BMW 1-serie bezuinigt

BMW wordt een beetje zuiniger. Met het aantal deuren voor de 1-serie, want die auto is er tegelijk met een facelift nu ook als driedeurs variant, maar ook op motorisch gebied. Want BMW zet een offensief in om de motoren een stuk zuiniger te maken en de CO2-uitstoot te verlagen.

BMW wordt een beetje zuiniger. Met het aantal deuren voor de 1-serie, want die auto is er tegelijk met een facelift nu ook als driedeurs variant, maar ook op motorisch gebied. Want BMW zet een offensi
BMW 1-serie bezuinigt

Over de modeluitbreiding van de 1-serie en de facelift kunnen we kort zijn. Het is allemaal niet zo heel erg ingrijpend, maar de 1-serie wordt er wel een stuk aantrekkelijker van. Designbaas Adrian van Hooijdonk (inderdaad een Nederlander) doet zijn invloed andermaal gelden en weet de op z’n minst wat gewenning vergende pennenstreken van Chris Bangle behendig weg te werken. Waardoor vooral de driedeurs 1-serie niet zo doorgezakt lijkt als de vijfdeurs voor de facelift. Bovendien is het ontwerp naar onze smaak nu veel beter in balans met een iets gewijzigde grille, bumper en lichtunits.

Ook binnenin zijn de opknapwerkzaamheden bescheiden maar effectief. Uniek voor de driedeurs 1-serie is de standaard met twee aparte zitplaatsen uitgeruste achterbank met een console ertussen. Met de groeten van de Volvo C30, zullen we maar zeggen. Overigens is het niet makkelijk om achterin te geraken, ook al heeft BMW een fraai schuif- en klapsysteem voor de voorstoelen.

Belangrijker en interessanter dan de bescheiden uiterlijke wijzigingen aan de 1-serie zijn de technische vernieuwingen die BMW heeft bedacht om het verbruik en de daarmee samenhangende de CO2-uitstoot terug te dringen. Die vernieuwingen komen overigens precies op tijd, want de discussie begint voor sommige automerken onaangename vormen aan te nemen.

BMW heeft de tweeliter benzinemotoren van de 118i en de 120i uitgerust met direct injectie. De brandstof wordt direct in de cilinder gespoten met een speciaal, door BMW zelf ontwikkeld injectiesysteem, dat ervoor zorgt dat rond de bougie een makkelijk te ontsteken mengsel ontstaat. Daardoor kan BMW de motor in een groot gebied met arme mengsels (weinig benzine en veel lucht) laten werken, wat natuurlijk gunstig uitwerkt op het verbruik.

Maar dat is niet alles, want BMW vcorziet de 118i en 120i ook van een stop/start-systeem. Als je voor een stoplicht (met opgewarmde motor) de versnellingsbak in vrij zet en de koppeling laat opkomen, wordt de motor automatisch uitgeschakeld. Trap je de koppeling in, dan wordt de motor weer gestart. In de praktijk werkt het feilloos, afgezien van een licht schudden van de auto als de motor wordt gestart.

Een derde systeem waarvan BMW verbruiksvoordelen belooft, is de terugwinning van remenergie. Bij het afremmen wordt er elektriciteit opgewekt en in de accu opgeslagen, net zoals bij een Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. De 1-serie heeft geen elektromotor om dat weer terug te leveren aan de aandrijving, maar bespaart energie door de dynamo te ontkoppelen, omdat die niet meer nodig is voor het opladen van de accu.

Van dit systeem merk je helemaal niets in de praktijk, van de nieuwe motoren heb je alleen maar voordeel. De 120i is namelijk 20 pk sterker geworden en levert voortaan 170 pk, de 118i heeft nu 143 pk paraat. BMW desondanks belooft een 14 procent lager verbruik, dat we op de korte testrit niet exact konden verifiëren, maar de boordcomputer gaf een veelbelovende indicatie.

De turbodiesels voor de 1-serie zijn ook aangesterkt en zuiniger geworden. De 118d is voortaan 143 pk sterk en de 120d heeft zelfs 177 pk onder de kap. BMW belooft besparingen tot 20 procent in vergelijking met de vorige turbodiesels en de 118d zou zelfs beter dan 1 op 20 halen en een CO2-uitstoot van 123 gram per km halen.

BMW is dus op de goede weg met de nieuwe zuinigheidstechniek, vooral omdat je er eigenlijk nauwelijks wat van merkt en het rijplezier er bepaald niet onder lijdt. De driedeurs 1-serie is daarenboven nog fraaier dan de vijfdeurs en – het goede nieuws houdt maar niet op – 1.150 euro goedkoper. Om het dynamische karakter van deze variant te onderstrepen is de 116i niet leverbaar en begint de reeks met de 118i vanaf 27.850 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.