Behaagelijk nazomeren met BMW 325i Cabriolet

De zomer loopt op z’n einde en de eerste ruiten zijn alweer met de ijskrabber opgeschoond. Het weerhoudt ons niet er op

De zomer loopt op z’n einde en de eerste ruiten zijn alweer met de ijskrabber opgeschoond. Het weerhoudt ons niet er op uit te gaan met de BMW 3 Serie Cabriolet. De Duitse coupé-cabriolet met elektrische hardtop werd begin dit jaar subtiel gemoderniseerd aan de carrosserie, uitrusting en motoren. Laat de 325iA zescilinder ons op niveau nazomeren? Jas aan, rits dicht en einsteigen maar!

De zomer loopt op z’n einde en de eerste ruiten zijn alweer met de ijskrabber opgeschoond. Het weerhoudt ons niet er op uit te gaan met de BMW 3 Serie Cabriolet. De Duitse coupé-cabriolet met elektris
Behaagelijk nazomeren met BMW 325i Cabriolet

Het vernieuwen van de 3 Serie Coupé en Cabriolet volgt traditiegetrouw na de Sedan en Touring, die al in 2009 op een update konden rekenen. Omdat verschil er moet wezen ligt de nadruk bij de tweedeursvarianten meer op elegantie en sportiviteit. Dat uit zich niet alleen in de scherpe bumperprofielen en doorlopende luchtinlaat in de neus, maar ook in andere buitenspiegels, een visueel aangesterkte motorkap en bijvoorbeeld de aanwezigheid van bi-xenonverlichting. Voor de facelift werd ook een gewijzigde niergrille uitgetekend. De bekende lichtringen die fungeren als dagrijverlichting zijn bij de Coupé en Cabriolet voorzien van LED’s. Als dat niet imponeert weten wij het ook niet! Tot slot hebben de Drie’s nieuwe LED-achterlichten gekregen die opnieuw zijn ingevuld, zodat ze niet uit de toon vallen naast de nieuwe 5- en 7 Serie. Al met al is de Cabriolet nog steeds een moderne verschijning.

Gelikt en vertrouwd

De Cabriolet die hier centraal staat heeft wederom een hardtop meegekregen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitse concurrent Audi. De reden laat zich raden; het ziet er gelikt uit en dat past nou eenmaal beter bij BMW-DNA dan bij het merk uit Ingolstadt, die net als Mercedes-Benz een stoffen kap monteren. Ondanks de driedelige dakconstructie – die elektrisch in ruim twintig seconden kan verdwijnen - blijft de 3 Cabriolet zich dynamisch presenteren. Het dak heeft bijvoorbeeld geen desastreuze invloed op het postuur van het kofferdeksel, kijk maar eens hoe slank deze is gebleven. De compact uitlopende achterlichten en sportieve snit van de achterbumper hebben hier ook positief aan bijgedragen. Slechts de iets vlakker geplaatste achterruit, naden van dakdelen, derde remlicht en het ontbreken van het bekende haaienvinnetje voor de telefonie en navigatie verraden het dakloze karakter van de Cabriolet ten opzichte van de Cabrio. Samen met bijvoorbeeld de Volvo C70 is de Beier in dat opzicht tot één van de meest geslaagde hardtop cabrio’s te bestempelen.

Na instap voelt en oogt de 3 Serie Cabriolet gewoon vertrouwd. In tegenstelling tot de nieuwe Vijf, Zeven en grotere X-modellen blijft de huidige generatie Drie verstoken van trends als de joystickachtige automaathendel, een head-up display of een instrumentarium met TFT-scherm. Nog altijd zien we het zakelijke, recht-toe-recht-aan dashboard met de alle belangrijkste functionaliteiten binnen handbereik en de centrale iDrive button voor navigatie, de boordcomputer en overige informatievoorziening. Vernieuwingen aan het 3 Serie interieur zijn beperkt gebleven tot nieuwe ledersoorten en dito kleurstellingen. Onze Cabrio-binnenste is opgetrokken uit beige leder en aluminium sierlijsten; een klassieke maar fraaie combinatie die bovendien uitstekend matcht met de Bluewater metallic lak. De rustige sfeer die de cockpit oproept versterkte het luxegevoel aan boord en stemt al zaligmakend voordat we ook maar een kilometer hebben gereden.

Er op uit met 325i

Rijden doen we in de 325iA, met de ‘geknepen’ drieliter zescilinder die 218 pk ophoest. De doorgevoerde facelift was voor BMW ook het moment om nieuwe viercilinder instappers aan het leveringsprogramma toe te voegen, maar omdat er niets boven een beetje extra kracht en het geoliede gezang van een zescilinder gaat, figureert hier de eerst beschikbare zespitsmotorisering. Gekoppeld aan een Steptronic zestrapsautomaat blijkt de aandrijflijn een aangenaam duo die aanzet tot cruisen, uitwaaien en genieten van de buitenlucht. Iets dat met vier personen en een beetje inschikken moet lukken, maar om zo lang mogelijk uit de wind te blijven prefereren we een weekendje voor twee, diep zittend op de voorstoelen en de bagage achterin. Het beschikbare vak laadruimte met open dak is klein en vlak; je moet dus ervoor kiezen twee tassen op de achterbank te leggen of met het dak dicht naar de eindbestemming te rijden en eerst uit te laden.

Presteren kan de 325i feitelijk zeker, want met de beloofde 243 km/u topsnelheid en 0-100 tijd van acht tellen is niets mis. De soepele en stille krachtsontplooiing nodigt in ieder geval niet uit deze waardes regelmatig na te streven. De automaat weet met zes verzetten prima raad zich te conformeren aan de plannen van de bestuurder. Bij een doorsnee rijstijl blijft het toerental laag, gebruikmakend van de 270 Nm vanaf 2400 toeren. In de Sportstand zoekt de transmissie het sneller hogerop en is er meer zescilinderzang hoorbaar. Te allen tijde worden schakelwisselingen zijdezacht uitgevoerd. Het wordt duidelijk dat de sportiever ingestelde bestuurders onder ons voor de geblazen zescilinder moeten kiezen; die laat voluit van zich horen en kan serieus geweld aan de achterwielen zetten. Kracht die de 3 Serie Cabriolet prima kan hebben, al zullen Sedan, Coupé of Touring rijders wel het hogere gewicht constateren. Het elektrisch bedienbare dak brengt de Cabriolet inclusief extra onderhuidse verstevigingen aan 1660 kg leeggewicht en dat verschil kun je wel merken. Toch weet ook de dakloze Drie – zoals het een BMW betaamt – met z’n precieze, directe besturing en nog strak afgestemde karakter een glimlach op menig bestuurder te vormen. De 18 inch wielen (standaard: 17’’) verschaffen een gedegen balans tussen sportief sturen en comfort op velerlei soorten asfalt. Gaat het te hard, dan raakt de Cabriolet eerst veilig onderstuurd.

Prijzen en conclusie

De BMW 3 Serie Cabriolet staat in de boeken vanaf 50.430 euro. Zescilinders zijn er vanaf 57.380 euro, waarbij de zestrapsautomaat nog drie mille extra voor zijn rekening neemt. Genieten in de open lucht heeft zo wel zijn prijs, aangezien Coupé-kopers tien mille op zak kunnen houden. De manier waarop de Duitsers de 3 Serie tot Cabriolet hebben weten om te toveren valt wel te prijzen. Zowel qua uitstraling als in rijeigenschappen doet de dakloze variant vrijwel niet onder de Coupé. Met de 325i motorisering ontaardt de Cabriolet zich als een ontspannende reisgenoot met dynamische kwaliteiten. Wie het sportieve karakter meer wil benutten zijn de krachtiger zescilinders een aanbeveling.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.