Fiat Bravo is een schot in de roos

Als je op de naam af moet gaan, lijkt de nieuwe Fiat voor de compacte middenklasse een stapje terug, want die heet weer

Als je op de naam af moet gaan, lijkt de nieuwe Fiat voor de compacte middenklasse een stapje terug, want die heet weer Bravo. Maar in werkelijkheid zijn het twee stappen vooruit, vooral bij het design. De Bravo overtreft zijn bepaald niet beroerde voorganger Stilo met gemak.

Als je op de naam af moet gaan, lijkt de nieuwe Fiat voor de compacte middenklasse een stapje terug, want die heet weer Bravo. Maar in werkelijkheid zijn het twee stappen vooruit, vooral bij het desig
Fiat Bravo is een schot in de roos

Een paar jaar geleden bungelde het voortbestaan van Fiat nog aan een zijden draadje. Niet in de laatste plaats omdat de compacte middenklasser van Fiat, de Stilo, helemaal niet wilde aanslaan. Wel in ons land trouwens, waar vooral de driedeurs versie – en dan vooral de scherp geprijsde Abarth – op behoorlijk wat belangstelling kon rekenen.

Met de succesvolle nieuwe Panda en de minstens net zo geslaagde Grande Punto kon Fiat weer uit het dal klimmen. Zelfs de ter overleving aangegane samenwerking met General Motors is alweer ontbonden en Fiat gaat op eigen kracht verder. Op de reeds ingeslagen en juist gebleken weg, mogen we daar aan toevoegen, want de Bravo borduurt voort op het thema waarin de Italianen altijd al hebben uitgeblonken: design.

Werp een blik op de Bravo en je zult met ons eens zijn dat het weer een plaatje van een auto is. Elegante lijnen, mooie rondingen en geen overbodige opsmuk. Fiat kan het ook af met een redelijk bescheiden merklogo in een subtiel kleine grille. En dat is verfrissend in een tijd dat een joekel van een merklogo steeds vaker in een ook nog eens overbemeten grille wordt gemonteerd.

Niets van dat alles bij de Bravo, die een vrij sportief aandoende carrosserie heeft met een sterk oplopende taillelijn. Zeker met grote wielen – zoals bij ons testexemplaar – is de Bravo een zeer aantrekkelijke auto. Dat geldt ook voor het interieur, al is dat op het eerste gezicht niet zo bijzonder. Maar met zijn voorganger Stilo heeft de Bravo gemeen dat hij prima is afgewerkt en Duits-degelijk aandoet.

Hij komt qua uitrusting niets tekort – ook de veiligheid is met vijf EuroNCAP-sterren prima – en je kunt er aardige opties voor bestellen. Zoals het 590 euro kostende Blue & Me-systeem dat een Bluetooth-koppeling kan verzorgen met je mobieltje, SMS-berichten kan voorlezen en dat voorziet in een aansluiting voor een USB-stick, waar dan weer je favorieten muziek staat. Leg er nog eens 400 euro bij en je hebt ook nog een navigatiesysteem dat via de USB-stick werkt. Snel en zonder schrapende CD-ROM. Blue& Me is overigens ontstaan uit een samenwerking met Microsoft, wat het Windows-logo in de middenconsole verklaart. Laten we hopen dat het systeem virusbestendig is.

Rijden doet de Bravo opperbest, met een iets meer naar sportiviteit neigend weggedrag en een vrij stevige vering. De besturing kun je in dat geval in de stand met de minste bekrachtiging zetten, dat geeft meer gevoel met de weg. In de stad is de sterke bekrachtiging juist wel prettig met inparkeren.

Het is jammer dat Fiat bij de lancering van de Bravo nog niet alle motoren klaar heeft. Op de nieuwe 1,4 liter turbomotor met 120 en 150 pk moeten wel namelijk nog tot de zomer wachten. De Bravo kan ze wel gebruiken, want de fors gedimensioneerde en niet bepaald lichte auto zal door de 90 pk benzinemotor niet met groot enthousiasme worden aangedreven, schatten we zo.

De nieuwe turbomotoren beloven veel koppel, net als de 1,9 liter turbodiesels die we al konden rijden. Dat zijn opperbeste motoren, maar dat wisten we allang. Ze zijn vooral voor de zakelijke berijder interessant. Privérijders zullen genoegen moeten nemen met de wat tamme 1.4 zonder turbo of moeten wachten op versterking van de turbo’s. De turboloze versie is er vanaf 17.995 euro, wat best een scherpe instapprijs is voor deze fraai middenklasser. Dieselen kan vanaf 22.995 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Fiat Bravo is een schot in de roos
deze auto is van augustus 2012 en heb hem nu een paar maanden 12000 km op de teller geen klachten en stap er met plezier in .
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

wegligging, uitelijk,confort,degelijk,gewoon een heerlijke auto.nog steeds aan te bevelen .

Minpunten

verbruik val toch wel tegen ? maar het rechter voetje doet toch wel wat .
Fiat Bravo is een schot in de roos
Ik ervaar de Bravo als een fijne en betrouwbare auto. En voor caravan bezitters, ook met een caravan van rond de 1200kg. erachter is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Na 63000 km, geen problemen. Fijne auto. Mooie auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Auto is zeer compleet, motor bied meer dan verwachte koppel, en prijstechnisch zeer goed! Zeker een aanrader. heb zelfs de zoekactie naar een Leon topsport.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Ik heb sinds kort een Bravi 1.4 T-jet 150 PK Corporate. Kan niets anders zeggen da super auto. Wat een vermogen! Rijd verder heel stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Heb deze auto nu zo'n 1.5 jaar een heerlijke auto om in te rijden heb de 150 pk wat is dat een raket op wielen.Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Fijne rijders auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Mooie auto, 1,9 diesel 16 klepper is snel redelijk stil echter niet de zuinigsste 6,5l per 100km. Dode hoeken voor en achter moet je echt rekening.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Mooie auto met gunstige pk/euro verhouding. 1.9 diesel 150pk is soepele diesel maakt het tot een relatief snelle auto. Minpunten. Stoelen, te kort en leuning te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Een fatastische strakke wegligging waaraan mijn vorige auto een BMW Compact niet kan tippen. Een ginstig benzineverbruik van 7,3 liter per 110 km over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
dit is onze tweede bravo, nu met een dualogic automaat en 120 pk hij rijdt heerlijk vooral van 80 naar 120km sprint hij er tussen.. Lees volledige review.
Fiat Bravo is een schot in de roos
Deze zwarte auto met skydome rijdt fantastisch.Maar dat wist ik wel want mijn vorige auto was een grande punto tjet.Ik heb duidelijk meer auto dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Prima auto, nu al 10.000 km gereden zonder problemen/ rammels e.d. Veel waar voor je geld en een goed ( en voordelig) alternatief voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Heb nu sinds bijna anderhalf jaar een 120pk T-JET en... wat en auto! De motor heeft net dat beetje extra, waardoor je lekker ontspannen kunt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
ik rij nu in een fiat bravo 1.4 90pk Edizione Prima van 2007, er zit nu 44000 km op, het is een zeer goede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Iets meer dan anderhalf jaar eigenaar van een Bravo. Het uiterlijk is sportief, mooi. Binnenin mooi design, ruimte zat, alsook een grote kofferruimte. Rijdt heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Wat een heerlijke auto en voor mij als voormalig Vectra rijder toch een hele nieuwe ervaring. Ik heb de auto nog maar een paar dagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Lekkere auto, zeer goede prijs kwaliteitsverhouding.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Ik rij al 23 onafgebroken Fiat, binnenkort krijg ik weer een nieuwe T-jet. Ik heb met mijn huidige Edizione Prima sinds juni 2007 64000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Sinds recent rijd ik met een 1.4 Tjet cor.. Mijn vorige auto was een Alfa Romeo 159 1.9 JTDm sedan, super auto maar zo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Prachtige wagen vooral in Epic grey in combinatie met donkere ramen ! Mooi vorm gegeven interieur met goede climat control en stereo Goede wegligging en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
echt Ilaliaans, prachige voorgeving maar soms ook onbegrijpelijke bediening en knopjes op de vreemdste plaatsen. Maar dit alles neem ik op de koop toe als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Ik ben het met Kees eens, een heerlijke auto. Volgende week weer naar Duitsland ;-).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Inmiddels 16000 km met onze 120 pk 1,4 Tjet corp. Heerlijke auto absoluut een aanrader. Sturen had wat zwaarder gekunt. Alleen Blue&me is een probleempje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
in een woord een geweldige auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Inmiddels 8000 km op de teller. Op de autobahn 230 op de teller(jaja weet het geen echte kilometers ivm afwijking) Maar toch :-).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Prachtige auto, rijd heerlijk. We hadden voorheen een alfa Romeo 147. Dit rijd ongeveer gelijk. Ik kan alleen met mijn nokia N73 geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Prachtige auto. Vooral de zwarte sport uitvoering met 18" velgen en het zgn. "Sky-Dome" open dak Flink vermogen met 150 pk diesel. Ben zelf niet zo tevreden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Rij sinds 2 weken (3300km) een 1.4 tj corporate uitvoering voorzien van panoramisch zonnedak. Auto rijdt zeer soepel en door de turbo heeft hij genoeg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
Sinds vorige week zijn wij de trotse bezitters van een Bravo Corporate 1.4 T-Jet. Helaas moest ik daarvoor afscheid nemen van mijn Stili, die mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo is een schot in de roos
In juli 2007 heb ik een Fiat Bravo 1.4 Edizione Prima gekocht. Ik heb er nu 15000 km opzitten en het is een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5