Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi

Vorig jaar heeft Kia de cee’d familie vernieuwd. De pro_cee’d moest nog een jaartje wachten op z’n nieuwe neus en is nu

Vorig jaar heeft Kia de cee’d familie vernieuwd. De pro_cee’d moest nog een jaartje wachten op z’n nieuwe neus en is nu aan de beurt. Weet de driedeurs wederom bakens te verzetten? Tegelijkertijd voegt Kia voor de Sportage een nieuwe 1.7 CRDi toe aan het gamma en ook met die uitvoering gingen we op stap. Rijdt dat een beetje, zo’n instapdiesel?

Vorig jaar heeft Kia de cee’d familie vernieuwd. De pro_cee’d moest nog een jaartje wachten op z’n nieuwe neus en is nu aan de beurt. Weet de driedeurs wederom bakens te verzetten? Tegelijkertijd voeg
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi

Kia introduceerde de Cee’d in 2007. Het model verscheen als vijfdeurs Cee’d, de sportiever geprofileerde driedeurs pro_cee’d en praktische Cee’d Sporty Wagon. Na drie jaar was het voor de Koreanen tijd voor een opfrisser; alle modellen kregen een nieuw interieur en voor de vijfdeurs en stationwagon had Kia een nieuwe neus in petto. De pro_cee’d moest door zijn latere entree nog een jaartje wachten en is nu aan de beurt om met het nieuwe familiegezicht door het leven te gaan. Aangezien de pro_cee’d als de sportieve variant uit de familie wordt gepresenteerd is de hertekende neus wederom bewust niet identiek aan de andere cee’d modellen. Door de scherpere bumperprofielen, grille en donkere projectorkoplampen straalt het allemaal net wat sportiever.

Niet voor niets moet de pro_cee’d het volgens Kia eerder opnemen tegen ‘fun cars’ als de Renault Megane Coupé en Volkswagen Scirocco dan een rationele driedeurs Toyota Auris en Golf. Het onderscheid is met de andere modellen is echter minder groot dan vroeger; je pikt de pro_cee’d er van voren nu minder snel uit. Net als voorheen is de pro_cee’d ook in andere opzichten de vlotst van het stel; zo monteert Kia standaard lichtmetalen wielen en maakt de aflopende daklijn en gedrongen achterzijde de pro_cee’d duidelijk dynamischer. Onderhuids is de Koreaan - of eigenlijk Europeaan - in zijn rol door een stugger onderstel en een krachtiger dieselmotor.

1.6 CRDi met meer pit

Nieuw en speciaal voor de pro_cee’d introduceert Kia een extra krachtige versie van de 1.6 CRDi. Deze levert geen 115 maar 128 pk en wordt verpakt in de meest complete Seven Sport uitvoering. Daarmee hebben de Koreaanse techneuten de sterkste 1.6 dieselauto in handen die momenteel op de markt beschikbaar is. Geen wonder dat de pro_cee’d dan een snelle jongen is; Kia belooft een 0-100 tijd van 9.2 sec en acceleratie tot 192 km/u. De keerzijde voor deze extra prestaties is dat deze uitvoering – net als de uitvoeringen met automatische transmissie – niet in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Dat ligt niet zozeer aan de motor, maar wel aan het gemonteerde lichtmetaal dat een maatje groter is en bredere banden vereist. Het loopt tegenwoordig heel nauw...

Zesbak voor 1.6 CVVT

Wij waren echter in de gelegenheid te rijden met de 1.6 CVVT, de meest krachtige benzinekeuze met 126 pk. Uit een eerdere kennismaking met deze motor weten we dat de pro_cee’d er soepel en vlot mee kan presteren, maar op toeren wel een keel opzet. Door nu een zesbak te monteren neemt de rust op hogere snelheden toe, met als positieve bijkomstigheid dat de een-punt-zes nog makkelijker vanuit lagere toeren kan oppakken. Is de schakelindicator ook weer tevreden. Schakelen is overigens helemaal geen straf want de nieuwe zesbak laat zich lekker strak en foutloos bedienen. Met driveability zit het dus helemaal goed. Wanneer je ‘koud’ in een pro_cee’d stapt rijd je er echt zo mee weg. De stoelen bieden onderweg door flinke wangen goede steun maar zijn beslist stevig. Voor de sportief bedoelde pro_cee’d niet zo’n punt, maar wel opvallend dat dezelfde exemplaren ook in de andere modellen te vinden zijn. Daar moet je wel van houden.

De rijeigenschappen van de pro_cee’d zijn voor de facelift ongemoeid gelaten. Daar was ook niet zoveel mis mee; met een strakke zesbak, felle motor en stevige demping is het al snel leuk sturen en kunnen we de pro_cee’d gerust als meest plezierige Kia bestempelen. De besturing is daarbij redelijk direct maar heeft wel een weerstand bij insturen. Insturen gaat dan zwaarder – die overgang zou men nog even moeten polijsten.

Uitrusting en prijzen

Met de facelift van de pro_cee’d is tot slot ook de uitrusting herzien. Kia monteert het nieuwe type multifunctionele stuur uit de Sportage en levert vanaf het tweede uitrustingsniveau Seven al standaard full map navigatie met bluetooth, cruise control, mistlampen en een parkeercamera achter. Je herkent deze uitvoering ook aan de antraciete lichtmetalen wielen. Met de (meest verkochte) 1.4 CVVT benzinemotor komt de prijs op net geen 19 mille, een zeer scherpe Kia-prijs. Het topmodel heet nu Seven Sport en voegt daar nog grotere wielen, hoogglans zwarte sierlijsten, sportpedalen, privacy glas en automatische airco aan toe en daarvoor betaal je met een 1.6 benzine 21.695 euro en als diesel 24.795 euro voor. De naamloze instapper heeft standaard een radio/cd-speler met USB en AUX-aansluiting, airco, elektrisch bediende ramen en –spiegels en staat vanaf 17.595 euro voor de deur. Elke pro_cee’d heeft EcoDynamics waar het start/stop-systeem, slimme dynamo en de schakelindicator onder valt.

Nieuwe ‘groene’ motoren voor Sportage

Tegelijkertijd met de pro_cee’d facelift kennismaking stelt Kia de Sportage 1.6 GDI en 1.7 CRDi voor, twee nieuwe instapmotoren die de verkopen van de nieuwe generatie – 3500 stuks sinds introductie zomer 2010 - verder kunnen opstuwen. Door beide krachtbronnen te koppelen aan tweewielaandrijving, een zesbak én standaard uit te rusten met het ISG start/stop-systeem zijn ze weer zuiniger dan de bestaande tweeliters en tot groene energielabels in staat. Het nieuwe duo verbruikt respectievelijk 6.4 en 5.2l/100km en komt in aanmerking voor het energielabel B. Sowieso is de 1.6 GDI een modern staaltje techniek met directe inspuiting en tot 135 pk in staat. Met deze krachtbron hebben we eerder ervaring opgedaan in het broertje van Hyundaii (ix35) en zijn er redelijk van gecharmeerd; een soepele en stille motor die zo nu en dan er harder aan moet trekken maar daar niet de hoofdprijs aan de pomp voor vraagt. Kia verwacht dat vanaf nu bijna de helft van alle verkochte Sportage’s van deze motor is voorzien.

De splinternieuwe 1.7 CRDi – die opvallend genoeg bewust ontwikkeld is naast de 1.6 CRDi’s - maakt nog voordat we ermee zijn gaan rijden indruk. Het zijn niet de 115 paarden die daar voor zorgen, maar wel het koppel van 260 Nm dat al vanaf 1250(!) toeren op stoom is. Een middagje testrijden leert ons dat hier geen woord van gelogen is. De nieuwe diesel voelt direct krachtig aan en blijft ook in het hogere toerengebied sleuren. Onderin gebeurt dat in alle rust, pas zodra de toerenwijzernaald verder de hoogte in gaat doemt er een dieselbrom op. Lekker vroeg opschakelen wordt dus dubbel beloond.

De nieuwe Sportage met 1.6 GDI is er vanaf 22.995 euro (X-tra). De diesel is standaard luxer uitgerust (niveau X-ecutive) en kost 29.870 euro. Een verschil van ruim drie mille met de tweeliterdiesel die je wat ons betreft in de meeste gevallen best op zak kunt houden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Auto nu drie maanden in bezit en pas 1500km mee gereden. Met alles zeer tevreden,zelfs met het verbruik van de V6. 460km gereden( op autoweg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Heb de auto nu 2 weken en hij rijd fantastisch. Heerlijke zit en ruimte. Goed overzicht en schakelt erg makkelijk. Ga er volgende week mee naar spanje. Zal een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
De plaatselijke pomphouder is blij met mij omdat ik een KIA SPORTAGE heb aangeschaft. In deze slechte economische tijd heeft hij toch nog omzet door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Nu km. stand boven 10.000 Km. Zou nu ingereden moeten zijn. Echter verbruik nog hoog. Nette rijstijl 1:9,5 met min korte afstanden. Volgens specificaties zou dit veel beter moeten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Ik overweeg een Kia Sportage 2.0 CRDI (diesel) 2wd handgeschakeld, 83kw,van begin 2006 met +/- 100000km op de teller aan te schaffen De reden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
goede suv comfortabel, goede prestaties. Hoog verbruik 11Li./100km bij een zeer gematigde rijstijl. Zou moeten beteren in de toekomst bij meer kilometers. Banden ik heb mijn twijfels over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Heb nu 3500km gereden in mijn Sportage. Benzine verbruik valt tot nu toe heel erg mee, zo rond de 1:11 waar ik minder verwacht had... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
kia sportage gekocht in 2005. In 2007 het hele subframevervangen. Klachten rechts voor :kraken. Een paar maanden geleden weer hetzelfde geluid .Kraken rechts voor. Nu.. Lees volledige review.
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Hallo, Ik ben ook op zoek naar een andere auto en ben van plan een Sportage te kopen. Gebruikt vanaf 2007. Ik ken deze auto omdat.. Lees volledige review.
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Eerder heb ik geschreven dat wij een X-cite hebben, echter het is het type X-tra. Nu sept. 2009 zijn wij nog steeds tevreden, alleen het bezineverbruik valt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
sportage2.0 rijdt perfect goede wegliggig aleen de boordcomputer is minder alsje een tijdje op de snelweg zit en hij geeft gemiddeld verbruik aan van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Rijden sinds aug. 2006 in de 2ltr. Zeer tevreden. Auto is ruim, sterk, rustig, veelzijdig. Brandstof verbruik 9.4 per 100km. (gedurende 40.000km) Zoeken nu iets kleiner, maar........ kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Hallo, Ik ben me aan het orienteren om een nieuwe auto te kopen. Kan iemand mij vertellen waarom ik een KIA Sportage zou kopen ipv bijvoorbeeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Sinds 2 maanden rijd ik deze Sportage. Super degelijke auto en oh wat heerlijk die V6 motor en automaat. Tja, ik reed hiervoor een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
ben goed tespreken over de kia sportage, op enkele minpunten na 1e bekleding stoelen van af half 2007(hoop dat als er mensen zijn die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Per 1 november 2008 zijn wij in het bezit van de nu nieuwste uitvoering van de Kia Sportage. Uitvoering X-cite met wat extra styling erop. RVS-treedplanken.. Lees volledige review.
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
gaarne zou ik van hij/zij die in het bezit zijn van een sportage comf van het jaar 2006/2007 willen weten ,hoe men.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
hierbij wil ik laten weten dat ik wat betreft de kwaliteit van de bekleding ,niet goed te spreken ben reden: na 6 maanden nieuwe bekldinghoes.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Rij sinds dec 2006 de 2.7 v6 automaat uitvoering en het is werkelijk een perfecte auto. Prima wegligging (ook bij 130Km/uur door bochten) lekker fel (ondanks het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Heerlijke auto welke ik nu 3 maanden mee rond rij. Deze week hoop ik de 10.000km op de teller te zien. De wagen rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
rijd sinds 2005 in een sportage en ben zeer tevreden over de ruimte zeker als de achterbank een vlakke laad vloer wordt, de verstelbare achterbank.. Lees volledige review.
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Sinds een paar maand in het bezit van een Kia Sportage 2.0. executieve van juli 2005. Super auto en vooral met de caravan erachter van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Heb mijne kia al èèn maand,en nog geen min spijt.reed vroeger met een opel tigra 90 pk 1400,mijne kia van 142 pk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
We wilden terug met een hogere wagen rijden. Via de reclame 7 jaar fabrieksgarantie hebben wij contact genomen met een Kia verdeler. Hebben nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Ik heb de auto slechts een week. Tot heden bijna altijd Ford gereden. Meestal Sierra's en Mondeo's. We wilden eens een keer wat heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
ik rij nu sinds oktober in de sportage comfort , ben heel tevreden, ben nu aan het kijken naar een executive van twee jaar oud... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Even een update over mijn Sportage crdi. Ik zie dat er veel mensen klagen over het verbruik. Bij mij is dat volgens de boordcomputer: bij 70.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Ik heb mijn auto ruim 3 jaar en ben nog steeds heel tevreden Voor mij is het een heerlijke reiswagen en ook een goede caravan trekker. Het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
Heb inmiddels 5000 km gereden en tot nu toe met erg veel plezier, alleen het brandstofverbruik valt tegen, zeker als je de fabrieksopgave (waar ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Eerste ronde met de nieuwe Kia pro_cee'd en Sportage 1.7 CRDi
ik wil graag een Kia sportage kopen advies graag, ik heb de exeption op het oog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5