De nieuwe xDrive 28i is anders dan zijn naam doet vermoeden 2,0 liter groot, krijgt assistentie van een turbo en is technisch nauw verwant aan de xDrive 35i. Het is bepaald geen armzalig torretje, want aan vermogen perst BMW liefst 245 pk en 350 Nm aan koppel uit de viercilinder. Ter vergelijk: de ‘oude’ xDrive 28i zes-in-lijn genereert 258 pk en 310 Nm trekkracht. Aan vermogen wordt dus lichtjes ingeboet, maar aan trekkracht gaat de 28i er stevig op vooruit. En waar het uiteindelijk allemaal om begonnen is, het gemiddeld verbruik, daalt eveneens aanzienlijk nu er vier in plaats van zes cilinders smullen van de brandstofvoorraad. Al is dat uiteraard wel afhankelijk van de rijstijl.
Wie voortdurend op de limiet rijdt en dus telkens het volle vermogen aanspreekt, komt in de X1 niet weg met een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km, volgens fabrieksopgaaf. Logisch. Om een bepaald vermogen te behalen is nu eenmaal een vaste verhouding brandstof/luchtmengsel nodig, daar kan ook BMW niet omheen. De nieuwe xDrive 28i noteert in de X1 een CO2-uitstoot van 183 g/km, een verbetering van 36 g/km ten opzichte van de zes-in-lijn. De X1 scoort dan ook een groener label, Den Haag rekent een lagere CO2-boete, zodat de vanafprijs van de nieuwe xDrive 28i onder de 50 mille duikt.
Twin-Scroll uitlaatgasturbo
BMW introduceert de geblazen viercilinder allereerst in de X1. De fabrikant rept met geen woord over implementatie in andere modellen, maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. Reken maar dat de xDrive 28i op termijn ook gewoon beschikbaar komt in de 1-serie, 3-serie, X3 en misschien ook wel de 5-serie. In de X1 komt ie in ieder geval prima tot zijn recht. De tweeliter heeft geen enkele moeite met de -vergis je niet- toch ruim 1.600 kilogram zware SUV. En daar is vooral het hoge koppel verantwoordelijk voor. De powerband is breed. Heel breed. Het is bijna niet voor te stellen, maar vanaf 1.100 tr/min verleent de Twin-Scroll uitlaatgasturbo al assistentie. In feite kun je in de derde versnelling wegrijden, zo koppelkrachtig is de vierpitter onderin. Vervolgens breekt vanaf 3.000 krukasomwentelingen de hel helemaal los. Dan draait het blaasapparaat namelijk pas echt op volle toeren en sleurt ie de X1 ongegeneerd naar hogere snelheden. Denk niet dat het bij 5.000 toeren is afgelopen, nee hoor, de tweeliter draait net zo makkelijk 7.000 toeren. Het uithoudingsvermogen is echt ongekend. “Downsizen oké, maar de uitdaging was wel een echte BMW-toerenmachine te bouwen”, zo stelt een van de ingenieurs van de Beierse fabrikant. En daarin zijn ze met verve geslaagd. Ook de vierpitter doet recht aan het ‘Freude am Fahren’.
Alles in ‘drie’
Het behoeft geen betoog dat de nieuwe xDrive 28i de X1 indrukwekkende prestaties bezorgt. Nul tot honderd kan in 6,1 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u. De standaard handgeschakelde zesbak heeft de neiging soms wat hakerig te zijn, vooral bij wegrijden kan dat zo nu en dan voor enig oponthoud zorgen. Och ja, heeft de stop-start-automaat de tijd om de motor aan te zwengelen. Het koppelkrachtige karakter van de motor zorgt ervoor dat je feitelijk alles in de derde versnelling kunt doen, de krachtbron pakt immers toch al vanaf 1.100 toeren op. Een drempel, rotonde of andere hindernis nemen, kan gewoon in drie. Tegen meerprijs is de xDrive 28i ook met achttraps automaat te bestellen, op zich niet zo’n heel onverstandige keus voor diegenen die dagelijks in de spits rijden (stilstaan).
De nieuwe xDrive 28i maakt het (prijs)gat met de X1 xDrive 18i al iets kleiner, maar het vermogensverschil is en blijft groot. Dat laat ruimte over voor een geknepen versie van de tweeliter. Ook daarover doet de fabrikant geen uitspraken, al wordt het ook niet ontkend. Misschien voor de X1 niet zo heel belangrijk in ons land, hier is het aandeel dieselmotoren aanzienlijk groter, maar straks in de andere modellen zou een minder potente versie van deze 28i niet misstaan. Het ‘downsizen’ van de xDrive 28i doet absoluut geen afbreuk aan het ‘Freude am Fahren’. Met deze tweeliter turbomotor heeft BMW een voortreffelijke krachtbron in huis. Het enige waar het aan ontbreekt, is de oorstrelende motorsound: het visitekaartje van de zes-in-lijn motoren. De BMW X1 xDrive 28i staat vanaf maart bij de dealer voor prijzen vanaf 49.500 euro. Toch bijna 8 mille goedkoper dan de ‘oude’ xDrive 28i.
Schrijf een review