Subaru B9 Tribeca verwent inzittenden

Het merk Subaru kennen we vooral van onverslijtbare, maar niet bepaald trendy auto’s. En natuurlijk van de

Het merk Subaru kennen we vooral van onverslijtbare, maar niet bepaald trendy auto’s. En natuurlijk van de rallykanonnen die in het WRC meestrijden om de hoogste eer en waarvan de civiele versie, Impreza WRX geheten, vooral bij sportieve automobilisten hoog staat aangeschreven. Maar een echt groot en luxueus topmodel was er in het gamma van Subaru nog niet. Tot de B9 Tribeca verscheen.

Het merk Subaru kennen we vooral van onverslijtbare, maar niet bepaald trendy auto’s. En natuurlijk van de rallykanonnen die in het WRC meestrijden om de hoogste eer en waarvan de civiele versie, Impr
Subaru B9 Tribeca verwent inzittenden

De B9 Tribeca (die laatste naam stamt van een trendy wijk in New York) ziet er op het eerste gezicht uit als een directe tegenstrever van een Porsche Cayenne, maar dan wel mooi vorm gegeven. Goed gevulde wielkasten, een opvallend front – dat in de gefacelifte versie overigens alweer verdwijnt – en geslaagde proporties maken er een smaakvolle en toch ook wel karakteristieke verschijning van.

Van binnen is de B9 Tribeca ruim, zodanig zelfs dat er nog plaats gevonden kon worden voor een derde zitrij, ook al is dat maar een bescheiden kinderbankje, dat je in ongebruikte toestand wel in de vloer kunt laten verdwijnen. Dan is er wel veel bagageruimte, 450 liter tot aan de onderkant van het raam, pakweg twee kubieke meter met de tweede zitrij plat.

Subaru won nooit trofeeën met design, zeker niet als het om het interieur gaat, maar het dashboard in de B9 Tribeca is echt prachtig om te zien. En nog makkelijk te bedienen ook, al zitten er wel wat veel knopjes op. En het navigatiesysteem is van uitmuntende kwaliteit, want het werkt vrijwel hetzelfde als dat van Lexus. Zelfde toeleverancier of samenwerking met Toyota?

Je zit lekker in de Tribeca, maar het stuur zit net iets te ver weg en kan niet axiaal versteld worden. En de elektrisch verstelbare stoelen sluiten niet helemaal perfect aan op ons postuur. Maar verder wordt je uitbundig verwend aan boord van de Tribeca met veel luxe en een zeer comfortabele vering. Dat is dan weer het voordeel van de vooral op de Amerikaanse markt gerichte Tribeca, want stugge vering daar houden ze aan gene zijde van de plas niet van. Dat moet je in een SUV-achtig voertuig ook niet doen, want van zo’n luxe terreinauto maak je toch geen sportwagen, ook al proberen sommigen het wel.

Met de krachtbron van de B9 Tribeca, een 245 pk sterke drieliter zescilinder boxermotor, kun je van deze auto ook geen sportwagen maken. De bijna twee ton wegende SUV wordt er lekker vlot mee bewogen, maar de standaard vijftraps automaat doet vooral zijn best om schokvrij en soepel te schakelen en poogt niet het onderste uit de kan te halen.

Toch mag je met de prestaties zeker tevreden zijn, al vinden we een verbruik van 1 op 7 (met kalme rijstijl) een tikje aan de hoge kant. Niettemin vinden we de Subaru B9 Tribeca een welkome aanvulling onder de SUV’s, want ook zijn prijs van 68.240 euro voor de meest luxueuze uitvoering wordt in deze klasse als betaalbaar gezien.

Deze autotest is fueled by Gulf