbij chique details zoals het CLS-stuur en houtsier elkaar afwisselen met sportieve elementen als de ronde ventilatieroosters en het kokervormige tellerhuis. Een fraaie cabine die je boven verwachting in de watten legt, ook als diverse dashboarddelen niet met leder zijn bekleed. De goedkoop aanvoelende aluminium toetsen op de middenconsole en de geringe weerstand die de draaischijven van de klimaatregeling bieden zijn de enige smetjes op het blazoen.

De lederen stoelen zijn door uitstekende steun berekend op comfortabele en sportieve ritten. Dankzij de uitstekende isolatie van de hardtop is dicht rijden in de SLK een opvallend stille bedoening.  Nieuw is dat het dak desgewenst kan worden voorzien van een glazen paneel. Wie extra bijbetaald heeft krijgt ook het unieke Magic Sky Control, waarmee het glas aanzienlijk kan worden getint zodat zonnestralen minder vat krijgen op het klimaat in het interieur. Natuurlijk vraagt de SLK om open rijden, zeker in het altijd zonnige Tenerife. Wanneer het weer minder rooskleurig is er altijd nog de warme sjaal ‘Airscarf’ die de nek verwent met warme lucht.

Felle vierpitters
De bakens worden verder verzet met de onderhuidse techniek. Allereerst profiteert de SLK van de nieuwste motorgeneraties. Das Haus richt de pijlers met name op de 1.8 liter turbomotor met CGI directe inspuiting die al in de C en E-Klasse is gelepeld.  In de SLK is de 200 en 250 variant beschikbaar met respectievelijk 184 en 204 pk. De eerste is standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesbak, de SLK 250 is er in den beginne met een automatische transmissie en is later met de hand te schakelen. Net als bij de vernieuwde C-Klasse hebben automaatrijders voortaan de beschikking over de 7G Tronic Plus transmissie. Met zeven versnellingen en samenwerking met start/stop-techniek – standaard op elke SLK - komen de Duitsers tot indrukwekkend lage verbruikscijfers. De 250 CGI verlangt zodoende 6.2 l/100km en stoot 144 gram CO2 uit. Instapper SLK 200 met zesbak zit daar nog een tiende onder. Zelfs bij met de voorlopige topmotisering – de 350 CGI zescilinder met 306 pk – blijft de brandstofconsumptie netjes binnen de perken, want deze krachtbron laat 7.1l/100km voor zich noteren. En dan te bedenken dat de zescilinder serieus snel is; 0-100 duurt slechts 5.6 seconden.

Dankzij een gevarieerd aanbod testauto’s hebben we met alle drie de motorvarianten uitgebreid kennis kunnen maken. Uiteraard kunnen we vol lof spreken over de soepele loop en fraaie sound van de SLK 350. Met deze zespitter kom je werkelijk niets te kort en biedt de standaard zeventrapsautomaat genoeg rijplezier. Met flippers aan het stuur of een tikje tegen de pook kun je altijd zelf nog even een schakelcommando doorgeven. Ook al zal ons sportieve hart wellicht even tegenstribbelen; de viercilinders moeten echter niet onderschat worden. Ze zijn vanaf 2000 toeren goed op stoom en voelen lekker energiek, meer nog dan de zescilinder. Daarbij laten de viercilinders hun eigen aanstekelijke brommetje horen, met dank aan de ‘soundgenerator’ die de techneuten op de stembanden hebben losgelaten. De automaatversies brengen bij een verzetswisseling onder vollast een heerlijke ‘oempf’ uit de uitlaat ten gehore. Te gek! Een ronde in de SLK 200 leert ons dat zelfs de instapper viel Spass in petto heeft. De zesversnellingsbak laat zich gemakkelijk door de verzetten loodsen en versterkt de sportieve beleving waarbij je de regie zelf in handen hebt. Ook al zullen de meeste SLK’s met een automaat verkocht worden, die zesbak is zeker het overwegen waard!

Puur rijden al heel leuk
Met het onderstel wedt Mercedes-Benz ook niet één paard. De SLK kan worden geleverd met het standaard onderstel of een sportonderstel, beiden te combineren met het Dynamic Handling Package. Dat pakket bestaat uit Torque Vectoring control voor een betere verdeling van de grip op de achterwielen, Direct Steer snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en variabel instelbare dempers. Deze dynamische opsomming komt het beste tot zijn recht in een SLK met het standaard onderstel. De verschillen tussen de normale stand en de sportmodus zijn dan groter, waardoor de SLK zich zowel comfortabel of sportief kan opstellen. Gecombineerd met het sportonderstel kun je nog stugger rijden. Leuk voor een sportief uurtje maar iets minder interessant voor de lange ritten. De SLK 200 die we reden ontbeerde deze dynamische electronica en rolde op de standaard 17 inch wielen. Hiermee is de SLK zeker geen softie en eigenlijk al heel goed uitgebalanceerd. Heb je ook geen bemoeienis van de stuurbekrachtiging die bij lagere snelheden opeens veel lichter stuurt. Puur rijden door de prachtige omgeving van het eiland met vele bochtige pleziertjes is daardoor vrijwel net zo leuk (en aanmerkelijk goedkoper)!

Sterker nog, met een vanafprijs van 47.400 euro is de nieuwe SLK sowieso a lager geprijsd dan voorheen. Die prijs is echter weer net zo makkelijk omhoog te stuwen als je vinkjes zet voor fraai leder, de nieuwste rij- en attentiesystemen en luxe als AirScarf, stoelventilatie en het Magic Sky Control uit de optielijst.

Conclusie
Mercedes heeft de SLK veelzijdig in het nieuw gestoken. De roadster wint aan uitstraling en met de CLS en SLS als inspiratiebron zitten bestuurder en bijrijder er altijd warmpjes bij. In het vernieuwde motorgamma zijn de viercilinders al uitblinkers, ook in verbruik. Met het Dynamic Handling Package kan de SLK zich op de weg nog beter van zijn beste kant laten zien, maar zelfs de instapper zonder onderstel-poespas laat je zeker al genieten van het luxe roadster rijden.

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.