Je zou dus verwachten dat er een ingrijpende vernieuwing heeft plaatsgevonden in vergelijking met voorganger Corolla, die nog altijd de eer heeft de bestverkochte auto te zijn. In naam dan weliswaar, want de vele generaties van dit model hadden qua uiterlijk en techniek lang niet altijd veel gemeen. En dat kun je bij de VW Golf – die de tweede plaats bezet in productieaantallen – wel zeggen, want dat is sinds 1974 een constante doorontwikkeling van een zelfde concept.
De Toyota Auris lijkt een beetje te willen aanknopen bij die strategie, want als je hem naast de oude Corolla en de een slag kleinere Yaris zet, zie je dat het van beide modellen familie is. En je ziet ook dat het in vergelijking met die Corolla geen echte designrevolutie is. Sterker nog, de nieuwe Auris staat gewoon op de bodemplaat van de eveneens vernieuwde Corolla, die er nu alleen nog maar als sedan is en in sommige (voornamelijk Zuid-Europese) landen gewoon wordt aangeboden.
De Auris heeft ook vrijwel hetzelfde motorengamma als de Corolla. Benzinemotoren van 1,4 en 1,6 liter, respectievelijk 97 en 124 pk sterk, en diesels van 1,4, 2,0 en 2,2 liter met 90, 126 of 177 pk. Alleen de laatste machine – een echte krachtpatser die bovendien dankzij D-Cat-techniek extreem schoon is voor een diesel – is niet beschikbaar voor de Corolla. Overigens kun je uit het grote aandeel turbodiesels wel duidelijk opmaken dat het Toyota nu ernst is met de zakelijke markt, waar het merk nog steeds een beetje is ondervertegenwoordigd.
Wij reden in de nieuwe Auris de 1,6 liter benzinemotor, die aan particulieren wellicht het meest verkocht zal worden. Minder dan die motor lijkt niet aan te bevelen, want met een rijklaar gewicht van krap 1.300 kilo is de Auris zoals bijna alle compacte middenklassers vandaag de dag geen lichtgewicht. Voor vlotte prestaties moet je ook die motor zelfs flink doortrekken, want zijn maximale trekkracht is pas bij 5.200 toeren paraat. Absoluut gezien mag je over een sprint van 0 tot 100 km/h in 10,4 seconden natuurlijk niet mopperen en over een top van 190 km/h evenmin, maar tegen een sterkere benzinemotor zeggen we geen nee.
Verder valt er op de rijeigenschappen van de Auris helemaal niets aan te merken. Hij gaat prima door de bocht, is rechtuitrijdend op hogere snelheden stabiel en stuurt nauwkeurig. De zitpositie aan boord is behoorlijk hoog, ook gevoelsmatig omdat de middentunnel erg hoog is uitgevallen. Daaruit steekt dan een kort versnellingspookje dat prima onder handbereik ligt. Het interieur is zoals we van Toyota gewend zijn erg solide afgewerkt en ook nog aardig om te zien. In de basisversie is de Auris al behoorlijk compleet en tegen die achtergrond is de instapprijs van 17.990 euro erg netjes. Maar dat is dus voor de iets te zwakke 1,4 liter, voor de nog iets luxueuzere 1.6 Linea Terra moet 20.020 euro worden neergeteld.
Schrijf een review