BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier

De lijfspreuk van BMW, Freude am Fahren, wordt mede mogelijk gemaakt door de heerlijke zes-in-lijn motoren van de fabrikant. Wat blijft daar nog van over in de X1 met de nieuwe xDrive 28i krachtbron, die het voortaan met twee cilinders minder moet stellen?

De nieuwe xDrive 28i is anders dan zijn naam doet vermoeden 2,0 liter groot, krijgt assistentie van een turbo en is technisch nauw verwant aan de xDrive 35i. Het is bepaald geen armzalig torretje, want aan vermogen perst BMW liefst 245 pk en 350 Nm aan koppel uit de viercilinder. Ter vergelijk: de ‘oude’ xDrive 28i zes-in-lijn genereert 258 pk en 310 Nm trekkracht. Aan vermogen wordt dus lichtjes ingeboet, maar aan trekkracht gaat de 28i er stevig op vooruit. En waar het uiteindelijk allemaal om begonnen is, het gemiddeld verbruik, daalt eveneens aanzienlijk nu er vier in plaats van zes cilinders smullen van de brandstofvoorraad. Al is dat uiteraard wel afhankelijk van de rijstijl.

Wie voortdurend op de limiet rijdt en dus telkens het volle vermogen aanspreekt, komt in de X1 niet weg met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km, volgens fabrieksopgaaf. Logisch. Om een bepaald vermogen te behalen is nu eenmaal een vaste verhouding brandstof/luchtmengsel nodig, daar kan ook BMW niet omheen. De nieuwe xDrive 28i noteert in de X1 een CO2-uitstoot van 183 g/km, een verbetering van 36 g/km ten opzichte van de zes-in-lijn. De X1 scoort dan ook een groener label, Den Haag rekent een lagere CO2-boete, zodat de vanafprijs van de nieuwe xDrive 28i onder de 50 mille duikt.

Twin-Scroll uitlaatgasturbo
BMW introduceert de geblazen viercilinder allereerst in de X1. De fabrikant rept met geen woord over implementatie in andere modellen, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. Reken maar dat de xDrive 28i op termijn ook gewoon beschikbaar komt in de 1-serie, 3-serie, X3 en misschien ook wel de 5-serie. In de X1 komt ie in ieder geval prima tot zijn recht. De tweeliter heeft geen enkele moeite met de -vergis je niet- toch ruim 1.600 kilogram zware SUV. En daar is vooral het hoge koppel verantwoordelijk voor. De powerband is breed. Heel breed. Het is bijna niet voor te stellen, maar vanaf 1.100 tr/min verleent de Twin-Scroll uitlaatgasturbo al assistentie. In feite kun je in de derde versnelling wegrijden, zo koppelkrachtig is de vierpitter onderin. Vervolgens breekt vanaf 3.000 krukasomwentelingen de hel helemaal los. Dan draait het blaasapparaat namelijk pas echt op volle toeren en sleurt ie de X1 ongegeneerd naar hogere snelheden. Denk niet dat het bij 5.000 toeren is afgelopen, nee hoor, de tweeliter draait net zo makkelijk 7.000 toeren. Het uithoudingsvermogen is echt ongekend. “Downsizen oké, maar de uitdaging was wel een echte BMW-toerenmachine te bouwen”, zo stelt een van de ingenieurs van de Beierse fabrikant. En daarin zijn ze met verve geslaagd. Ook de vierpitter doet recht aan het ‘Freude am Fahren’.

Alles in ‘drie’
Het behoeft geen betoog dat de nieuwe xDrive 28i de X1 indrukwekkende prestaties bezorgt. Nul tot honderd kan in 6,1 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u. De standaard handgeschakelde zesbak heeft de neiging soms wat hakerig te zijn, vooral bij wegrijden kan dat zo nu en dan voor enig oponthoud zorgen. Och ja, heeft de stop-start-automaat de tijd om de motor aan te zwengelen. Het koppelkrachtige karakter van de motor zorgt ervoor dat je feitelijk alles in de derde versnelling kunt doen, de krachtbron pakt immers toch al vanaf 1.100 toeren op. Een drempel, rotonde of andere hindernis nemen, kan gewoon in drie. Tegen meerprijs is de xDrive 28i ook met achttraps automaat te bestellen, op zich niet zo’n heel onverstandige keus voor diegenen die dagelijks in de spits rijden (stilstaan).

De nieuwe xDrive 28i maakt het (prijs)gat met de X1 xDrive 18i al iets kleiner, maar het vermogensverschil is en blijft groot. Dat laat ruimte over voor een geknepen versie van de tweeliter. Ook daarover doet de fabrikant geen uitspraken, al wordt het ook niet ontkend. Misschien voor de X1 niet zo heel belangrijk in ons land, hier is het aandeel dieselmotoren aanzienlijk groter, maar straks in de andere modellen zou een minder potente versie van deze 28i niet misstaan. Het ‘downsizen’ van de xDrive 28i doet absoluut geen afbreuk aan het ‘Freude am Fahren’. Met deze tweeliter turbomotor heeft BMW een voortreffelijke krachtbron in huis. Het enige waar het aan ontbreekt, is de oorstrelende motorsound: het visitekaartje van de zes-in-lijn motoren. De BMW X1 xDrive 28i staat vanaf maart bij de dealer voor prijzen vanaf 49.500 euro. Toch bijna 8 mille goedkoper dan de ‘oude’ xDrive 28i.

 

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (13)

BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Ben in middels al weer 2 jaar en 16000 km op de weg met deze heerlijke auto,ligt als een rots op de weg.Beleef veel plezier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Had normaal nooit naar BMW gekeken maar ik kon deze goedkoop aanschaffen. (geen belasting, 20% korting, Xdrive gratis) waardoor ik er toch voor ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
prima auto, zitgoed en is comfortabel. Is lekker snel, 2.0 d xdrive. De voorwielen maken herrie bij het remmen en dat is vreselijk irritant... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Is mijn 8st BMW en de eerste waar ik ontevreden over ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Heerlijke auto met subliem weggedrag. Keurige afwerking, goede materialen. Je komt zelfs met de 1.8 s-drive [100KW] vlot mee in het verkeer. Verbruik valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Onze 1e BMW ooit. Wat een geweldige auto! Zeer soepele motor met 6 traps automaat. Schakelt vrijwel onvoelbaar. Is in de sportstand met 150.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Eerste diesel hiervoor een audi A3 quatro FSI maar diesel doet zeker niet onder. Hebben nu 10000 gereden en is een heerlijke auto.Had dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Heerlijke reisauto voor zakelijk gebruik. Voldoende ruimte, ook om naast je werk in het weekend met het gezin op pad te gaan. Motor is geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Sinds 7-5-2010 in bezit BMW X1 s-Drive18i. Voorheen BMW 3 serie. Vooal de iets hogere zitpositie bevalt uitstekend. Zeer goede wegligging, krachtige motor en stuurt.. Lees volledige review.
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
BMW X1 18i S-drive sinds 4 weken in betit en 2200 km afgelegd. Prettig sturende auto comfortabel vodoende beenruimte ben zelf 2 meter lang. Voldoende trekkracht van.. Lees volledige review.
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
BMW X1 Sdrive 18d. Super fijne reisauto met subliem weggedrag. Krachtig, wendbaar en zeer comfortabel. Gezin met 2 kleine kids. Voldoende ruimte. Zeker met dakkoffer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Sinds ongv 10 dagen zijn wij in het bezit van de BMW X1 18I.Hiervoor BMW320I.Tot op heden zeer tevreden! Goede zit positie( Toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 xDrive28i - van zes naar vier
Heerlijke reisauto met goede stoelen en uitmuntende communicatie middelen (tel, Nav, etc). Net de eerste 4.000KM afgelegd en naar elke rit heerlijk fris uitgestapt. Daarnaast.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5