Range Rover 4.4 TDV8 Vogue – verstevigt leiderschap

Land Rover’s ‘King of the Road’ treedt aan met een splinternieuwe achtcilinderdiesel. De Range Rover TDV8 ploegt daardoor in de stijl van ‘British Luxury’ met nog meer machtsvertoon over het asfalt. Terwijl bescheidenheid nooit in z’n genen heeft gezeten hoef je van het brandstofverbruik niet wakker te liggen. Is dit het neusje van de zalm waar we op gewacht hebben?

Land Rover noemt de almachtige Range Rover ‘de meest capabele en luxe auto op aarde’. Al meer dan veertig jaar is boven iedere twijfel verheven dat de Britten met dit icoon onovertroffen heerschappij hebben op de weg én het onverhard. Niet in de laatste plaats heeft de Roemruchte Reus zijn afmetingen mee; groter dan dit zijn SUV’s bijna niet te krijgen. Ook door het buitengewoon sterke merkimago van de Land Rover badges en de altijd voorbeeldige luxebeleving aan boord blijft deze gigant nog steeds in de picture. Om zijn leiderschap standvastig in ere te houden kreeg de Range Rover anderhalf jaar geleden een subtiele facelift waarbij een nieuwe grille, koplampen met LED-cirkels, andere lakkleuren en vijf sets 20 inch wielen zijn onverzettelijke verschijning hebben gefinetuned. De dieselversie is voortaan ook bedeeld met metaalkleurige roosters in de voorspatborden. Hoewel deze opfrisser de leeftijd van de opper-SUV niet compleet kan verhullen – hij gaat tenslotte alweer acht jaar mee - blijft zijn traditioneel hoekige carrosserie een indrukwekkend chique verschijning volgens klassiek recept.

Loaded
In de wereld van de upperclass biedt het openen van het portier niet de toegang tot slechts ‘het interieur’, maar een schatkamer in Britse stijl waar je niet zomaar binnenkomt. De entree verloopt soepeler wanneer de luchtvering van de Range Rover vooraf in de instapstand is gezet, anders is het toch even klimmen. Waar normaliter de luxebeleving aan boord wordt gecreëerd met lederen stoelbekleding en strookjes hout of aluminium is de Range Rover aan zijn stand verplicht de overtreffende trap te zijn. En dus creëren de Britten een weldadige look and feel met geperforeerd leder inclusief contrasterende stiksels en prijkt een deel van de tien(!) hoogwaardige runderhuiden, ook op vrijwel alle delen van het dashboard en de deurpanelen. Op verzoek is zelfs de dakhemel met leder afgewerkt, maar wij kunnen best leven het zwarte suède in onze demo. Uit de talrijk mogelijke (duo-tone) interieurkleurstellingen van het meubilair en het dashboard – van zwart en grijs tot huiselijk beige en ‘artistiek’ rood – prefereerde de importeur een moderne insteek door middel van antraciete aankleding met Jet Oxford leder en hoogglanszwarte sierlijsten. De afwerking maakt een bijzonder verzorgde indruk die echter niet (meer) helemaal samen gaat met de indeling van de middenconsole, want die is loaded met ouderwets knoestige toetsen en draaiknoppen. Dat mag anno 2011 wel wat subtieler, ook (of eigenlijk: juist) in een auto als deze. De lage plaatsing van het analoge klokje is hierbij eerder nostalgisch dan werkelijk zinvol. Hieruit blijkt dat de upgrade van het interieur minder omvangrijk is geweest dan bij (nota bene) zijn onderdaan, de Range Rover Sport.

Noviteiten
Wel greep Land Rover haar gelegenheid om allerlei luxe en veilige noviteiten en gadgets aan haar topstuk toe te voegen. Niet alleen werd het instrumentarium volledig vervangen door een 12.3 inch TFT display waarbij het toerental, snelheid en informatie van de boordcomputer wordt geprojecteerd, ook de mogelijkheid voor dodehoekdetectie, een grootlichtassistent en adaptieve cruise control bewijzen dat de Range Rover met z’n tijd mee gaat. Met dank aan de parkeercamera’s en de Surround View functie die een duidelijke weergave van de werkelijkheid laten zien op het centrale LCD-scherm is het luxe kolos lang niet zo ‘onhandelbaar’ met inparkeren als je zou verwachten en blijft geen enkel paaltje onzichtbaar. Datzelfde beeldscherm biedt onderweg de mogelijkheid de TV-functie en bijvoorbeeld navigatie tegelijkertijd in te schakelen. Dual View zorgt ervoor dat voor de bijrijder uitzendingen van publieke zenders worden weegegeven en de bestuurder zich kan concentreren op de weg en aanbevolen route. Ruimte voor nachtzicht – een snufje dat bij de Duitse merken inmiddels is ontdekt – is er niet; zo blijft er altijd iets te wensen over. Tussen al die moderne uitrusting is de traditionele CD-wisselaar in het bovenste dashboardkastje een verwijzing naar de goede oude tijd. Er is immers nog altijd clientèle die de compact discs toch iets praktischer vindt dan een iPod of andere MP3-speler. Het weerhoudt Land Rover er niet van het nieuwste first class audiosysteem van Harman Kardon Logic7 met negentien(!) speakers te plaatsen. Zo klinken de favoriete tracks net zo imposant en kraakhelder als thuis, zo niet beter. De installatie is een waar genot.

Het zalige on-board zitcomfort doet ook niet meer naar thuis verlangen. In de Range Rover zitten immers alle inzittenden – maximaal vijf – er desgewenst geventileerd of verwarmd bij en kunnen zij met elektrische bediening hun zitpositie optimaal instellen, nu ook achterin. Daarbij zijn de stoelen en achterbank opnieuw geprofileerd om nog meer steun te bieden. De weelderige beleving wordt tot in de puntjes vervolmaakt met sfeerlichting en hoogpolig vloertapijt. Geen wonder dat Land Rover ook (privé)chauffeurs weet te strikken voor de Range Rover. Achterin is het immers zeer goed vertoeven. Toch moet de gefortuneerde zakenman wel even de passagiersstoel een stukje naar voren (laten) schuiven, want de beenruimte is – let’s face it – bij een normale opstelling niet voor iedereen onbezorgd overweldigend dat de benen over elkaar kunnen of de knieën vrij spel hebben. De onlangs gereden R-Klasse van Mercedes-Benz is vrijgeviger en da’s nog een zevenzitter ook. Je ziet, ieder heeft z’n kwaliteiten; de krachten van de Range Rover liggen bijvoorbeeld ook op het onverhard. Mocht je daar ooit terecht komen dan ben je class-leading.

TDV8 partner in crime
De nieuwe TDV8 dieselmotor is een partner in crime voor de Range Rover. Het 4.4 liter grote blok is krachtiger dan zijn voorganger en tegelijkertijd ook 15% zuiniger. Met 313 pk en 700 Nm presteert Land Rovers’ zwaargewicht nu op het niveau van een topklasse-SUV, die niet de indruk zal wekken iets te kort te komen. Dat de sprinttijd van 0-100 volgens opgave nu nog geen acht seconden in beslag neemt en de snelheid tot 210 km/u (begrensd) voortvarend toeneemt bevestigt het vermoeden. De 80-120 tijd is helemaal impressive; vijf seconden! De achtcilinder kan zijn krachten soeverein spreiden over acht versnellingen; de nieuw ontwikkelde transmissie is exclusief te herkennen aan de Drive Select draaischijf in de middentunnel - bekend van Jaguar – en kiest ongemerkt het meest geschikte verzet. Bij stilstand wordt de aandrijving grotendeels afgekoppeld om brandstof te besparen. Omdat het maximumkoppel al vanaf 1500 toeren paraat is hoeft de TDV8 zich nauwelijks druk te maken. De comfortabele luchtvering onthoudt tegelijkertijd alle inzittenden van onrust in het wegdek. Overhellen is bij een auto van dit postuur – ondanks de kwaliteiten van Adaptive Dynamics - onvermijdelijk maar te overzien; door de indirecte en zeer intensief bekrachtigde besturing is de Range Rover wel minder heldhaftig in bochten en rotondes. Bovendien vraagt het hoepelwerk van de bestuurder. Remmen vereist eveneens een ferme voet, ondanks dat de standaard Brembo brakes van de 510 pk sterke Supercharged gemonteerd zijn. Dat de Range Rover zich vooral wat te log gedraagt in de stad kun je de Britten eigenlijk niet kwalijk nemen, maar eerder zijn clientèle. Die horen immers in hun landgoed te relaxen en het huishoud personeel er op uit te sturen in de dienstauto voor een boodschap...  

De TDV8 is overigens een voorbeeldige motorisering. Hij klinkt niet alleen mooi als een V8, de combinatie van veel (vroege) kracht en de efficiënte spreiding van de achttrapsautomaat blijkt een succesrecept voor een gunstig verbruik. Sterker nog, getuige de 9.4 l/100km die de TDV8 volgens zijn makers moet consumeren doet hij niets onder voor de Discovery TDV6 (en zestrapsautomaat). Een bijzondere constatering die ook in de praktijk blijkt te kloppen; het testverbruik lag op de lange baan altijd net boven of onder de 1 op 10. Dat F-label schrikt meer af... Voor een ruim 2500 kilogram wegende brok luxe met de aerodynamica van een kluis en een gigantische achtcilinder een fraaie prestatie. Ook al zal de gemiddelde Range Rover klant niet wakker liggen van een bonnetje met 140 euro aan dieselolie. Net zo min van de vanafprijs die voor de TDV8 is bepaald; 132.900. De hier gereden Vogue is 10 mille duurder en eindigt met een aantal opties net boven de grens van anderhalve ton. Net even minder dan z’n voorganger, met dank aan de bescheidener dorst van die geweldige nieuwe diesel.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.