Een paar jaar geleden bungelde het voortbestaan van Fiat nog aan een zijden draadje. Niet in de laatste plaats omdat de compacte middenklasser van Fiat, de Stilo, helemaal niet wilde aanslaan. Wel in ons land trouwens, waar vooral de driedeurs versie – en dan vooral de scherp geprijsde Abarth – op behoorlijk wat belangstelling kon rekenen.
Met de succesvolle nieuwe Panda en de minstens net zo geslaagde Grande Punto kon Fiat weer uit het dal klimmen. Zelfs de ter overleving aangegane samenwerking met General Motors is alweer ontbonden en Fiat gaat op eigen kracht verder. Op de reeds ingeslagen en juist gebleken weg, mogen we daar aan toevoegen, want de Bravo borduurt voort op het thema waarin de Italianen altijd al hebben uitgeblonken: design.
Werp een blik op de Bravo en je zult met ons eens zijn dat het weer een plaatje van een auto is. Elegante lijnen, mooie rondingen en geen overbodige opsmuk. Fiat kan het ook af met een redelijk bescheiden merklogo in een subtiel kleine grille. En dat is verfrissend in een tijd dat een joekel van een merklogo steeds vaker in een ook nog eens overbemeten grille wordt gemonteerd.
Niets van dat alles bij de Bravo, die een vrij sportief aandoende carrosserie heeft met een sterk oplopende taillelijn. Zeker met grote wielen – zoals bij ons testexemplaar – is de Bravo een zeer aantrekkelijke auto. Dat geldt ook voor het interieur, al is dat op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Maar met zijn voorganger Stilo heeft de Bravo gemeen dat hij prima is afgewerkt en Duits-degelijk aandoet.
Hij komt qua uitrusting niets tekort – ook de veiligheid is met vijf EuroNCAP-sterren prima – en je kunt er aardige opties voor bestellen. Zoals het 590 euro kostende Blue & Me-systeem dat een Bluetooth-koppeling kan verzorgen met je mobieltje, SMS-berichten kan voorlezen en dat voorziet in een aansluiting voor een USB-stick, waar dan weer je favorieten muziek staat. Leg er nog eens 400 euro bij en je hebt ook nog een navigatiesysteem dat via de USB-stick werkt. Snel en zonder schrapende CD-ROM. Blue& Me is overigens ontstaan uit een samenwerking met Microsoft, wat het Windows-logo in de middenconsole verklaart. Laten we hopen dat het systeem virusbestendig is.
Rijden doet de Bravo opperbest, met een iets meer naar sportiviteit neigend weggedrag en een vrij stevige vering. De besturing kun je in dat geval in de stand met de minste bekrachtiging zetten, dat geeft meer gevoel met de weg. In de stad is de sterke bekrachtiging juist wel prettig met inparkeren.
Het is jammer dat Fiat bij de lancering van de Bravo nog niet alle motoren klaar heeft. Op de nieuwe 1,4 liter turbomotor met 120 en 150 pk moeten wel namelijk nog tot de zomer wachten. De Bravo kan ze wel gebruiken, want de fors gedimensioneerde en niet bepaald lichte auto zal door de 90 pk benzinemotor niet met groot enthousiasme worden aangedreven, schatten we zo.
De nieuwe turbomotoren beloven veel koppel, net als de 1,9 liter turbodiesels die we al konden rijden. Dat zijn opperbeste motoren, maar dat wisten we allang. Ze zijn vooral voor de zakelijke berijder interessant. Privérijders zullen genoegen moeten nemen met de wat tamme 1.4 zonder turbo of moeten wachten op versterking van de turbo’s. De turboloze versie is er vanaf 17.995 euro, wat best een scherpe instapprijs is voor deze fraai middenklasser. Dieselen kan vanaf 22.995 euro.
Schrijf een review