Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde

Als de gelegenheid zich voor doet te mogen investeren in een flinke gezins- of zakenauto met allerlei luxe, dan staat

Als de gelegenheid zich voor doet te mogen investeren in een flinke gezins- of zakenauto met allerlei luxe, dan staat de gevestigde (Duitse, Zweedse) orde maar al te graag klaar om bijpassend vervoer te verzorgen. Skoda opent echter ‘groots’ de aanval om ook in de shortlist te worden opgenomen. Volgens hen kun je ook riant genieten van luxe op niveau in de Superb Combi. Wij rijden het vlaggenschip als 1.8 TSI DSG Elegance om te zien of hij dat naast een heleboel binnenruimte ook op andere manieren kan waarmaken. Is de Tsjech een verrassende tegenspeler?

Als de gelegenheid zich voor doet te mogen investeren in een flinke gezins- of zakenauto met allerlei luxe, dan staat de gevestigde (Duitse, Zweedse) orde maar al te graag klaar om bijpassend vervoer
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde

Skoda speelt met de Superb Combi een leuk spelletje. Raad eens wat de meest luxe uitvoering Elegance Businessline, met deze uitstraling, 160 pk turbomotor en automaat moet kosten? 40.000 euro. We bedoelen maar! De Superb oogt dus veel voornamer dan je op grond van zijn roots zou verwachten. Met 4.84 meter lengte is de Tsjech qua postuur sowieso al heel serieus te nemen. Zeker in de het lichte Cappuccino Beige en met 17 inch wielen en subtiel privacyglas straalt de Superb Combi in optima forma, op het gedistingeerde af naar onze mening. Het overzichtelijke, koele lijnenspel en de chique chroomlijsten langs de ramen en grille hebben bovendien bij de stationwagon een nog sterkere, elegante uitwerking dan bij de sedan, waar toch de plompe kont en uitgestrekte daklijn de meeste aandacht vraagt.

IKEA-ruimte en aangename luxe

Bij een auto van formaat zoals deze zijn ook de verwachtingen binnenin hooggespannen. Omdat Skoda sinds het laatste decennium gretig gebruik mag maken van al het lekkers uit andere VAG-modellen, hoeft het merk veeleisende rijders niet meer teleur te stellen. Om te beginnen is er binnenruimte in overvloed. Met dank aan 2.76 meter wielbasis is elke zitplaats in de Superb Combi riant voorzien van beenruimte. Hoe wel de afstand tussen de wielen echter niet groter is dan bijvoorbeeld een Mercedes-Benz C-Klasse, kan geen Mondeo, Volvo V70 of andere flinke middenklasser tippen aan de binnenruimte van de Superb. Met die forse bewegingsvrijheid kan de Skoda gemakkelijk mee komen met de A6-en en E-Klasses van deze wereld. Ook als het om de bagageruimte gaat, want die heeft ruimte te over voor elke flinke zomervakantie, wintersport, retourtje Schiphol of een bezoekje aan de IKEA. Zwarte nappaederen bekleding maakt de zit extra comfortabel; waarbij we voorin er desgewenst met een druk op de knop warmpjes bij zitten. De materialen waaruit de rest van het interieur is opgetrokken stemt ons tevreden; de Skoda zet geen nieuwe maatstaven maar de overzichtelijke mix van kunststoffen, chroomaccenten en houtsier in het zwarte interieur houden de sfeer geriefelijk op peil. Ook luxe als uitgebreide, geïntegreerde navigatie met harddisk, geregelde klimaatregeling met uitstroomopeningen achterin, parkeersensoren rondom, de in het achterportier verstopte paraplu en een handige zaklamp maken het ruimtelijke verblijf onderweg (of daarna) aangenaam.

Onze kritiek schuilt slechts in details; een paar kleine rammeltjes bij een tellerstand van 20.000 en een weerbarstige boordcomputer bij ingeschakelde navigatie. Het is dan bijvoorbeeld niet mogelijk om verbruikscijfers op te roepen, waardoor we de rest van de rit tegen de navigatiepijlen moeten aankijken. Een beperking die zich bij Volkswagens niet voordoet. En waarom hebben we geen Bluetooth handsfree carkit op het prijzige Columbus navigatiesysteem? Dat mag er toch wel bij zitten! Tot slot verrast de Superb Combi wel weer aangenaam met automatisch dimmende buitenspiegels voor tijdens de avonduren, twee elektrische bedienbare voorstoelen en de elektrisch te openen achterklep (optie; 490 euro). Deze verwennerij hadden we niet op de lijst met uitrustingsmogelijkheden verwacht! Het onderstreept maar weer eens dat de Superb Combi zich als een luxe reisauto van deze tijd mag profileren. Dat de neus overdag niet de wereld in kijkt met een strip LED-jes maar discreet de mistlampen inzet zien we eerder als een plus dan een min. In de avonduren creëert de xenonverlichting perfecte zichtbaarheid.

Gemoedelijk en zuinig

Omdat Skoda hoog van wal met de Superb Combi kan steken is er in de keuze van motorvarianten en transmissies voor elk wat wils. Naast de soepele instapper 1.4 TSI, vlotte 2.0 TSI, verwen-3.6 V6 FSI(!) en drie common rail diesels is er de 1.8 TSI 160 pk, in ons geval gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat. Het is het ideale duo om soepel en ongemerkt vlot kilometers te maken. En wanneer je gewoon met de verkeersstroom meerijdt overtuigt de vierpitter door zijn stille loop. Het zijn eerder de afrolgeluiden van het Continental-rubber dat te horen is. Aan de pomp blijkt het koppel niet de hoofdprijs te vragen. Met veel lange afstanden – want daartoe nodigt de Superb Combi toch wel toe uit – bleek een verbruik dat richting 1 op 13 liep geen utopie. Hierbij heeft de automaat in positieve zin aan bijgedragen, aangezien de DSG-7 bak efficiënt is opgebouwd en bovendien graag een hoge versnelling op zoekt.

Zodra je meer haast hebt biedt de S(port)-stand van de DSG-transmissie uitkomst. De bak staat dan op scherp en schakelt bij een minimale beroering van het gaspedaal razendsnel een, twee of zelfs drie trappen terug. De TSI-krachtbron laat zijn maximale kunnen los en maakt de Superb echt vlot, zeker vanuit lage snelheden. Omdat vervolgens ook weer laat wordt opgeschakeld is deze sportmodus in sommige gevallen iets te veel van het goede, zeker voor onze Cappuccino-lobbes. Bovendien wordt de zevende versnelling aan zijn lot overgelaten en keert de rust dus nooit helemaal terug. In de Superb moet je dus rijden zoals je zelf gereden zou willen worden. Daar zijn de rijeigenschappen ook op afgestemd; vrij neutraal, vervolgens vriendelijk onderstuurd met gemoedelijke, niet al te communicatieve, lichte besturing. Met 1500 kg leeggewicht is de Tsjech bij koerswissselingen voelbaar ook geen lichte, dynamische jongen, al wekt de wat stuggere demping op latere momenten een andere indruk.

Overall is rijden in de Superb een allerminst spannend of uitdagende belevenis, maar wél een ervaring die strookt met het beoogde karakter van de auto. De 1.8 TSI is er naast de 3.6 FSI eventueel vierwielaangedreven, een vrij unieke toevoeging in het leveringsprogramma waarbij de Superb aan onderscheidend vermogen wint. Hoewel we er van overtuigd zijn dat die integrale aandrijving aanmerkelijk bijdraagt aan een nog stabieler en neutralere wegligging (en een zorgeloze wintersportvakantie) is 4x4 bij dit type auto geen must.

Conclusie

Is het tijd voor een Superb? Wanneer je toe bent aan een volwassen, gezins- of zakenauto die uitblinkt met een solide, zelfs chique uitstraling én een hoge mate van luxe is de Superb Combi serieus te overwegen. Zijn onbezorgde ruimte-aanbod zetten en uitgebreide uitrusting de Skoda op een voorsprong van andere middenklassers. Helemaal als je de prijzen met elkaar vergelijkt en als zakelijk rijder bijtelling moet betalen (de Greenline diesel valt in de 20%-klasse!). Dat er dynamischer stations op de markt zijn kan in dit segment niet al te zwaar wegen. Bovendien zet de 1.8 TSI er een zeer net benzineverbruik tegenover.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (28)

Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Gisteren een 1.8 combi elegance business gekocht! Tot nu toe alleen proefritten gereden. Maar die waren heeeeerlijk. Over vier weken eindelijk in onze eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Prachtige wagen en k'ben zeer tevreden. Nog geen problemen tot dus ver(100.000 km). Waar ik wel achter ben gekomen is dat het Columbus Navigatie Systeem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
50000km per jr 1.8 tsi dsg7 amb. Busline helaas nieuw motor wel binnen de garantie en goed opgelost. Ruime auto goede wegligging. Dsg soms wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Na veel vergelijkingen, de skoda gekocht.Reed hiervoor Hyundai maar moest groter rijden ivm ruimtegebrek. Hele degelijke/ stille auto.Ik rij de 1.4 tsi business-line uitvoering.Ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Heb 30.000km achter de rug met een Superb Greenline. mijn eerste Skoda ooit en waarschijnlijk niet de laatste. Met een defensieve rijstijl en redelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
heb net sinds 3 wkn nw superb greenline business, reeds 5000 km gereden. Droomauto, sjiek, degelijk,bijzonder stil en vlot genoeg. Gemiddeld verbruik stad en snelweg.. Lees volledige review.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
doe veel autostrade met 58000 km per jaar . is dit en pracht wagen naar mijn bescheide menning. verbruik ligt op 5.6 per 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Ik had een Grand Scenic zonder problemen. Sinds eind september de nieuwe 1.8 TSI met DSG aut. Yes!! Ik geniet nog elke dag van zowel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Mooie auto goede wáár voor zijn geld, comforabel en kwalitatief, echte km vreter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
1.4 TSI comfort Rijd geweldig, snel voor een 1.4, goed koppel. Radio Bolero geweldig(extra). Limo voor relatief weinig geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Rij sinds 4 weken in min nieuwe superb en ben zeer tevreden. 1.4 motor levert prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
super auto. ik heb er in gereden, je wil toch voor datgeld niks anders, mondeo zou nog een overweging kunne zijn maar ook die vind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Fenomenale auto,een caravantrekker in optima forma,weergaloos.Heb hiervoor een Audi 100 6 cylinder gehad,kan echter bij lange na niet aan deze super superb tippen.Wat mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Waarom hier niet meer zaken mensen in rijden is mij een raadsel....?? Ben overgestapt van een volvo s80 2.5 naar een oud model superb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Skoda stond voor "Samen Knutselen Onder De Auto", maar Volkswagen heeft Skoda goed op de rails gezet. Op de lange afstanden is het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Ik vind het een grote en een krachtige auto. Ook het verbruikt valt mee, voor 140 pk! namelijk mijn auto gaat tot 5.4 l als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Werkeijk fantastische auto , die er naar mijn smaak zeer fraai en chique uit ziet (en het ook is ,crème leder , automaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
na al heel veel dure limo's gereden te hebben is dit qua pris en luxe en prestatie toch wel een Topper. De auto staat na een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
zuinige diesel met veel ruimte achterin-prettig rijden met veel confort.afwerking is subliem ! ZEG NOOIt meer dat een skoda een prul wagen is want.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Na vele jaren Mercedes ben ik midden 2005 overstapt naar Superb, omdat ik zoveel mogelijk wagen wenste voor mijn budget. De wagen rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Ik heb zeer bewust gekozen voor een Skoda Superb: Mijn vorige lease auto heb ik eind 2006 met zeer veel genoegen ingeleverd. Ik verwisselde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Moet nog 5 weken wachten op m'n 2.0TDI met "gratis" business pakket twv 7000 euro. Moet die tijd nog overbruggen in een verschikkelijke Renault 21.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Het is een superieure auto, Rij er zelf zakelijk in, hij zelfs beoordeelt tot; 'beste ministers auto''!!! Kijk maar in de autobladen daar staat het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Ik rijd sinds kort in deze auto. Beste value for money die ik ooit gehad heb! Zit goed, 1.8T is krachtig en stil, wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
De Skoda Superb is echt super!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Na 7 jaar Mercedessen is het jaar Skoda prima bevallen. De auto rijdt net zo degelijk als een MB. En ook de ergonomie is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Na anderhalf jaar sturen en 70000 km kom tot de conclusie dat ik de juiste keus heb gemaakt. Uitstekende prestatie en zuing in het verbruik 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Superb Combi 1.8 TSI Elegance valt aan op de rangorde
Superb kent een ideale verhouding tussen wielbasis en lengte waardoor de wagen prettig stuurt ondanks zijn forse formaat. Fantastische ruimte achterin, en een hoge mate.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5