We kunnen er niet om heen dat Kia de laatste jaren flink aan de weg heeft getimmerd in Europa. Niet in de laatste plaats door een ontwikkelingscentrum en productiefaciliteit te bouwen dat speciaal de focus op ons continent heeft liggen. Zodoende weten de Koreanen goed aan te voelen waar de kritische consument alhier op zit te wachten. Dat uit zich niet alleen in het design en techniek, maar ook in complete modellen als de Cee’d en Venga. Deze zijn speciaal voor ‘ons’ in de markt gezet. De nieuwe Kia Sportage voelt zich hier eveneens prima thuis en rolt tegenwoordig in Slowakije van de band.
Creatieve geest
Na zes jaar zag Kia de tijd rijp een vervolg te geven aan het in 2004 geïntroduceerde succesmodel. De SUV-markt is in de tussentijd dermate gegroeid dat men voor het nieuwe model twee tandjes bij heeft moeten zetten om met een volwaardige opvolger te komen. De creatieve geest van Peter Schreyer heeft daar allereerst aan bijgedragen. De nieuwe Sportage is door de hoge raamlijn aanmerkelijk aangedikt en oogt met het nieuwe ontwerp veel flitsender dan z’n voorganger. Opvallende elementen daaruit zijn de sportieve, brede familiegrille, grotere lichtmetalen wielen en puntige koplampen met een zwart randje eye-liner. Door de grote achterklep met het kleine achterruitje wint de Sportage eveneens aantrekkingskracht, maar dat heeft wel een keerzijde: het zicht naar achter. Modern als-ie is zien we ook LED-dagrijverlichting in de koplampen terug. De sportief geproportioneerde body van de Sportage vertaalt het krachtige Kia DNA als de beste. Niet alleen tussen zijn concurrenten, ook onder zijn eigen bloedverwanten weet hij er tussen uit te springen.
Doordacht ingericht
Na instap wordt zichtbaar dat de nieuwe Sportage de koers volgt van recent geïntroduceerde familiegenoten als de Sorento en Venga. De Koreanen variëren een strakke inrichting met afgeronde vormen waarbij de audiobediening en klimaatregeling elk hun eigen niveau hebben. De indeling is doordacht uiteengezet, met veelgebruikte toetsen voor onderweg van de cruise control, bluetooth carkit en volumeregeling op het stuur. Verder zijn twee bekerhouders en de standaard iPod- en MP3-aansluiting al snel gevonden. Ook de forse deels met leder beklede stoelen, het grijpgrage lederen stuur en dito pookknop zetten de nieuwe Sportage al direct neer als een veel volwassener, stevige auto waar het instappen en wegwezen is. Die paar interieurelementen die toch niet helemaal hun kunststof aard kunnen verloochenen tasten de algehele, solide indruk van het Sportage binnenste niet dramatisch aan. De passagiersruimte achterin is doorsnee in het segment maar voldoet dus wel. Het optioneel gemonteerde panoramadak biedt namelijk extra lichtinval maar snoept wel iets van hoofdruimte. Over 564 liter bagageruimte hebben we weer niets te klagen...
Ijverige diesel
Naast de alsmaar groter geworden vijver met SUV-concurrenten heeft Kia ook meer rekening moeten houden met milieubesef, CO2 en groene labels. Dat klinkt erger dan het is, want juist daardoor hebben de Koreanen nu een heel modern motorpalet met genoeg kracht en keurige verbruikscijfers kunnen presenteren. De Sportage is er bijvoorbeeld met een 1.6 GDi benzinemotor (140 pk) en een tweeliter die liefst 163 pk levert. Wij rijden met de 2.0 CRDi 136 pk, die naast een spiksplinternieuwe 1.7 CRDi krachtbron in het gamma is opgenomen. De viercilinder is het zoveelste bewijs dat dieselrijden heel plezierig kan zijn. De CRDi overtuigt door zijn verfijnde, behoorlijk stille loop en ijverige krachtsontplooiing. Doordat de motor van meet af aan kracht opbouwt is hij direct bij de les en zeer ‘lui’ te rijden. In de praktijk is de diesel op snelwegtempo stiller dan de tweeliter benzinevariant!
Grote stappen zetten met weinig toeren is kinderspel en dat resulteert in een heel prettige omgang. Het resulteerde bij ons in een keurig verbruik van 1 op 16. Het C-label is dus geen schone schijn. De standaard gemonteerde zesbak kan de lofzang niet drukken, in tegendeel. Door korte, strakke schakelingen en een soepel werkende koppeling vormt de aandrijflijn aansprekend voor de actieve en rustig-aan-rijder. En hoewel we vierwielaandrijving moeten missen – dat is immers tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer, maar leverbaar tegen meerprijs – kan de 2.0 CRDi zijn kracht over het algemeen goed kwijt. We missen het niet zolang de weersomstandigheden alledaags zijn en stoplichtsprintjes bij nat wegdek verboden zijn. Met dank aan het hogere gewicht van de dieselmotor voorin heeft de Sportage ook best een inzetbaar stuurkarakter, zonder het lichte en gevoelloze dat de benzineversies meer kenmerkt. Koerswisselingen worden tot slot zelfverzekerd opgevolgd door de carrosserie en gaat gepaard met beperkt overhellen. Dat betekent niet dat Kia voor stugge ophanging heeft gekozen. Men ziet de Sportage meer als een kilometervreter en dus prevaleert een comfortabele insteek.
Behoorlijk uitgerust
Bijna inherent aan Kia-modellen is de lange lijst standaarduitrusting. Als nieuwste Kia-model doet de Sportage ook goed mee, en zijn alledaagse, moderne zaken vertegenwoordig. Het gereden X-ecutive model heeft naast de voor elke Sportage gebruikelijke luxe en veiligheid als ESP, zes airbags, airco, elektrisch bediende ramen rondom en een geïntegreerd audiosysteem met AUX en MP3-aansluiting ook 17 inch lichtmetalen wielen, dagrij-LED’s, parkeersensoren achter, stuurbediening en lederen interieuraccenten in zich. Voor de gevraagde 32.690 euro zijn ook chromen details aan de carrosserie, bluetooth, verwarmde buitenspiegels en mistlampen voor van de partij. Het 590 euro kosten de Plus Pack voegt daar privacy glass, dakrails, stof-lederen bekleding en een automatisch dimmende binnenspiegel aan toe. Nog meer luxe gewenst? De meest complete X-clusive pakt verder uit met xenon, keyless entry en af-fabriek navigatie!
Conclusie
De nieuwe Kia Sportage slaat zichtbaar terug in z’n nieuwe sportieve body. Het verzorgde interieur en de comfortabele uitrusting(smogelijkeden) die zijn makers ‘m geven doet de nieuwe generatie meer dan goed. De Koreanen hebben het goed in de vingers! Daarbij heb je geen kind aan de 2.0 CRDi, die moeiteloos presteert, weinig van zich laat horen en een net verbruik neerzet. Deze motorvariant is tevens de perfecte match om de overwegend comfortabele Sportage het beste te laten sturen. Vierwielaandrijving zouden wij kiezen om niet te hoeven bluffen, al kunnen de voorwielen in hun eentje ook heel wat aan.
Schrijf een review