Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor

Bij Audi kan kilometervretend Nederland nu zeer interessant zaken doen. In navolging van de A1 en A3 heeft voortaan ook

Bij Audi kan kilometervretend Nederland nu zeer interessant zaken doen. In navolging van de A1 en A3 heeft voortaan ook de A4 - dankzij een pakket efficiënte maatregelen - een streepje voor op de concurrentie, door in aanmerking te komen voor 20% bijtelling. Je rijdt dan niet de minste variant maar een volwaardige sedan met een echte 2.0 TDI, in plaats van een klein dieseltje. Heeft de spaarzame A4 2.0 TDIe naast zijn fiscale voordeel ook nog vertrouwde Audi-aantrekkingskracht?

Bij Audi kan kilometervretend Nederland nu zeer interessant zaken doen. In navolging van de A1 en A3 heeft voortaan ook de A4 - dankzij een pakket efficiënte maatregelen - een streepje voor op de conc
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor

Dat de A4 2.0 TDIe meer brandstof bespaart dan andere uitvoeringen zie je er op het oog niet aan af. Zoals dat in de premium middenklasse er aan toe gaat wil het oog ook wat, en dat telt net zo zwaar als het besparingsresultaat. Het mag dus best zuiniger, maar het moet er wel gewoon gelikt uit zien. Ingrijpende eco-kunstgrepen zijn onbespreekbaar. Zelfs voor een e-tje achter de type-aanduiding blijkt geen plaats. Net als de manier waarop BMW hun 320d EfficientDynamics Edition heeft samengesteld zijn voor Audi spaarwieltjes, spoilerpakketten, wieldoppen en piepkleine dieseltmotoren evenmin im frage.

Trucs voor 20% bijtelling

Het pakket maatregelen dat de A4 nog zuiniger maakt zit grotendeels verscholen in de auto. Zo is de 2.0 TDI dieselmotor tot 2.0 TDIe omgedoopt. Hij levert dan 136 pk, fractioneel minder dan de standaardversie (143 pk). In trekkracht is er helemaal geen verschil; 320 Nm is allerminst bescheiden. Verder werkt de viercilinderdiesel met een start/stop-systeem dat automatisch de motor uitschakelt bij stilstand. Daarvoor moet je als bestuurder de versnelling zelf in vrij zetten, aangezien deze A4 alleen met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar is. Daarvan is de eindoverbrenging ietsje verlengd om lagere constante toerentallen mogelijk te maken, en dus het verbruik te drukken. Andere bespaartrucs zijn te vinden in een iets verlaagd onderstel (20 mm), een vlakke, aerodynamische bodemplaat en het gebruik van 16 inch Michelin's, want die hebben een lagere rolweerstand en een iets hogere spanning. Net als elke andere A4 past Audi intelligente, elektrische stuurbekrachtiging en een efficiënt werkende aircopomp toe. Ook steeds vaker aanwezig op andere modellen is het systeem dat remenergie terugwint en zo de dynamo ontlast; ook wel recuperatie genoemd. Dit alles bij elkaar maakt deze A4 precies zo zuinig dat leaserijders slechts 20% bijtelling betalen over de cataloguswaarde.

De winst bedraagt nog geen vijf procent ten opzichte van de standaarduitvoering. Dat lijkt niet groot maar geeft wel aan dat de standaardmodellen al aanmerkelijk efficiënt zijn aangelegd. Onderaan de streep neemt onze blauwe Duitser genoegen met 4.6l/100 km, wat overeenkomt met 115 g/km CO2 uit de uitlaat. Tot voor kort lag die waarde nog op 119 gram, maar met de komst van de 320d Efficient Dynamics Edition met 109 gram uit Beieren én de weet dat er voor de Nederlanders net geen fiscaal profijt viel te behalen heeft men in Ingolstadt actie ondernomen en de techniek nog eens verder op scherp gezet. Zo kan Audi nu ook hun sedan op het piepkleine podium van de premium-middenklasser-met-20%-bijtelling en een A-label zetten.

Voorbeeldige diesel

Tot zover de theorie. Hoe rijdt de extra zuinige A4 2.0 TDIe? Heel goed! Naast het feit dat de diesel mooi gedempt aan de slag gaat, stelt hij zich indrukwekkend soepel op. De turbo verleent al vanaf 1400 toeren voelbaar assistentie waardoor al vlot kan worden opgeschakeld zonder aan acceleratie op afroep in te boeten. Dat gaat gemakkelijk! De techneuten hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat de tweeliterdiesel bij een zeer laag als hoog toerental niet begint de trillen of de dreunen. Duidelijk is dat de techniek goed op elkaar is ingesteld, dat zien we nog wel eens anders. Helemaal als je het karakter van de zesbak in ogenschouw neemt. De eindoverbrenging mag dan wel verlengd zijn ten gunste van een lager verbruik, als bestuurder word je daar totaal niet mee lastig gevallen. In de praktijk rijdt de A4 2.0 TDIe dus eigenlijk als een normale uitvoering, waarbij de kracht van de diesel op verzoek ook tot een vlotte rijstijl uitnodigt en je nooit het gevoel hebt iets tekort te komen. Daarvoor monteert Audi ook een plezierig strak schakelende transmissie en een onderstel waarin een vleug dynamiek schuilt. Het is typisch Duits stevig en vrij strak, maar laat wel ruimte over voor dagelijks comfort. De ecobanden dragen daar in positieve zin aan bij en hebben ook genoeg gripcapaciteiten. De besturing is zoals veel Audi’s lekker direct maar wel wat licht. Dat laatste is wel weer prettig voor ritten in rustiger vaarwater.

Zodra je in die omstandigheden veel kilometers aflegt en niet teveel laat verleiden tot vlotte tussensprints blijkt de extra efficiënte A4 inderdaad zuinig. De beloofde 4.6l/100km wordt dan volgens de boordcomputer heel aardig benaderd. Aan de pomp komen we uit op 5.1l/100km. Omdat de diesel een zuinige rijstijl zonder protest uitvoert en op hetzelfde moment beloont met assertieve reacties is die prestatie dus plezierig te realiseren. Ondanks dat het start/stop-systeem het bij stops al opvallend snel genoeg vindt en de motor vervolgens doodleuk weer inschakelt, overigens. Zou Audi vrezen voor een te lage accuspanning na vijftien seconden rust? Of moet de klimaatregeling te zwaar aan de bak? Wel slim dat de boordcomputer onderweg ook tips geeft om energie (en dus brandstof) te besparen, naast de gebruikelijke schakelindicator. Daarvoor geeft het display in de tellerwinkel tips om bijvoorbeeld de ramen te sluiten. Ook wordt het meerverbruik van de airconditioning of achterruitverwarming zichtbaar. Schakel je die uit, zie je direct resultaat.

Conclusie

De A4 2.0 TDIe is een heel slimme zet om nog veel meer veeleisende leaserijders te prikkelen; hij maakt net als elke andere A4 die verfijnde, hoogwaardige indruk in doen en laten maar kan daar ook nog eens lagere bijtelling tegenover zetten. Het pakket brandstofbesparende maatregelen draagt daar ongemerkt aan bij. Zonder er veel voor te moeten laten kun je de 1 op 20 barriere aantikken, al verleidt de krachtige en zeer soepele TDI (en de tankpas van de zaak) wellicht tot andere prioriteiten. Het bijtellingsvoordeel is immers toch al binnen…. De vanafprijs van de A4 2.0 TDIe is gunstig ten opzichte van zijn concurrent (37.850 euro) en zet eigenlijk zowel de instapdieselversie met 120 pk TDI uit eigen huis als de e-loze 2.0 TDI buitenspel. Let er wel op dat alleen dat Audi alleen de 2.0 TDIe als sedan met 20% bijtelling kan aanbieden; de Avant verbruikt ietsje meer en valt daardoor buiten de boot.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Na 307.000 km mijn oude A4 avant diesel ingeruild voor een sportversie uit 2007. Problemen bij mijn oude: turbo kapot, electronicaproblemen door lekkage uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Na twee weken en 3.000km blijkt het na een V50 op veel punten een vooruitgang. Met name het uiterlijk trekt de aandacht. Van binnen prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Weinig laadruimte achterin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Hele mooie auto. Rijdt goed, wel heb je veel PK's nodig om te kunnen genieten. Ook na anderhalf jaar nog steeds fantatisch om te zien... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
ik heb een a4 van 97 tdi. heb hem al 9 jaar zonder schade, maar de voorschermen (beide)zijn bij de wielranden wel aan het door roesten. dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Fantastische auto, mooie rijbeleving. Voor zakelijk gebruik prima vanwege premium maar wel degelijk uitstraling heeft. Maar het kost wel een paar duiten..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
ik rijd een 1.8 turbo uit 2003. het is een dijk van een auto je kan er gas mee geven en perfect rustig mee rijden. het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Heb sinds kort mijn Seat Leon 2.0 TDI Sport-Up ingeleverd voor een A4 Avant 2.0 TFSI 155Kw Proline (2010). Vindt het een schitterende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Na 4 jaar vind ik deze Audi nog steeds een mooie auto. S-line en de goede kleur (zwart) zijn erg belangrijk voor de looks... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Gave auto, rijdt goed, ligt strak op de weg.. Uitlaat klinkt te mak helaas. Olieverbruik is fors!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Sinds 1 jaar en 30.000 km een audi A4 avant 2.7tdi Multitronic. Opties: spotonderstel, 18" velgen. Vorige auto: 5 jaar lang enorm genoten van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Zeer mooie wagen, maar als je jaren met een Citroën C5 hebt gereden heb je toch wel vragen bij het zogezegde comfort dat iedereen aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Nette auto met een uitstraling die ik er overigens niet aan zie. Vind het voor de rest weinig auto voor het geld. De Ford.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Fantastische wagen die alles heeft, motor, rijplezier, 4 wielaandrijving, duurzame afwerking, goede lak en cabrio. Het vermogen van 420pk komt heel gelijdelijk waardoor deze wagen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Heb een Audi A4 1.9 TDI. uit 2007 Super!.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
rij al vanaf 1987 Audi, momenteel een A4 Avant tdi 1.9. verbruik op lange afstand met veelvuldig gebruik cruise control gem.5.2 op 100, prima, beetje.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
bij lange afstanden valt het verbruik mee 5,5 l anders mag je wel 2liter bijreken.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Van mijn 2.5 V6 tdi ging na twee jaar het kunststof handvat van de peilstok kapot. De Audi importeur had hier nog nooit van gehoord,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Ik rij nu een maand in een 1.8 tfsi 88kw. De standaard versie met als enige additionele opties alu 225/65 R16 en parkeersensoren achter. Prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Ik rij nu 5 maanden een audi a4 2.0 diesel De auto is mooi,de garage Zenna is oke met de levering, maar het verbruik is.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Heerlijke auto. Toen ik de auto kocht, is er een verlagingsset onder gezet. Superstrakke wegligging, maar nu ik ook regelmatig in Polen moet zijn, is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
ik rij per jaar ruim 30.000 km in mijn A4 avant, 1,9 TDI van maart 2003. heb de auto via PON laten chippen, verbruik is daardoor.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Audi A4 3.2 FSI automaat,top auto........, helemaal in de sportstand.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Audi A4 bouwjaar 2004 altijd dealer onderhouden en nu al ROEST op motorkap en deur ondanks verzinkte carosserie . Volgens Importeur PON geen lakgarantie meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Audi A4 bouwjaar 2004 altijd bij dealer onderhouden en ook bij dealer gekocht ROEST op verschillende plaatsen !! Importeur en dealer PON doen of.. Lees volledige review.
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Diverse malen bij dealer geweest maar konden de mankementen ook na 3 dagen niet vinden en dan krijg je toch de rekening gepresenteerd en weet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
mooie strakke auto, wolf in schaapskleren trekt als een beer en gaat als de brandweer,, geweldige machine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Perfect afgewerkt, kan bijna niet beter. Geen storingen gehad. Wel wat olieverbruik. 1L op 6000 Km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Sinds januari 2008 eigenaar van een TDI A4 avant advance met sportpakket en leer. + Sportief rijgedrag + Goede automaat + Mooie afwerking - Telefoonvoorbereiding in zijn totaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi A4 2.0 TDIe heeft een streepje voor
Rij nu nog een avant 2.5tdi probleemloos 90000 km in 3jr; volgende week krijg ik 3.0 tdi quattro in een woord fantastisch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5