Tijdens de preview van de Mazda5 begin dit jaar bleek al dat Mazda behoorlijk werk heeft gemaakt van de nieuwe generatie ‘5’. Om de nieuwe MPV in een inmiddels verzadigde markt te doen uitblinken zijn de Japanners grondig te werk gegaan op gebied van design, flexibiliteit en motoren. Het nieuwe gezicht van de Mazda5 met die grote uitgesneden mond heeft veel weg van de Mazda3, maar een zijwaartse aanblik biedt iets unieks; watergolven. De speelse Nagare-lijnen lopen vanuit de voorschermen door tot aan de forse set achterlichten. Daartussenin zien we aan weerszijden geen achterportier maar een schuifdeur, iets wat ondanks de komst van de Ford Grand C-MAX nog altijd uniek te noemen is in het segment der midi-MPV’s. Ze geven een ruime instap zonder veel ruimte te vragen en maakt bijvoorbeeld het insnoeren van kinders(toeltjes) kinderspel.
Creëer je interieur
En er is (natuurlijk) meer. Zo is de Mazda5 er naar wens ook als zevenzitter, waarbij twee stoeltjes uit de vlakke laadruimte herrijzen. Om deze extra zitjes te bereiken kun je zoals gewoonlijk een van de buitenste stoelen op de tweede zitrij naar voren klappen en schuiven, maar met een foefje Karakuri van de middelste zitplaats aldaar zou je ook vanuit het midden naar achter kunnen wurmen. Eenmaal zittend is het allemaal niet zo ruim als verder voorin, maar voor kinderen moet dat prima gaan. Je kunt de middelste stoel ook als bekerhouder of middenarmsteun gebruiken; in dat laatste geval stop je de zitting eenvoudig weg onder de stoel ernaast. De leuning draai je vervolgens een kwartslag opzij en ziedaar weer een van de 42 mogelijke interieurconfiguraties! Wanneer er zoveel mogelijk bagage mee moet kan het hele meubilair achterin horizontaal. Dat levert in totaal krap 1600 liter bagageruimte op. Met alleen de derde zitrij neer is er nog altijd bijna 900 liter beschikbaar.
Naast meer ruimte voor inzittenden en bagage is ook het dashboard helemaal vers. De opbouw en inrichting toont duidelijk de familiebanden met de ‘3’en ‘6’; we zien een grote middenconsole met een aardige hoeveelheid knoppen, getooid in een nette zwarte kleurstelling waarachter niet meer dan redelijke materialen schuilgaan. Het stuurwiel en de versnellingspook mogen dan wel met leder zijn bekleed; het dashboard en de deurpanelen zijn vervaardigd uit kunststof dat vrij krasgevoelig blijkt. Daar staat weer een prettige zitpositie tegenover die niet dat typische MPV-gevoel opdringt. Bovendien is de geboden steun van de stoelen dik in orde.
Fijne 1.8, zuinige 2.0
Ook al voelen de Japanners zich niet geroepen in te zetten op een hoogwaardige touch&feel, de motortechniek moest gezien de ontwikkelingen in de markt flink op de schop. De bakens zijn goed verzet met een verfijnde 1.8 die 115 pk levert en nieuwe direct ingespoten 2.0 DISI benzinemotor goed voor 150 pk. De eerste kennen we uit de vorige generatie maar is door kleine interne aanpassingen en langere versnellingen zuiniger geworden. De tweeliter doet inmiddels dienst in de Mazda 3 en 6 en werkt standaard met een start/stop-systeem. Hoewel deze krachtbron de meeste pk’s te bieden heeft en op papier ook het zuinigste is, lijkt de 1.8 er meer zin in te hebben. De vertrouwde viercilinder hangt beter aan het gas en klimt ook sneller in de toeren. De standaard handgeschakelde bak met nu zes versnellingen werkt moeiteloos mee met strakke schakelwegen, waardoor de instapper soepeltjes mee komt met het verkeer. Wie regelmatig met volle bepakking en of sleurhut op pad gaat is uiteraard wel beter af met de 2.0 DISI. Zolang je ‘m op toeren houdt en de zesbak regelmatig bedient kun je er ook prima mee opschieten. Net als de eerste Mazda5 heeft het onderstel daar geen moeite mee. Wederom is de ruimtelijke spruit van de familie een aansprekend, strak rijdende MPV die toch ook comfortabel uit de hoek komt. Samen met de nieuwe C-MAX-familie van Ford is er geen lekkerder sturende MPV te vinden. Zodra je dit ervaart verbruikt de 2.0 wel meer dan zijn bescheidener broer.
Het bij stilstand in werking tredende i-stop start/stop-systeem werkt snel en feilloos, maar is voorbehouden op de tweeliter. De meest zuinige motorvariant van de Mazda5 volgt begin volgend jaar. Het is de 1.6 CITD dieselmotor die we kennen uit de Mazda3 en de 2.2 CiTD uit de vorige ‘5’ mag gaan vervangen. Met 115 pk en 270 Nm heeft de eenpuntzes weliswaar minder daadkracht, maar daar staat een veel lager verbruik en schonere emissies tegenover. Dat het energielabel van E naar C is gegaan betekent ook goed nieuws voor zakelijke rijders die alleen ‘groen’ mogen rijden. Het enige dat we nog missen is een automaatvariant op één van de motoren, daar blijft immers in dit segment ook vraag naar.
Hoewel het motorpalet op de dieselversie na geen toonbeeld van downsizing is, werpt het nieuwe duo wel zijn zuinige vruchten af. De 7.2 liter en 169 gram CO2 die Mazda voor de 1.8 opgeeft doet niet onder voor menig 1.6 in de MPV-modellen van de concurrentie. De 2.0 liter staat eveneens hoog op het lijstje en geeft na 15% besparing met 159 gram zelfs een aantal 1.4 en 1.6 turbomotoren het nakijken. Voor beide motoren resulteren deze bescheiden cijfers in groene energielabels, iets waar de vorige generatie alleen van kon dromen.
Behoorlijk uitgerust
Bescheiden zijn ze bij Mazda niet als het om de standaarduitrusting gaat. De Mazda5 zit vanaf de standaarduitvoering S al goed in z’n spullen met standaard zes airbags, ESP, airco, radio/cd, elektrische ramen/spiegels en een armsteun voor. Hiervoor betaal je net geen 25 mille en dat is gewoon een scherpe prijs. Het meest verwacht de importeur van de 26.490 euro kostende TS, die mag uitpakken met automatische airco, een leder stuurwiel en pook, 16 inch lichtmetaal, extra luidsprekers, mistlampen en zeven zitplaatsen. Naar verwachting wordt de dieseluitvoering veelal besteld in de Business-uitvoering, die ook een regen/lichtsensor, cruise control, Bluetooth, parkeersensoren achter en stoelverwarming voorin in zich heeft. De 1.6 CITD Business staat vanaf 29.490 euro te boek. Getuige de GT-M uitvoering kan de Mazda5 ook sportiever ogend door het leven met een GT-M bumper- en spoilerpakket, speciale grille, groter lichtmetaal en xenonverlichting.
Conclusie
De nieuwe Mazda5 kan het succes van zijn voorganger verder gaan uitbreiden. Door sterke kwaliteiten zoals veel toegankelijke ruimte en veelzijdige rijeigenschappen nog meer te benutten en tegelijkertijd veel zuiniger motoren te introduceren hebben de Japanners weer een sterke speler in het MPV-segment geplaatst, die bovendien nog eens aantrekkelijk geprijsd is. Daarbij smoelt de nieuwe ‘5’ als geen ander, of je dit nou mooi vindt of niet. Wel zouden wij iets degelijker interieurmaterialen en een automaat aanbevelen.
Schrijf een review