Abarth staat voor een stoer uiterlijk, een lekkere sound en doorgaans pittige prestaties. Behalve affabriek levert de fabrikant ook tuningsets waarmee je je bestaande Fiat Grande Punto of 500 kunt ombouwen tot een Abarth. Zo’n kit komt straks ook beschikbaar voor de Punto Evo en 500C. Het probleem is wel dat beide versies dan niet helemaal vergelijkbaar zijn aan de affabriek geleverde Abarth’s. Zo mis je in de Punto Evo bijvoorbeeld de Manettino en in de 500C de Competizione transmissie. Niet iets om ’s nachts van wakker te liggen, maar toch.
Plofje
Laten we eerst beginnen met de Abarth 500C. Qua uiterlijk ziet deze 500 met roldakje er beslist gelikt uit. Dikke bumpers, zijskirts, bijzondere wielen en een uitlaat aan weerszijden uit de achterbumper maken het stoere uiterlijk compleet. Daarnaast kan de 500C voor het eerst in een twotone kleurstelling besteld worden. Tussen de regels door maken we op dat de fabrikant met deze 500C meer vrouwen aan het merk Abarth wil binden. Vandaar ook de keuze van de gerobotiseerde vijftraps versnellingsbak, de zogeheten Competizione transmissie. Een indrukwekkende aanduiding, maar in werkelijkheid weinig bijzonder. Overschakelen duurt in ‘volgas modus’ gewoon net iets te lang met een terugval in de acceleratie tot gevolg. Zodra de bak schakelt, zou je eigenlijk het gaspedaal enigszins moeten liften. Handmatig schakelen met flippers achter het stuur kan ook, maar daar is de lol na een paar kilometer al wel vanaf.
Voor de aandrijving van de Abarth 500c zorgt een 1,4 liter T-Jet turbomotor met een vermogen van 140 pk en een koppel van 206 Nm. Identiek aan de dichte 500. De ‘cabrio’ snelt in 8,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 205 km/u. Leuk detail: met het roldakje open kun je goed het voorgeprogrammeerde plofje in de uitlaat tijdens overschakelen waarnemen.
Net als de 500 Abarth beschikt ook de openversie over TTC, voluit Torque Tranfer Control, een elektronisch sperdifferentieel dat in de bocht meer vermogen naar het buitenste wiel stuurt. Zodoende hoeft het stabiliteitssysteem niet in te grijpen en wordt het vermogen niet geknepen in een bocht. Het systeem werkt feilloos.
Gehakt
De stap van de Abarth 500c naar de Punto Evo met schorpioenlogo is groot. De Punto maakt in (bijna) alle gevallen gehakt van de 500C. Op het uiterlijk na dan, de aanpassingen aan de snelle Punto zijn redelijk beschaafd gehouden. Het zijn slechts de details die de schorpioen onderscheiden van de minder potente versies. Het grote verschil zit hem in het motorisch geweld en de daaruit voortvloeiende rijbeleving. In de neus van de Punto hangt een 1,4 liter MultiAir motor, opgepept tot 165 pk. Accelereren naar de honderd kan in 7,9 tellen en hij topt 213 km/u. De handgeschakelde zesbak laat zich heerlijk door de versnellingen bewegen en is een verademing bij de teleurstellende Competizione transmissie uit de 500C. Zeker als het om presteren gaat. De Punto beschikt uiteraard over TTC en kleeft aan het asfalt. Alsof het een heuse Ferrari is, is de Abarth Punto Evo voorzien van een Manettino schakelaar. Niet zoals bij het merk met het steigerend paard op het stuur, maar op de middentunnel voor de pook, vergelijkbaar met de DNA knop uit de Mito.
De Manettino schakelaar in de Punto geeft de bestuurder de keuze uit een normale modus en sportstand. In de laatste stand wordt de gaspedaalrespons verscherpt en de elektrische stuurbekrachtiging verzwaard. Bovendien geeft een schakelindicator het ideale schakelmoment weer. In normale modus helpt deze Gear Shift Indicator het brandstofverbruik te reduceren, samen met het standaard aanwezig stop-/startsysteem. Wie denkt met een volbloed sportmodel te maken te hebben, heeft het gruwelijk mis. De Abarth Punto Evo staat natuurlijk wat steviger in zijn schoenen dan een reguliere Punto (20 procent stijvere voorveren), maar aan comfort wordt (gelukkig) weinig ingeleverd.
De Abarth 500c moet het toch duidelijk meer van zijn looks hebben. De automaat stelt een beetje teleur en de snelheidsbeleving is weinig spectaculair. De Abarth Punto Evo daarentegen is van een heel andere orde. Een pittig karretje en met een vanafprijs van 22.990 euro ook nog eens drie mille voordeliger dan de ‘sportieve’ Abarth 500C.
Schrijf een review