Dat de A4 2.0 TDIe meer brandstof bespaart dan andere uitvoeringen zie je er op het oog niet aan af. Zoals dat in de premium middenklasse er aan toe gaat wil het oog ook wat, en dat telt net zo zwaar als het besparingsresultaat. Het mag dus best zuiniger, maar het moet er wel gewoon gelikt uit zien. Ingrijpende eco-kunstgrepen zijn onbespreekbaar. Zelfs voor een e-tje achter de type-aanduiding blijkt geen plaats. Net als de manier waarop BMW hun 320d EfficientDynamics Edition heeft samengesteld zijn voor Audi spaarwieltjes, spoilerpakketten, wieldoppen en piepkleine dieseltmotoren evenmin im frage.
Trucs voor 20% bijtelling
Het pakket maatregelen dat de A4 nog zuiniger maakt zit grotendeels verscholen in de auto. Zo is de 2.0 TDI dieselmotor tot 2.0 TDIe omgedoopt. Hij levert dan 136 pk, fractioneel minder dan de standaardversie (143 pk). In trekkracht is er helemaal geen verschil; 320 Nm is allerminst bescheiden. Verder werkt de viercilinderdiesel met een start/stop-systeem dat automatisch de motor uitschakelt bij stilstand. Daarvoor moet je als bestuurder de versnelling zelf in vrij zetten, aangezien deze A4 alleen met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar is. Daarvan is de eindoverbrenging ietsje verlengd om lagere constante toerentallen mogelijk te maken, en dus het verbruik te drukken. Andere bespaartrucs zijn te vinden in een iets verlaagd onderstel (20 mm), een vlakke, aerodynamische bodemplaat en het gebruik van 16 inch Michelin's, want die hebben een lagere rolweerstand en een iets hogere spanning. Net als elke andere A4 past Audi intelligente, elektrische stuurbekrachtiging en een efficiënt werkende aircopomp toe. Ook steeds vaker aanwezig op andere modellen is het systeem dat remenergie terugwint en zo de dynamo ontlast; ook wel recuperatie genoemd. Dit alles bij elkaar maakt deze A4 precies zo zuinig dat leaserijders slechts 20% bijtelling betalen over de cataloguswaarde.
De winst bedraagt nog geen vijf procent ten opzichte van de standaarduitvoering. Dat lijkt niet groot maar geeft wel aan dat de standaardmodellen al aanmerkelijk efficiënt zijn aangelegd. Onderaan de streep neemt onze blauwe Duitser genoegen met 4.6l/100 km, wat overeenkomt met 115 g/km CO2 uit de uitlaat. Tot voor kort lag die waarde nog op 119 gram, maar met de komst van de 320d Efficient Dynamics Edition met 109 gram uit Beieren én de weet dat er voor de Nederlanders net geen fiscaal profijt viel te behalen heeft men in Ingolstadt actie ondernomen en de techniek nog eens verder op scherp gezet. Zo kan Audi nu ook hun sedan op het piepkleine podium van de premium-middenklasser-met-20%-bijtelling en een A-label zetten.
Voorbeeldige diesel
Tot zover de theorie. Hoe rijdt de extra zuinige A4 2.0 TDIe? Heel goed! Naast het feit dat de diesel mooi gedempt aan de slag gaat, stelt hij zich indrukwekkend soepel op. De turbo verleent al vanaf 1400 toeren voelbaar assistentie waardoor al vlot kan worden opgeschakeld zonder aan acceleratie op afroep in te boeten. Dat gaat gemakkelijk! De techneuten hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat de tweeliterdiesel bij een zeer laag als hoog toerental niet begint de trillen of de dreunen. Duidelijk is dat de techniek goed op elkaar is ingesteld, dat zien we nog wel eens anders. Helemaal als je het karakter van de zesbak in ogenschouw neemt. De eindoverbrenging mag dan wel verlengd zijn ten gunste van een lager verbruik, als bestuurder word je daar totaal niet mee lastig gevallen. In de praktijk rijdt de A4 2.0 TDIe dus eigenlijk als een normale uitvoering, waarbij de kracht van de diesel op verzoek ook tot een vlotte rijstijl uitnodigt en je nooit het gevoel hebt iets tekort te komen. Daarvoor monteert Audi ook een plezierig strak schakelende transmissie en een onderstel waarin een vleug dynamiek schuilt. Het is typisch Duits stevig en vrij strak, maar laat wel ruimte over voor dagelijks comfort. De ecobanden dragen daar in positieve zin aan bij en hebben ook genoeg gripcapaciteiten. De besturing is zoals veel Audi’s lekker direct maar wel wat licht. Dat laatste is wel weer prettig voor ritten in rustiger vaarwater.
Zodra je in die omstandigheden veel kilometers aflegt en niet teveel laat verleiden tot vlotte tussensprints blijkt de extra efficiënte A4 inderdaad zuinig. De beloofde 4.6l/100km wordt dan volgens de boordcomputer heel aardig benaderd. Aan de pomp komen we uit op 5.1l/100km. Omdat de diesel een zuinige rijstijl zonder protest uitvoert en op hetzelfde moment beloont met assertieve reacties is die prestatie dus plezierig te realiseren. Ondanks dat het start/stop-systeem het bij stops al opvallend snel genoeg vindt en de motor vervolgens doodleuk weer inschakelt, overigens. Zou Audi vrezen voor een te lage accuspanning na vijftien seconden rust? Of moet de klimaatregeling te zwaar aan de bak? Wel slim dat de boordcomputer onderweg ook tips geeft om energie (en dus brandstof) te besparen, naast de gebruikelijke schakelindicator. Daarvoor geeft het display in de tellerwinkel tips om bijvoorbeeld de ramen te sluiten. Ook wordt het meerverbruik van de airconditioning of achterruitverwarming zichtbaar. Schakel je die uit, zie je direct resultaat.
Conclusie
De A4 2.0 TDIe is een heel slimme zet om nog veel meer veeleisende leaserijders te prikkelen; hij maakt net als elke andere A4 die verfijnde, hoogwaardige indruk in doen en laten maar kan daar ook nog eens lagere bijtelling tegenover zetten. Het pakket brandstofbesparende maatregelen draagt daar ongemerkt aan bij. Zonder er veel voor te moeten laten kun je de 1 op 20 barriere aantikken, al verleidt de krachtige en zeer soepele TDI (en de tankpas van de zaak) wellicht tot andere prioriteiten. Het bijtellingsvoordeel is immers toch al binnen…. De vanafprijs van de A4 2.0 TDIe is gunstig ten opzichte van zijn concurrent (37.850 euro) en zet eigenlijk zowel de instapdieselversie met 120 pk TDI uit eigen huis als de e-loze 2.0 TDI buitenspel. Let er wel op dat alleen dat Audi alleen de 2.0 TDIe als sedan met 20% bijtelling kan aanbieden; de Avant verbruikt ietsje meer en valt daardoor buiten de boot.
Schrijf een review