De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum

Grote SUV’s zijn stoer, comfortabel, luxe én capabel op het onverhard. Met de komst van de Volvo XC90 D3 leveren de

Grote SUV’s zijn stoer, comfortabel, luxe én capabel op het onverhard. Met de komst van de Volvo XC90 D3 leveren de Zweden voortaan hun trouwe lobbes ook zonder die laatste stereotiepe eigenschap. De dieseluitvoering gaat namelijk desgewenst met voorwielaandrijving door het leven en dat heeft weer positieve gevolgen voor de aanschafprijs. Is zo’n ‘bescheidener’ versie het overwegen waard?

Grote SUV’s zijn stoer, comfortabel, luxe én capabel op het onverhard. Met de komst van de Volvo XC90 D3 leveren de Zweden voortaan hun trouwe lobbes ook zonder die laatste stereotiepe eigenschap. De
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum

De nieuwe D3-uitvoering van de Volvo suggereert meer nieuws onder de zon dan de werkelijkheid laat zien. In de XC90 is het label D3 slechts een ‘re-badge’ van de 2.4D dieselmotor met 163 pk en moet het stellen zonder de nieuwe, daarvan afgeleide tweeliterdiesel uit de andere Volvo-modellen die hetzelfde vermogen levert. Blijkbaar vindt Volvo het niet (meer) de moeite waard om hun grootste model ermee uit te rusten. Het ‘nieuwe’ aan de D3-uitvoering schuilt daarom alleen in het ontbreken van vierwielaandrijving (AWD).

Hoewel de XC90 in de Verenigde Staten van meet af (2003) aan met voorwielaandrijving verkrijgbaar is geweest, biedt Volvo in Nederland deze mogelijkheid pas in de ‘nadagen’ van de XC90 aan. Daar zijn ze meteen de enige in, want andere merken van full-size concurrenten zien daar geen brood in. De vraag of een robuust, onverzettelijk SUV-karakter zich (emotioneel) laat verenigen met louter aandrijving op de voorwielen zullen we niet uitgebreid beantwoorden, wel van belang is of de XC90 met ‘FWD’ uit de voeten kan tijdens de dagelijkse kilometers op het vertrouwde asfalt

Toerenmachine met net verbruik

De voorwielaangedreven XC90 D3 is samen met een nieuwe, tot 200 pk opgestookte D5 dieselvariant sinds modeljaar 2011 opgenomen in het leveringsprogramma. De ‘instapper’ staat vanaf 63.995 euro in de prijslijst en is daardoor 5500 euro voordeliger dan de (krachtiger) variant met AWD. Aangezien de D3 identiek is aan de 2.4D dieselmotor staat er 163 pk en 340 Nm tot onze beschikking. Volvo koppelt die krachtbron standaard aan de zestrapsautomaat Geartronic. Hoewel de XC90 in deze specificatie twee ton aan kilo’s in de schaal legt, is de Zweed er onder normale omstandigheden niet mee onderbedeeld.

Vooral op lagere snelheden reageert de dieselkrachtbron adequaat op bewegingen van het rechterpedaal, geholpen door de Geartronic die graag de toeren er in houdt. Die goede bedoelingen van de automaat zijn echter lang niet altijd noodzakelijk. De krachten van de D3 komen namelijk dermate soepel en vroeg vrij dat een hoger verzet ook soelaas biedt. Dat komt ook de stilte in het interieur ten goede, want de vijfcilinder is bij stationair toerental en onder acceleratie altijd hoor- en soms ook voelbaar. Daaruit blijkt de XC90 niet meer de jongste. Helaas is de transmissiesoftware het meestal niet met ons eens zelf een hoger verzet te kiezen in de manuele modus. Op de snelweg raakt de fut er langzaam uit, wat vooral merkbaar wordt bij een inhaalactie; veel praatjes (toeren, vijfcilindersound) maar relatief weinig actie. Eenmaal op de rechterbaan keert de rust direct terug en doet de XC90 waarvoor hij is gemaakt; comfort bieden voor lange afstanden. Dan blijkt ook een verbruik van 1 op 12 nog best haalbaar en dat is wel zo prettig.

Wegzakken in Chestnut

Hoewel de tand des tijds langzaam aan het interieur begint te knagen – dat uit zich vooral in de inrichting van de multimediavoorzieningen en flinke, massieve bedieningsknoppen – valt de stilte en het zitcomfort in de XC90 nog steeds te prijzen. Afrol- en windgeluiden blijven voor dit type auto mooi beperkt. En wie plaatsneemt op de ‘Chestnut Soft leder’ stoelen in deze Summum-uitvoering wil daar voorlopig niet meer uit; door het formaat en de zachte afwerking blijft de Zweed in zijn rol als familiecruiser en is het zeer aangenaam vertoeven. Tijdens deze winterse dagen bieden de zetels bovendien extra gerief door de standaard aanwezige stoelverwarming voorin. Die lekkere fauteuils hebben als keerzijde dat de beenruimte weer niet overdadig is; wie wat langer is komt met de knieën tegen de rugleuning aan. Wel wordt de XC90 standaard geleverd als zevenzitter door de in de bagagevloer geïntegreerde zitjes. Ideaal voor de kleinste gezinsleden, niet voor volwassenen.

Trouw op de weg

Het aandrijven van alleen de voorwielen brengt de XC90 D3 onderweg niet van zijn stuk. Daarvoor is de punch van de diesel niet stevig genoeg om de voorwielen bij het minste of geringste aan het dansen te krijgen. Bovendien is de Geartronic vooral subtiel in het vrijlaten van de kracht naar de wielen. Slechts bij kletsnat wegdek en onder vollast is slechts hier en daar een kleine ingreep van de tractiecontrole noodzakelijk. De wegligging van zo’n grote lobbes stelt evenmin teleur, want ondanks zijn nadrukkelijk comfortabele inslag helt de carrosserie niet dramatisch over en hebben de voorwielen maar beperkt de neiging de buitenkant van een bocht op te zoeken. Wat dat betreft staat deze grootste Volvo nog steeds zijn mannetje tegenover de concurrentie, ondanks dat zijn geboortejaar alweer ruim zeven jaar achter de rug ligt. Toch liever iets meer dynamiek in plaats van ontspannen zoeven? Dan heeft Volvo de R-Design uitvoering met sportonderstel. Toch zouden wij niet voor deze versie opteren; zijn comfort is juist een heel sterke factor in de beleving van de XC90. Door niet te investeren in het sportief te laten zijn van een auto met dit formaat en gewicht heeft Volvo een Comfort Utility Vehicle in handen. Vinden de Amerikanen ook wel prettig, één van de belangrijkste afzetmarkten van de Zweed.

Conclusie

Is de Volvo XC90 D3 FWD een zinvolle toevoeging aan het gamma? Rationeel gezien wel, omdat het lagere prijskaartje een aardige slok op de borrel scheelt en de rijeigenschappen op het vertrouwde asfalt er niet zo zeer onder te lijden hebben. Daardoor blijft de XC90 onverminderd een buitengewoon comfortabele reisauto in zijn klasse. De D3 dieselmotor doet graag zijn best en koppelt redelijke prestaties aan een net brandstofverbruik, al lonkt de krachtiger D5 door zijn grotere daadkracht en reserves. Ook dat is immers een vorm van comfort en luxe.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Volvo XC90 met 3.2 6-cilindermotor is een heerlijke combinatie. Hoewel de benzinemotor ietwat dorstig kan zijn, maakt de dienstbaarheid en het geluid van deze motor alles goed: nauwelijks merkbaar bij rustig rijden, vraag je meer van de motor zal hij zijn enthousiasme niet alleen voor zichzelf houden en de chauffeur trakteren op een heerlijke symfonie van de 6 cilinders. De XC90 is bijzonder praktisch en comfortabel in iedere situatie. Bovendien is deze Volvo onverslaanbaar in de sneeuw, menig suv of zelf 4x4 laat je links in de sneeuw staan waar jij nog wel door kan gaan.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruimte, Design, Comfort, Betrouwbaarheid, Veiligheid en

Minpunten

Verbruik
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
XC90 5D 136Kw vorig jaar 4/10 tegen redelijke prijs gekocht met 138k op de teller. Heb intussen 12/11 180K op de teller. Auto rijdt nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Prima auto. Heb nu een probleem met linker dimlicht. Het rechter doet het prima en de zekeringen zijn ok. Lijkt een los contact te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Ben zeer tevreden met mijn volvo xc 90 bouwjaar 2004 .Heb inmiddels 340.000 km gereden . Krijg nu wat problemen met de electronica ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Xc90 bevalt echt super,alleen vervelend dat je er achter moet komen dat je een olie koeler mist op vakantie.caravan +/- 1300kg 2.4 d5 automaat.De automaat.. Lees volledige review.
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Hallo allemaal. Op 30 juni mijn xc90 d5awd van 12/2003 met 196.000 km gekocht. Op 9 juli met de caravan erachter op vakantie gegaan. de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
hallo, ik reageer op een review geschreven op 13/05/2010 ik denk dat je een zeer slechte volvo hebt , het is mijn 2 mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Na 3 Honda's en 10 jaar zonder 1 probleem deze volvo gekocht (we dachten dat dit ook degelijke wagens waren) begonnen met kapotte parkeerrem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Heb een vraag over het chippen , hoeveel kost het, waar en bij wie kan en doet het ,het beste , het gaat om een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Rijdt nu 5 jaar probleemloos, en ondanks benzine, toch best zuinig (1:9 met Vpower e.d benzines). 6e en 7e zitplaats zijn onzinnig en zonde van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
de lekage voor de bijrijder is : verstopping van het afvoerkanaaltje van het water reinigen en de lekkage zal weg zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
heb nu 250k km met de wagen en ben er zeer tolerant mee geweest, maar nu begint het wel de spuigaten uit te lopen. Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Rijdt nu 1,5 jaar in mijn XC90 D5 sport full options. Ik rij veel lange afstanden en is een heerlijke reisauto. ik rijdt op duits kenteken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Prettige reisauto voor de lange afstanden. Als trekauto met een caravan ook zeer goed. In de bergen en in het terrein gaat het ook prima... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Ik rij een XC 90 D5 van 2005 , 120000 km Hij is in totaal al 5 weken op visite geweest bij de dealer vanaf 12-12.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Ik rijd een D5 aut full option, nu al 110.000km. Helaas te veel motorlawaai. Veel technische problemen tot nu toe: remkracht vermindert, olielekkage, electronicamodule.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
ik heb een xc 90 t6 geartronnic van 2003 180000 km ,aangeschaft heb in 3 weken tijd al de ruitenwissermotor achter vervangen(250 euro) nu twee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
de xc 90 gebruikt gekocht ca half jaar geleden inmiddels 25.d km gereden. na een Touran even wennen. de T ouran was zeer snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Prachtige SUV. Veel ruimte. Fijne versnellingsbak. Prettig interieur. Makkelijk een thuisgevoel te krijgen. Met alle accesoires is het goed toeven. Het navigatiesysteem is minder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Rij mijn XC90 D5 vanaf april dit jaar, echt een topauto. Vind het een van de weinige SUV's met een positieve uitstraling. Het rijden met deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Heb in June 2006 (in Belgie) een nieuwe D5 Summum met automatische versnellingsbak gekocht. Een eerste teleurstelling bij levering gezien een aantal opties niet werden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Heb al eerder een review geschreven (dec. 2007). Tot een kleine 100 dkm ging alles naar wens totdat de lucht/brandstofregeling de geest gaf met als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Schitterende auto. Inmiddels 210.000km en nog steeds rij ik met veel plezier. Vooral lange afstanden zijn ontspanned. In het begin tweemaal een computerstoring gehad. Daarna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Heb nu 2000KM met mijn volvo xc90 gereden (momentum D5 manueel +verwarmde zetels, premium sound, automatisch kinderslot en trekhaak). De wagen rijdt zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Goede auto, ik heb alleen last van lekkage op dit moment, bij de bijrijder is het nu na een felle regen bui een zwembad ,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
qua ruimte aanbod een geweldige auto en mbt de prijs zeer concurrerend tov bv audi Q7 of BMW X5. Deze zijn echter motorisch.. Lees volledige review.
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Mooie auto, ziet er goed uit. Ik heb de D5 geartronic Summum en ik moet zeggen die is in één woord geweldig. Ook de prestaties/verbruik zijn goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Het is een uitstekende auto die je voor heel weinig geld kunt aanschaffen. Met alle luxe systemen. Hij rijd als een monster.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
in 120.000 rustige km's 3 maal turbo kapot, electrische storingen, tot 2 maal toe geartronic bak kapot, als laatste motor vastgelopen. Olie keerring eruit geklapt,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
Ik rijd nu de 2e XC 90 diesel, maar de eerste was comfortabeler betreffende de aandrijflijn. Als je met de diesel een bocht naar links.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De kunst van het weglaten - Volvo XC90 D3 Summum
geweldige veilige en toch sportieve suv!!! staat goed zijn mannetje!!! zeker met zijn gewicht!! veiliger kan je niet rijden!!! was aan het twijfelen tussen een ml. range rover.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5