Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt

Na jaren lang ploeteren en strijden had Suzuki in 2005 een schot in de roos met de Swift. Zijn Europese, strakke

Na jaren lang ploeteren en strijden had Suzuki in 2005 een schot in de roos met de Swift. Zijn Europese, strakke uitstraling en uitstekende rijkwaliteiten hebben de compacte Suzuki definitief in het segment op de kaart gezet, ook bij het jongere publiek. Sinds de zomer is de tijd van de nieuwe generatie aangebroken. Schieten de Japanners opnieuw raak?

Na jaren lang ploeteren en strijden had Suzuki in 2005 een schot in de roos met de Swift. Zijn Europese, strakke uitstraling en uitstekende rijkwaliteiten hebben de compacte Suzuki definitief in het s
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt

Nee, dit is geen grap. De Suzuki Swift is werkelijk helemaal nieuw, van top tot teen. Dat je dat misschien niet zou zeggen markeert de veilige weg die Suzuki heeft gekozen. Onder het mom ‘never change a winning team’ hebben ze in Japan vooral aan z’n opbouw èn innerlijk gewerkt. Naast negen centimeter extra lengte - wat alsnog ‘maar’ 3.85 meter oplevert, 25 kg minder(!) gewicht en een halve decimeter extra wielbasis bleef het silhouet van de Swift vrijwel gelijk, met weer het ‘zwevende’ dakje met die zwarte A-stijlen aan de voorruit en grote koplampen. Het is wederom een lekker strak Europees jasje geworden, zonder het frivole dat Japanners veelal in compacte modellen kwijt willen. Het meest in het oog springende verschil in zijn uiterlijk is de hogere achterbumper. Die dikke bips is wat ons betreft niet nodig, maar volgens Suzuki een noodzakelijke zet om goed mee te komen in de EuroNCAP botsproef. En da's niet onbelangrijk.

 

Hoogwaardige entree

 

Eenmaal ingestapt ontaardt zich een andere wereld. Is dit een Suzuki Swift? Naast het feit dat het interieur compleet nieuw is ontworpen, oogt en voelt de nieuwe telg hier prettig volwassen. De manier waarop delen van het dashboard en bedieningselementen (knopjes van de radio, stuurbediening en klimaatregeling) zijn afgewerkt en vormgegeven hebben ons aangenaam mogen verrassen. Het stevige, met leder beklede stuurwiel zou ook in de Grand Vitara of nieuwe Kizashi sedan niet misstaan. Dit is nog eens leuk instappen! De logische inrichting van het geheel stemt opnieuw vrolijk; hier vind je zo de weg, met genoeg bakjes en vakjes om je portemonnee, GSM, kauwgom en sleutels op te bergen. De stoelen zijn groot genoeg voor Europese lijven en bieden voldoende steun. Op de achterbank blijkt de negen centimeter langere Swift niet de ruimste, maar je kunt altijd wel met z’n vieren op pad. Moet je weer niet teveel meenemen, want de bagageruimte heeft plek voor iets meer dan 200 liter en dat houdt in deze klasse niet echt over. Bovendien moet je door die forse achterbumper (boodschappen)tassen hoog optillen. Elk voordeel…juist.

 

1.2 VVT presteert zuinig

 

Helemaal voorin hadden we vroeger de keuze uit een 1.3, 1.5 en een diesel. Voor de nieuwe Swift is er alleen een 1.2 VVT benzinemotor en daarmee basta. Kunnen we daarmee leven? Ja en nee. De viercilinder levert 94 pk/118 Nm, en blijkt zoals een typisch Japans naaimachientje lekker zuinig. Tijdens de testperiode bleek 1 op 16 halen helemaal geen kunst. Desgewenst houdt de boordcomputer (met twee dagtellers) dat ook netjes bij. De grote ‘maar’ is dat de 1.2 ook zuinig is met prestaties. Soepel en stil is de Swift zeker, dat valt te prijzen. Maar echt veel leven zit er niet in, althans zo voelt het. De lange versnellingen zijn hierbij verdacht. Gelukkig is daar die lekkere vijfbak – met dezelfde pookknop als voorheen - die met strakke en maar iets hakerige schakelingen supersnel tot een lager verzet te bewegen is. Dat maakt de Swift 1.2 uiteindelijk toch best prettig in omgang. Ook al hoeft het ietwat bedrukte karakter van de motor echt niet voor iedereen een tegenvaller te zijn, blijven we bij ons oordeel dat meer vermogen welkom is. Zeker zodra je ervaren hebt hoe aansprekend de Swift wederom stuurt.

De Japanners weten met de rijeigenschappen van de Swift precies de gevoelige snaren te raken. Voor de jongere bestuurders is de ‘Suz’ met z’n strakke koerswisselingen en veel grip haast uitdagend te noemen. Het twaalfhonderdje is niet bijterig genoeg om speelse onrust aan de wielen te brengen. Daarnaast biedt de Swift ook prima dagelijks comfort voor langere ritten, of rijders voor wie rustig aan al snel genoeg is. Zolang je niet teveel over klinkerwegen rijdt tenminste, want daar is de Swift toch iets te stug voor ingesteld. De directe besturing van de Swift via het stevige lederen rad is wel weer voor iedereen als een prettige bijkomstigheid te bestempelen. Wel hopen we dat de plots grotere weerstand rond de middenstand er met nieuwe software voor de stuurbekrachtiging nog uit te poetsen is.

 

Veel luxe voor veertien mille

 

In deze test figureert de driedeurs Swift 1.2 Exclusive, die goed volgestopt is met handige en comfortabele luxe. Sleutelloze toegang, stoelverwarming, een radio/cd-installatie met stuurbediening en USB, elektrische ramen en spiegels, automatische airco, mistlampen, lichtmetaal, ESP, airbags rondom en voor de knieën, plus cruise control. Zit er allemaal op. Privacy glass en Bluetooth zijn voorbehouden op de vijfdeurs(?!). In feite zou alleen nog navigatie op het verlanglijstje staan, iets waarin niet af-fabriek kan worden voorzien. Gezien de vanafprijs voor deze meest luxe uitvoering – 14.199 euro – kunnen we die best missen!

 

Conclusie

 

Dat Suzuki de Swift helemaal heeft vernieuwd, blijkt eigenlijk pas zodra je instapt en ermee gaat rijden. Hoe veilig zijn makers te werk zijn gegaan in het evolueren van de carrosserie – zijn strakke jasje was immers een succesfactor -, des te groots is het interieur opgewaardeerd. De Japanners zijn er uitstekend in geslaagd luxe en bergruimte op een logische en nog fraaier presenteerblaadje te leveren. Zeker als je het prijskaartje van veertien mille in het achterhoofd houdt. De nieuwe 1.2 VVT benzinemotor is eigenlijk te braaf voor wie de rijcapaciteiten van de Swift ten volle wil benutten, maar loopt wel opvallend zuinig.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Leuke vlotte wagen. Comfort van de stoelen is niet optimaal, geen grote kofferruimte, maar daardoor wel redeljke beenruimte achterin in vergelijking tot soortgelijke auto's. Verder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Mijn ervaring met een Suzuki swift 1.5 exclusief is heel positief,het is een pittig autootje dat best snel optrekt voor een stoplicht.Ik rijd weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Heerlijk autootje om in te rijden. Prijs kwaliteit super. Geen gerammel of gekraak. Ik rijd nu 3 jaar een suzuki swift GLS 1.3 nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Rij sinds kort een 1.5 automaat, kom uit een 1.3 shogun. Alleen de achteruit versnelling van de 1.3 gaat af en toe moeilijk. Moet je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
heb de shogun sinds augustus 2008 (nieuw gekocht), prima auto, maar zeker nie zo zuinig in gebruik als zijn voorganger, het oude model Swift, die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Wij hebben een 1.3 Swift in Shogun uitvoering nieuw bij een Nissan-dealer gekocht. gewoon vanwege ons vertrouwen in die dealer. De auto zelf is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Dit is een update van mijn vorige review. We rijden nu een jaar in deze auto (uit 2005) een 1.5 automaat . Ik wil toch even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Mijn eerste autootje: Swift Shogun 5-deurs 1.3 benzine handgeschakeld. Een aanradertje als je net begint met autorijden, niet te snel, compact, dus handig met (in)parkeren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Heb er een beetje spijt van eigenlijk.. Niet zo zuinig als verwacht, weinig pit en de verf komt inderdaad makkelijk los.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
De Swift is een leuke auto om te zien en in de Shogun uitvoering biedt het veel extra's tegen een relatief lage prijs. Ik ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
lekker wagentje voor er bij , niet echt zuinig had een beter verbruik verwacht ( nu 1 op 14/15) wel stoer voorkomen en handig in gebruik,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Deze auto overtreft elke verwachting. Het diesel blok is enorm soepel. Op de snelweg tussen 80 km/u en 130 km/u hoeft eigenlijk niet geschakeld te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Gewoon een fantastische auto! Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:20 (en ik rijd nog wel pittig). Door het DDiS blok is het een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Sinds sept. 2008 een Suzuki Swift Shogun. Niets dan lof, comfort, uiterlijk ,rijeigenschappen en veel ruimte.Heb hiervoor Ford Mondeo gereden Ik voel me.. Lees volledige review.
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Het is een luxe mooi afgewerkte auto. Hij is stil en door de automaat lekker lui te rijden maar mis wel bij lage toerentallen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
de swift is een fijne auto rijdt zuinig mits je niet harder als 120 km rijdt de zit is goed heeft een goede wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Na drie nieuwe autos van het merk Nissan met veel ellende (eigenlijk al vanaf aflevering) nu eindelijk een auto die tot nog toe zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
kom met mijn kont uit een saab cabrio maar vind dit toch een prima vervanging ,lange afstanden nog een beedtje zadelpijn maar bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Ik rijd nu 5 maanden in de swift (1.3 excl.) en het is echt een heel leuk karretje. Prima wegligging, pittig motortje, leuk design/uiterlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Suzuki Swift gekocht voor het model en rijeigenschappen. Kom uit de Hyundai Matrix 1.6 benzine en 1.5 diesel. De Swift is een fijne auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Ik heb mijn suzuki swift nu 2,5 maand, er staan nu ruim 4000 km op de teller. Ik heb een 1.3 liter shogun uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Het nieuwe jaar begonnen met het inruilen van mijn wagon+ special voor de Swift 1,5 GLS cool. dat is geen verkeerde beslissing geweest. De Swif heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Geweldige auto om in te rijden,het sturen en schakelen gaat geweldig.De 103 pk kunnen door het geringe gewicht(975 kg) heel leuk benut worden.Het gebruik valt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Ik rij zelf een nieuwe Citroen C4, ook een perfecte auto, maar als ik even de kans krijg pak ik toch de swift van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Wat een auto!Heb er inmiddels zo`n 1200 km. mee gereden. Had hiervoor een Avensis 2.0 uit 2001,dus ik ben wel wat gewend.Is ècht een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Rijd een nieuw type swift sinds juli 2005, en heb er inmiddels zo'n 76.000 km mee gereden. Geen enkel probleem mee gehad, autootje doet zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
IK BEN SINDS SEPTEMBER 2005 IN HET BEZIT VAN EEN SUZUKI SWIFT 1.5 AUT EXCL. IK VIND HET EEN PERFECTE AUTO ZEKER MET DE INZET VAN.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Fijne auto ik heb altijd europese auto gereden maar doet niet onder fijne car... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Hallo, Ik heb een Suzuki Swift sinds vrijdag 16-11-2007 en hij bevalt helemaal geweldig. Zit nu al bijna 250 km op de teller. Helemaal top zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift is nieuwer dan je denkt
Zetels na 5000 al slijtageverschijnselen, koppeling reeds na 4500 moeten vervangen, verf komt heel gemakkelijk los ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5