Kia introduceerde de Cee’d in 2007. Het model verscheen als vijfdeurs Cee’d, de sportiever geprofileerde driedeurs pro_cee’d en praktische Cee’d Sporty Wagon. Na drie jaar was het voor de Koreanen tijd voor een opfrisser; alle modellen kregen een nieuw interieur en voor de vijfdeurs en stationwagon had Kia een nieuwe neus in petto. De pro_cee’d moest door zijn latere entree nog een jaartje wachten en is nu aan de beurt om met het nieuwe familiegezicht door het leven te gaan. Aangezien de pro_cee’d als de sportieve variant uit de familie wordt gepresenteerd is de hertekende neus wederom bewust niet identiek aan de andere cee’d modellen. Door de scherpere bumperprofielen, grille en donkere projectorkoplampen straalt het allemaal net wat sportiever.
Niet voor niets moet de pro_cee’d het volgens Kia eerder opnemen tegen ‘fun cars’ als de Renault Megane Coupé en Volkswagen Scirocco dan een rationele driedeurs Toyota Auris en Golf. Het onderscheid is met de andere modellen is echter minder groot dan vroeger; je pikt de pro_cee’d er van voren nu minder snel uit. Net als voorheen is de pro_cee’d ook in andere opzichten de vlotst van het stel; zo monteert Kia standaard lichtmetalen wielen en maakt de aflopende daklijn en gedrongen achterzijde de pro_cee’d duidelijk dynamischer. Onderhuids is de Koreaan - of eigenlijk Europeaan - in zijn rol door een stugger onderstel en een krachtiger dieselmotor.
1.6 CRDi met meer pit
Nieuw en speciaal voor de pro_cee’d introduceert Kia een extra krachtige versie van de 1.6 CRDi. Deze levert geen 115 maar 128 pk en wordt verpakt in de meest complete Seven Sport uitvoering. Daarmee hebben de Koreaanse techneuten de sterkste 1.6 dieselauto in handen die momenteel op de markt beschikbaar is. Geen wonder dat de pro_cee’d dan een snelle jongen is; Kia belooft een 0-100 tijd van 9.2 sec en acceleratie tot 192 km/u. De keerzijde voor deze extra prestaties is dat deze uitvoering – net als de uitvoeringen met automatische transmissie – niet in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Dat ligt niet zozeer aan de motor, maar wel aan het gemonteerde lichtmetaal dat een maatje groter is en bredere banden vereist. Het loopt tegenwoordig heel nauw...
Zesbak voor 1.6 CVVT
Wij waren echter in de gelegenheid te rijden met de 1.6 CVVT, de meest krachtige benzinekeuze met 126 pk. Uit een eerdere kennismaking met deze motor weten we dat de pro_cee’d er soepel en vlot mee kan presteren, maar op toeren wel een keel opzet. Door nu een zesbak te monteren neemt de rust op hogere snelheden toe, met als positieve bijkomstigheid dat de een-punt-zes nog makkelijker vanuit lagere toeren kan oppakken. Is de schakelindicator ook weer tevreden. Schakelen is overigens helemaal geen straf want de nieuwe zesbak laat zich lekker strak en foutloos bedienen. Met driveability zit het dus helemaal goed. Wanneer je ‘koud’ in een pro_cee’d stapt rijd je er echt zo mee weg. De stoelen bieden onderweg door flinke wangen goede steun maar zijn beslist stevig. Voor de sportief bedoelde pro_cee’d niet zo’n punt, maar wel opvallend dat dezelfde exemplaren ook in de andere modellen te vinden zijn. Daar moet je wel van houden.
De rijeigenschappen van de pro_cee’d zijn voor de facelift ongemoeid gelaten. Daar was ook niet zoveel mis mee; met een strakke zesbak, felle motor en stevige demping is het al snel leuk sturen en kunnen we de pro_cee’d gerust als meest plezierige Kia bestempelen. De besturing is daarbij redelijk direct maar heeft wel een weerstand bij insturen. Insturen gaat dan zwaarder – die overgang zou men nog even moeten polijsten.
Uitrusting en prijzen
Met de facelift van de pro_cee’d is tot slot ook de uitrusting herzien. Kia monteert het nieuwe type multifunctionele stuur uit de Sportage en levert vanaf het tweede uitrustingsniveau Seven al standaard full map navigatie met bluetooth, cruise control, mistlampen en een parkeercamera achter. Je herkent deze uitvoering ook aan de antraciete lichtmetalen wielen. Met de (meest verkochte) 1.4 CVVT benzinemotor komt de prijs op net geen 19 mille, een zeer scherpe Kia-prijs. Het topmodel heet nu Seven Sport en voegt daar nog grotere wielen, hoogglans zwarte sierlijsten, sportpedalen, privacy glas en automatische airco aan toe en daarvoor betaal je met een 1.6 benzine 21.695 euro en als diesel 24.795 euro voor. De naamloze instapper heeft standaard een radio/cd-speler met USB en AUX-aansluiting, airco, elektrisch bediende ramen en –spiegels en staat vanaf 17.595 euro voor de deur. Elke pro_cee’d heeft EcoDynamics waar het start/stop-systeem, slimme dynamo en de schakelindicator onder valt.
Nieuwe ‘groene’ motoren voor Sportage
Tegelijkertijd met de pro_cee’d facelift kennismaking stelt Kia de Sportage 1.6 GDI en 1.7 CRDi voor, twee nieuwe instapmotoren die de verkopen van de nieuwe generatie – 3500 stuks sinds introductie zomer 2010 - verder kunnen opstuwen. Door beide krachtbronnen te koppelen aan tweewielaandrijving, een zesbak én standaard uit te rusten met het ISG start/stop-systeem zijn ze weer zuiniger dan de bestaande tweeliters en tot groene energielabels in staat. Het nieuwe duo verbruikt respectievelijk 6.4 en 5.2l/100km en komt in aanmerking voor het energielabel B. Sowieso is de 1.6 GDI een modern staaltje techniek met directe inspuiting en tot 135 pk in staat. Met deze krachtbron hebben we eerder ervaring opgedaan in het broertje van Hyundaii (ix35) en zijn er redelijk van gecharmeerd; een soepele en stille motor die zo nu en dan er harder aan moet trekken maar daar niet de hoofdprijs aan de pomp voor vraagt. Kia verwacht dat vanaf nu bijna de helft van alle verkochte Sportage’s van deze motor is voorzien.
De splinternieuwe 1.7 CRDi – die opvallend genoeg bewust ontwikkeld is naast de 1.6 CRDi’s - maakt nog voordat we ermee zijn gaan rijden indruk. Het zijn niet de 115 paarden die daar voor zorgen, maar wel het koppel van 260 Nm dat al vanaf 1250(!) toeren op stoom is. Een middagje testrijden leert ons dat hier geen woord van gelogen is. De nieuwe diesel voelt direct krachtig aan en blijft ook in het hogere toerengebied sleuren. Onderin gebeurt dat in alle rust, pas zodra de toerenwijzernaald verder de hoogte in gaat doemt er een dieselbrom op. Lekker vroeg opschakelen wordt dus dubbel beloond.
De nieuwe Sportage met 1.6 GDI is er vanaf 22.995 euro (X-tra). De diesel is standaard luxer uitgerust (niveau X-ecutive) en kost 29.870 euro. Een verschil van ruim drie mille met de tweeliterdiesel die je wat ons betreft in de meeste gevallen best op zak kunt houden.
Schrijf een review