We hebben er even op moeten wachten, maar de nieuwe Ford Focus is een feit. Voor iedereen. De nieuwe Focus wordt namelijk als wereldauto gezien, in die zin dat het nieuwe model voor alle wereldmarkten vrijwel gelijk is. Dat is onder meer goed nieuws voor het kostenplaatje en overzicht, maar vraagt ook concessies. Dat kan de vraag doen rijzen of de nieuwe wereld-Focus voor ons nog wel z’n DNA heeft behouden...
Kinetic revolutie
Het nieuwe Kinetic Design stelt ons gerust. Het veilige Duitse ontwerp van het vorige model – dat met een facelift aan visuele aantrekkingskracht won – ging overboord en sprankelt in lijn met de Ford Fiesta dynamiek. Scherpe lijnen en z’n grote mond maken ‘m direct herkenbaar als een product van Ford’s nieuwste ontwerpfilosofie. Als vijfdeurs, sedan of stationwagon – de driedeurs en cabriolet zijn uitgezwaaid. De compleet nieuwe Focus-uitstraling verschilt als dag en nacht; een strategie die lang niet altijd wordt gevoerd en dus lef/lof verdient. Je vindt het ook mooi of niet; onze lichte twijfel is na het zien van de Focus in levende lijve helemaal weggenomen. Ook die forse, naar de zijkant doorlopende achterlichten liggen goed op het netvlies. De vorm van de achterklep is het enige detail dat als zodanig herkenbaar is geëvolueerd.
Brok degelijkheid
Want ook in de Focus is voor de bestuurder bijna niets gesneden koek. Net als bij de nieuwe Fiesta zijn ook hier strakke, behoudende vormen verruild voor scherpe, provocerende lijnen die met blauwe dashboardverlichting en felle interieur LED’s voor een hoog high-tech gehalte zorgen. De nieuwe moderne uitstraling gaat vergezeld met keurige afwerking en nette materialen. Na instap zitten de stoelen direct als gegoten en voelt het Focus-interieur als één brok degelijkheid. Lekker! Waar de vorige Focus geen uitblinker in de kwaliteitsbeleving van het interieur was is de nieuwe dat zeker wel. Slechts een klein gedeelte van het deurpaneel – ter hoogte van de handgreep – verdient door de materiaalkeuze geen goedkeuring. Meer hebben we niet te zeuren. Ook de ruimte voor- en achterin is in orde. Voor dit kaliber auto is de bagageruimte ruimhartig bemeten met minimaal 363 liter.
Ford heeft ook veel energie gestoken in de ergonomie. Dat het stuur veel meer bedieningsknoppen bevat dan voorheen went snel; het is gewoon makkelijk om een telefoongesprek te kunnen aannemen, de cruise control in te stellen, de boordcomputer te raadplegen en muziek te luisteren met beide handen aan het stuur. De logica van het radiopaneel op het dashboard is minder snel te doorgronden. Bovendien hadden we liever een iets groter beeldscherm gezien; zeker als je navigatie hebt besteld is dat wel prettig. Het MyFordTouch systeem – dat de Focus in Amerika al wel heeft en later ook naar Europa komt – kan beide puntjes gaan veranderen.
20% bijtellen met 182 pk!
Waar de nieuwe Focus serieus de bakens verzet zijn de aandrijflijnen. Het motorpalet bevat voor het eerst EcoBoost turbomotoren die met minder brandstof veel meer kunnen. Dat is ook terug te zien in de bijtelling van de benzinemodellen; alle motorvarianten komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Of je nou de instapper 1.6 Ti-VCT 105 pk of de meest krachtige 1.6 EcoBoost met 182 pk bestelt; meer dan 6.0 liter/100km hoeft de verbruiksmeter niet aan te wijzen. Ford heeft die grote stappen ook kunnen maken door ECOnetic-technieken zoals een actieve grille, het herwinnen van remenergie en (op sommige motorisaties) start/stop-techniek toe te passen. Om optimaal brandstof te besparen moet je immers verder kijken dan alleen de motor zelf.
In de landelijke omgeving van Jerez (Spanje) boord Ford de mogelijkheid de nieuwe Focus 1.6 Ecoboost 182 pk aan de tand te voelen. Deze is (voorlopig) standaard uitgerust met een handgeschakelde zesbak en bewijst zich als een plezierige combinatie. Zuinigheid en kracht zijn optimaal verenigd om zowel milieu als bestuurder blij te maken. De viercilinder is vroeg op stoom en duwt met 240 Nm trekkracht flink, de zesbak heeft daarbij geen al te ‘groen’ overbrengingen zodat de fut er bij vroeg opschakelen niet uit gaat. Dankzij grondige geluidsisolatie blijft het in de Focus-cockpit ook opvallend stil.
Scherp randje afgeveild
Juist dankzij het energieke karakter van de motor leent de nieuwe Focus zich nog beter voor een leuk stukje sturen. Hoewel wel te merken is dat Ford het scherpe randje van de besturing uit de vorige generatie heeft gehaald bewijst de Duitser zich nog meer als een uitgebalanceerde allrounder; direct, niet te licht en evenmin wollig of nerveus. Door de iets brave insteek zijn ook grotere rolbewegingen van de koets voelbaar. Toch blijkt ook dit geen signaal dat de Focus aan rijcapaciteiten heeft ingeboet. Dankzij standaard Torque Vectoring kunnen de voorwielen meer kracht en dwang aan dan tevoren. Bovendien is de Focus in de Trend Sport uitvoering voorzien van een sportonderstel. We zijn heel benieuwd hoe de voor 2012 geplande Focus ST hier nog een schepje bovenop gaat doen.
Naast de 1.6 EcoBoost stond ook de 2.0 TDCi met Powershift transmissie gereed voor een eerste indruk. Hoewel deze aandrijflijn niet de hardloper zal zijn – de 1.6 TDCi heeft immers 20% bijtelling en deze niet – overtuigt de topdiesel met zijn soepele krachtsontplooiing en verfijnde loop. De Powershift automaat schakelt daarbij ongemerkt – maar niet zo snel als DSG – en voelt onder normale omstandigheden goed aan wat de (prestatie)wensen van de bestuurder zijn. Echter, met een zware gasvoet in de heuvels van Jerez reageert de Powershift-bak soms net te laat met terugschakelen. Flipperen biedt geen soelaas, want die zijn er simpelweg In tegenstelling tot de Focus voor de Amerikanen moeten wij het stellen met een plus en een min op de pook zelf. Dat werkt niet handig en is dus meer een noodgreep dan een nuttige toevoeging. Eeuwig zonde, zeker omdat andere Ford-modellen met deze transmissie in een manuele modus voorzien door de pook een zetje naar links te geven en naar voren of achter te duwen. Wat is daar mis mee?
Veilige snufjes
Weer heel innovatief zijn de diverse (veiligheids-)features die in de nieuwe generatie beschikbaar zijn. Semi-automatisch inparkeren, dodehoek detectie, rijstrookdetectie, grootlichtassistent, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning met dubbele weergave, vermoeidheidsherkenning en een auto-brake systeem bij snelheden tot 30 km/u, het is allemaal mogelijk. Concurrenten als de Volkswagen Golf en de Opel Astra hebben ook het een en ander in huis, maar bieden niet al deze mogelijkheden. De extra vorm van veiligheid is overigens niet standaard maar verwerkt in pakketten waarvoor geen hoofdprijs wordt gevraagd.
Conclusie en prijzen
De nieuwe Focus zet in vele opzichten grote stappen, zowel in uitstraling, kwaliteit, verfijning en veiligheid. Met krachtige looks, een grote kwaliteitsbeleving, energieke motoren en lage bijtelling jaagt Ford zijn voorganger en concurrenten de stuipen op het lijf. Zeker gezien het competitieve prijsniveau en de complete uitrusting. Ook al is het onderstel van de Focus ietsjes getemd ten gunste van comfort en ‘wereldwijde acceptatie’ met de talloze veiligheidssnufjes en standaard Torque Vectoring laten de Duitsers zien hun nieuwe wereldauto zeer serieus te nemen. Dat zal Rijdend Nederland ook zeker doen!
In Nederland wordt de Focus leverbaar als Ambiente, Trend, Trend Sport en Titanium. Ford verwacht het meeste van die laatste uitvoering, mede te danken aan de veeleisende leaserijders. De Focus Titanium is er vanaf 23.495 euro maar de prijslijst start al net onder de 20 mille.
Schrijf een review