Volkswagen heeft de laatste tijd in volle vaart het modelgamma vernieuwd. De Passat kreeg onlangs de beurt om strakgetrokken te worden. Verrassend is de uiterlijke vernieuwing niet; net als het topmodel Phaeton is de Passat in een nog strakker jasje gestoken. Zowel de grille, koplampen en achterlichten zoeken het nu in de breedte op wat resulteert in een iets vlakker design. De buitenspiegels zijn echter puntiger en zagen we al eerder op de Passat CC. Door tenslotte de chromen sierlijsten een andere plek op de flanken en bumpers te geven oogt de Passat rondom vernieuwd. De nieuwe aanblik is niet spannend, wel correct en nog steeds zeer representatief.
Klokje
In de Passat is het zoeken naar verschillen een veel groter karwei. Het interieur slaat een brug naar een hogere klasse met nieuw ontworpen stoelen waarbij de hoofdsteunen nu ook horizontaal verstelbaar zijn. In de loop van dit jaar wordt een stoelmassage- en ventilatiefunctie in de optielijst opgenomen om het comfort aan boord verder te kunnen verhogen. Net als in de Passat CC zijn er ook nieuwe stof-/leder kleurstellingen (eventueel: tweekleurig) beschikbaar en zien we wat meer chromen randjes. Het analoge klokje in de middenconsole is meer een chique dan heel nuttig bedoelde toevoeging in het vernieuwingsrecept van de middenklasser – tijdsaanduidingen zien we immers ook al op het display van de radio en boordcomputer. De normaliter ernaast uitschuifbare bakjes - ideaal om parkeergeld en kaartjes in op te bergen - zijn in het nieuwe interieur 'verschwunden'.
Wel slim is de nieuw gepositioneerde startknop en de verplaatste schakelaar voor de elektronische handrem - die zijn nu op de tast te vinden in de middentunnel. Ook de nieuwe handgreep in de deur is ergonomisch beter te verantwoorden. In de vernieuwde Passat debuteert ook het RNS 315 navigatiesysteem. Het is onderdeel van het Executive-pakket en makkelijker te doorgronden dan voorheen. De belangrijkste vooruitgang zit in de snelheid van het systeem; bij het ingeven van bijv. straat- en plaatsnaam is de navigator nu (wél) goed bij de les. Niet zichtbaar is hoe Volkswagen door middel van interieurisolatie rij-/wind- en motorgeluiden verder buiten de deur houdt. Dankzij een nieuwe, speciaal gelaagde voorruit en verbeterde plaatsing van isolerende panelen kon het geluidsniveau verder dalen. De winst van 2 dB bij een snelheid van 100 km/u lijkt nietszeggend maar belooft veel goeds.
Op gebied van veiligheid zet de Passat een stap vooruit met een noodremfunctie voor de in de stad. Deze ingreep werkt tot een snelheid van 30 km/u en is inbegrepen in de optionele Adaptieve Cruise Control. De meeste uitvoeringen beschikken standaard over een systeem dat de vermoeidheid van de bestuurder signaleert. Ook biedt Volkswagen nu rijstrook- en dodehoekdetectie aan in de Sedan en Variant. Wie vaak de handen vol heeft kan zijn heil zoeken in 'Easy Open' waarbij de achterklep na een zwieper met je voet onder de achterbumper automatisch opent. Vrij uniek in de markt, maar helaas niet aanwezig op onze demo.
Ook onderdeel van de facelift is het opwaarderen van de techniek, vooral als dat een brandstofbesparing oplevert. De 1.6 TDI - de meest populaire motorisering - is in de vernieuwde Passat nog zuiniger. Niet alleen werkt de 105 pk sterke diesel voortaan standaard met start/stop-techniek, ook het herwinnen van remenergie is onderdeel van het pakket ‘BlueMotion Technologies’. Tegelijkertijd is de handgeschakelde vijfbak vervangen door een exemplaar met zes verzetten. De meest verkochte motorisering is daardoor de zuinigste in z’n klasse. Met een verbruik van 4.4l/100km en 116 gram CO2 komt de Passat 1.6 TDI (ook als Variant) in aanmerking voor 20% bijtelling. Overigens; ook de 1.4 TSI benzine en EcoFuel-variant hebben recht op dat interessante fiscale stempel. En als bijtelling een rol speelt bij een auto dan is het wel de Passat!
Zesbak
De zesversnellingsbak heeft feitelijk een gunstige uitwerking op de driveability van de Passat 1.6 TDI. Hoewel de vorige versie met vijf verzetten niet drastisch de kiem werd gesmoord met lange verzetten is een beetje extra spreiding nooit weg. Met de nieuwe transmissie is de Passat niet zo zeer vlotter. De 105 pk’s en 250 Nm’s brengen de Variant prima op snelheid, maar geven niet de indruk veel over te hebben. Zeker in de hoogste versnelling gleidt de fut er op hogere snelheden (snelweg) stilletjes uit. Dankzij de toegenomen interieurisolatie is de diesel altijd slechts lichtjes hoorbaar; erg prettig tijdens langere trips. Daarbij hebben nieuwe motorsteunen en speciale subframes bij de wielophanging bijgedragen aan het dempen van trillingen. Hoewel we van mening zijn dat de 1.6 TDI de meest soepele en verfijnde viercilinderdiesel uit de Volkswagen-stal is, blijft de sterkere 2.0 TDI de betere optie voor wie een pittige dieselduw wenst. Helaas zul je dan ook moeten zwichten voor extra bijtelling; de tweeliter verlangt een fractie meer dieselolie.
Verder rijdt en voelt de vernieuwde Passat wederom buitengewoon 'easy going' aan. Het grotere gevoel van welbehagen achter het stuur gaat weer samen met redelijk stevige demping en gemoedelijk stuurgedrag. De Duitser is daarmee een echte allemansvriend. Het allround-karakter zal comfortzoekers niet afschrikken en stuurmannen evenmin direct wegjagen. En anders kan het nu beschikbare elektronische sper XDS nog helpen om nog een paar kilometer extra uit een bocht te halen...
Conclusie
Met nog beter rapportcijfers blijft de Volkswagen Passat zijn leidende rol in de zakelijke middenklasse opeisen. Door z’n nog zuinigere, vooral soepele dieselmotor, het opgewaardeerde interieur en strak getrokken design is het totaalplaatje nu nog aantrekkelijker. Voor wie reeds Passat rijdt is het faceliftmodel niet overweldigend vernieuwend maar kan de gunstige bijtelling alsnog de doorslag geven. Al was het omdat maar weinig concurrentie die fiscale aantrekkingskracht ook kan bieden…
Schrijf een review