Nieuw rolmodel - Mercedes-Benz S 500 BlueEFFICIENCY

Downsizen doet Mercedes-Benz voortaan ook in de hoogste klasse. Voor de S 500 nemen de Duitsers afscheid van de 5.5

Downsizen doet Mercedes-Benz voortaan ook in de hoogste klasse. Voor de S 500 nemen de Duitsers afscheid van de 5.5 liter achtcilinder en verwelkomen een splinternieuwe 4.7 liter variant met turbotechniek. Met minder inhoud is de historierijke toplimousine toch sterker en sneller, maar ook efficiënter en – veel minder belangrijk – iets lager geprijsd. Hoe functioneert het nieuwe hart in de leider van de Mercedes-Benz familie?

Downsizen doet Mercedes-Benz voortaan ook in de hoogste klasse. Voor de S 500 nemen de Duitsers afscheid van de 5.5 liter achtcilinder en verwelkomen een splinternieuwe 4.7 liter variant met turbotech
Nieuw rolmodel - Mercedes-Benz S 500 BlueEFFICIENCY

De S 500 is al vele jaren de klassieke vertegenwoordiging van de S-Klasse. Wie immers echt op handen wil worden gedragen neemt de S-Klasse zoals hij bedoeld is; met de ‘500’. Of het nou nodig is of niet. Nu bij Mercedes-Benz de type-aanduiding al lang niets meer zegt over de cilinderinhoud van de motor, zal niemand zien dat de 5.5 liter V8 – in Amerika wél aangeduid als S 550 – zijn carrière heeft beëindigd en plaats maakt voor een splinternieuw exemplaar met 4.7 liter inhoud en twee turbo’s. Of het moeten de discrete BlueEFFICIENCY-badges op de voorschermen zijn. De nieuwe achtcilinder vindt zijn weg ook naar andere grote Benzen en behoort tot de nieuwste motorgeneratie met zes- en achtpitters van Das Haus. Met onder meer directe inspuiting, start/stop-techniek, aerodynamische verfijning en het herwinnen van energie bij remmen zijn nu ook de topklasse motoren zo efficiënt mogelijk ingesteld. Zonder dat je daar iets van merkt natuurlijk, een vereiste bij besparen ‘op niveau’.

Stil, heel stil

Met een vermogen van 435 pk is de nieuwe S 500 liefst 47 pk sterker dan zijn voorganger. Dankzij de toepassing van twee turbo’s is trekkracht te allen tijde vanzelfsprekend; de achtcilinder heeft 700 Nm paraat vanaf 1800 toeren en sprint nu in vijf tellen naar honderd. Tenzij je het gaspedaal niet laat vieren en met ‘gezwinde pas’ tot 250 km/u over de Autobahn zoeft. Want rijden doet de S-Klasse als vanouds in alle rust en comfort. Van het Duitse trio A8, 7 Serie, en S-Klasse speelt het topstuk van Mercedes-Benz het meest in op ontspanning in luxe en stilte. Het motorruim laat zelden van zich horen – zelfs onder vollast - en hoeft dankzij de 7G Tronic Plus transmissie nauwelijks in de rondte. De grote vracht trekkracht vereist vrijwel nooit een toerental dat hoger ligt dan het cijfer 2000. Rusten rijden als een heer in het verkeer is aan de S-Klasse als geen ander besteed. In tegenstelling tot de twee andere Duitse limousines, die veel meer dynamiek in zich hebben en daar ook eerder toe uitnodigen, verleidt de S-Klasse louter tot statig rijden als een directiechauffeur. Daar is het grote stuur en de gladstrijkende AIRMATIC-luchtvering helemaal op ingesteld. Misschien dat daarom ook het testverbruik akelig dichtbij de fabrieksopgave is uitgekomen. Waar de vorige S 500 nog 11.0l/100km aan brandstof vereiste neemt zijn opvolger genoegen met 9.4l/100km. Wie veel lange afstanden rijdt moet – afhankelijk van het zoeftempo – wel in de buurt van 1 op 10 kunnen komen. In drukke stadscentra is de winst door BlueEFFICIENCY-technieken groter, omdat de motor zichzelf automatisch uitschakelt bij stilstand. Het start/stop-systeem is standaard van de partij en zorgt voor razendsnelle herstarts. Een klein kuchje van de motor, dat is alles. Niet dat je daar achter het stuur iets van meekrijgt overigens…

Languit in luxe

In de S-Klasse ontbreekt het je als vanouds aan niets. Het Duitse testexemplaar is volledig verrijkt met beige lederen bekleding voor zowel het zitmeubilair als delen van het dashboard en de deurpanelen. Typisch Mercedes-Benz is ook de overdaad aan houtsier. Een smaakgebonden keuze die naar onze mening meer glans aan de S-Klasse toevoegt wanneer het gematteerd is. Zoals het ook is als je zelf hout kapt, zullen we maar zeggen. Aangezien vrijwel het gehele optieboek is mee besteld door de Duitse importeur zijn ook de talloze luidsprekers van het Bang & Olufsen audiosysteem waarneem- en hoorbaar. Onderaan de A-stijl bij de buitenspiegels en net achter het voorportier (B-stijl) prijken zilverkleurige satellieten die menig designprijs zouden kunnen winnen. Niet dat het eerder beleefde Harman Kardon Logic 7 teleur zal stellen, in tegendeel, maar je hebt nou eenmaal baas boven baas en dat moet gezien worden. Voor verdere ontspanning zitten we op elektrisch verstelbare massagestoelen die met een druk op de knop ook verwarmd of geventileerd zijn. Óók achterin, want het draait immers in deze klasse lang niet altijd om de bestuurder zelf. Met TV-schermen achterin kan de gefortuneerde directeur na een lange werkdag direct zijn vrije tijd verzilveren met een uitzending van Pauw&Witteman, het Journaal of anderszins. Passagiersstoel naar voren, zitting languit, zonnerollo’s omhoog en ontspannen maar! Een weldadig scenario dat wij wel zien zitten, maar zoals altijd niet voor iedereen (en: ons) is weggelegd. De S 500 BlueEFFICIENCY staat in de boeken voor 126.900 euro en met lange wielbasis vanaf circa 135 mille.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.