De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn

Skoda heeft met de Fabia Combi Greenline een uitermate spaarzaam type in handen. We noteren: geen BPM, geen

Skoda heeft met de Fabia Combi Greenline een uitermate spaarzaam type in handen. We noteren: geen BPM, geen wegenbelasting, veertien procent bijtelling bij zakelijk gebruik en een gemiddeld (fabrieks)verbruik van bijna 1 op 30. En dat alles ook nog eens met het gebruiksgemak van een combi. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Skoda heeft met de Fabia Combi Greenline een uitermate spaarzaam type in handen. We noteren: geen BPM, geen wegenbelasting, veertien procent bijtelling bij zakelijk gebruik en een gemiddeld (fabrieks)
De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn

Door fiscale stimuleringsmaatregelen van onze overheid kunnen sommige automodellen economisch gezien opeens heel aantrekkelijk worden. Skoda profiteert hier ten volle van en bewijst dat je niet persé een kleine en bescheiden auto hoeft te rijden om volledig in de prijzen te vallen bij de overheid. De Tsjechische fabrikant heeft namelijk de Fabia Combi zó zuinig gemaakt dat ie slechts 89 g/km aan koolzuurgas (CO2) uitstoot. Dit staat gelijk aan een verbruik van bijna 1 op 30. Leuk, maar is dat in de praktijk überhaupt wel mogelijk?

XXL-overbrengingen

Voor de aandrijving van de groene Skoda zorgt een 1.2 TDI driecilinder diesel, goed voor een vermogen van 75 pk en een koppel van 180 Nm vanaf 2.000 tr/min. Normaal gesproken genoeg om redelijk vlot te presteren, ware het niet dat Skoda een versnellingsbak monteert die werkelijk alle levendigheid uit de krachtbron haalt. Alles staat in het teken van een gunstig verbruik. De handgeschakelde vijfbak heeft XXL-overbrengingen. Zo kwamen we ze nog niet eerder tegen. Op het koppel rijden (wat bij een diesel de normale gang van zaken is) is bijna niet mogelijk in de Greenline, want na overschakelen valt het toerental terug tot net boven stationair. Als je de schakelindicator volgt dan hoef je al helemaal niet op enige vorm van vitaliteit te rekenen. De vrij lange pook van de transmissie en de verre van snaarstrakke bediening roept gevoelens op met dat van een bedrijfsbusje uit vroeger jaren. Acceleratiecijfers zijn bij zo’n zuinigheidswonder van ondergeschikt belang. Toch vermelden we ze even: nul tot 100 km/h kan in 14,3 tellen en de topsnelheid bedraagt 172 km/h.

Vlieger

Met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km zou je in theorie 1.320 kilometer kunnen afleggen op één tank. Helaas gaat die vlieger niet helemaal op, het verbruik blijft achter bij fabrieksopgaaf. Reken op een litertje extra. Dan nog is de Tsjech natuurlijk uitermate zuinig te noemen. En dat allemaal onder meer dankzij een stop-/startsysteem, banden met een lage rolweerstand, hergebruik van remenergie en die verschrikkelijk lange overbrengingen van de versnellingsbak. Om het verbruik enigszins in de buurt te laten komen van fabrieksopgaaf, dien je wel voorzichtig te rijden en tijdig op te schakelen. In de praktijk gewoon de bevelen van de schakelindicator opvolgen, te zien in het display tussen snelheidsmeter en toerenteller. Daarnaast is het ook van belang de versnellingsbak in vrij te zetten en het koppelingspedaal los te laten voor een rood licht of bij andere stops. Het stop-/startsysteem schakelt de motor dan uit. Trap je vervolgens het koppelingspedaal weer in, dan herstart de motor zich razendsnel, nog voordat je de versnellingsbak in de eerste versnelling hebt kunnen leggen.

Gestamel

De meest groene Fabia is dus aanmerkelijk trager dan een gewone Fabia. De driecilinder diesel moet er hard aan trekken en laat dat horen ook. Zo’n driepitter klinkt over het algemeen al wat rauw, maar de motor in deze Fabia spant de kroon. Om nog maar te zwijgen over het gestamel bij een koude start met allerlei rare bijgeluiden. Dat zijn we niet gewend van het toch moderne common rail-aggregaat. De demping van de Fabia is redelijk stevig, maar het comfort aan boord is dik in orde. En dat geldt ook voor de uitrusting. Standaard is onder meer een handbediende airco, cruise control, een radio met cd-/MP3-speler, 15-inch lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper. De inzittenden hebben bovendien ook weinig reden tot klagen over de bewegingsvrijheid. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor twee volwassenen, en in de kofferbak kan nog flink wat liters aan bagage ‘groen’ vervoerd worden. In standaardconfiguratie is er 480 liter beschikbaar, met de rugleuning van de achterbank opgeklapt zelfs 1.400 liter. Het interieurontwerp laat wel weinig ruimte voor frivoliteiten. Het is nogal een dooie boel binnenin met voornamelijk harde kunststoffen, ook nog eens uitgevoerd in een zwarte tint.

Skoda profiteert met de Fabia Combi Greenline in ons land van alle mogelijke fiscale voordelen. De Tsjech zet geen maatstaven als het gaat om rijgenoegen, verre van dat, maar is wel groen, degelijk en praktisch. Een echte no-nonsense auto voor ‘slechts’ 15.990 euro! Fabia Greenline rijden kan sinds kort nóg voordeliger. Skoda heeft namelijk de hatchback ook vergroend. De vijfdeurs Fabia staat voor 15.210 euro in de prijslijsten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn
prima auto , zuinig , ruim wel een software update gehad omdat controle lampje dat aangaf dat een lamp defect was ging branden , prima.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn
Ik heb nijn FCGL nu anderhalf jaar en ben heel tevreden. Probllempje gehad met "lampstoring" tijdens regen. Is door Van den Akker in Helmond perfect.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn
Wat een kutbak! Al van de eerste 10000 km in panne gevallen, bobine doorgebrand. Dan op 40000 km synchormesh ring in versnellingsbak stuk (net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn
Ik heb inmiddels nu 31.000km gereden met de 1.2TDI Greenline Combi en volgende week is de eerste grote beurt. Deze mankementen heb ik afgelopen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
De Skoda Fabia Combi Greenline - te mooi om waar te zijn
Niet de beste auto die er te koop is, maar ja, het blijft een Skoda. De auto is van 10-2010. Ik rijd er nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5