De Micra is voor Nissan een heel belangrijk familielid, en dat zal in de toekomst niet veranderen. Ook al is de huidige generatie misschien iets te excentriek en bolvormig van aard, sinds 1983 zijn er in Europa zo'n 3 miljoen Micra’s de weg op gegaan en dat getuigt toch van een heel behoorlijke inburgering. Na zeven jaar is het weer tijd voor iets nieuws, en dat is duidelijk te zien. De nieuwe Micra oogt voor de verandering conventioneler dan zijn voorganger, maar heeft nog wel die broodnodige guitige trekjes in de neus en zijn achtersteven. De portieren hebben ook weer hun ronde vorm. Een stuk veiliger dus (heel wat anders dan de nieuwe Juke!), maar iets waar men bewust heeft voor gekozen. De Micra moet immers in 160 landen aan de man worden gebracht. Voor de rest houdt Nissan wel vast aan bepaalde Micra-waarden.
Juist niet vier meter lang
Zoals zijn lengte bijvoorbeeld. Waar de meetlat in het segment van de Polo, Fiesta en Corsa tegenwoordig niet opkijkt van 400 centimeters, blijven de Japanners volhardend in hun visie op een wendbare, compacte auto. Nissan is met 3.78 m al prima af, iets meer dan zijn voorganger. Om extra ruimte te creëren in het interieur zocht men vooral hun heil in het verlengen van de wielbasis. Met twee extra centimeter vrije ruimte tussen de voor- en achteras blijkt het binnenste van de Micra inderdaad ruim genoeg bemeten. Slechts met het vaste glazen dak kunnen we een klein gebrek aan hoofdruimte achterin noteren, voor de rest is het prima vertoeven. Ook het formaat meubilair stelt helemaal niet teleur. Wat dat betreft is de nieuwe Micra duidelijk een stuk volwassener.
Bluetooth muziek luisteren
Het interieurdesign is een ander verhaal. Hier zochten de Japanners naar volwassen aankleding en behoorlijke opbergruimte, maar met die vleug frivoliteit die de Micra sinds het begin van dit decennium heeft meegekregen. Ronde vormen spelen dus opnieuw de hoofdrol, en duidelijk andere koek dan menig strakke console uit bijvoorbeeld de Swift, Polo of Clio. Ook het instrumentarium is rond aangelegd, en overigens ook eenvoudiger van opzet dan bij de concurrentie. Handig zijn de diverse opbergmogelijkheden die Nissan in de Micra heeft verstopt. Zo tellen we drie dashboardvakken, waarvan er twee afsluitbaar zijn en een doet denken aan een locker bovenin een vliegtuig. Het zitkussen van de rechter voorstoel kan ook omhoog worden getrokken om bijvoorbeeld een tas weg te zetten. De middenarmsteun biedt voor de verandering geen opruimmogelijkheid en zit eigenlijk te hoog om gemakkelijk van verzet te kunnen wisselen. Ook de gebruikte materialen voldoen niet helemaal aan onze verwachting; al gebruikt Nissan wel frisse kleurstellingen. Een plus verdient het optionele Connect navigatiesysteem. Het is in eigen huis ontwikkeld en kennen we al uit diverse andere Nissan-modellen. Route-navigatie werkt gemakkelijk via het SD-kaartje waarop de kaarten zijn geïnstalleerd en ook de bediening roept geen vragen op. De jonge Micra-bestuurders zullen waarderen dat er desgewenst in no-time muziek uit een iPod of iPhone beluisterd kan worden. Draadloos, via Bluetooth. Hip hoor!
Kekke 1.2, compressor op komst
Op technisch vlak heeft Nissan zich evenmin op de vlakte gehouden. Het platform waar de Micra (en nog twee toekomstige modellen) op is gestoeld kent lichtgewicht materialen, waardoor de nieuwe, grotere generatie toch lichter is. Verder staan er twee verse motoren op stapel, waarbij de sterkste variant niet over een turbo, maar compressor beschikt en nog veel zuiniger is. In beide gevallen is er sprake van een 1.2 litermotor met drie cilinders. Omdat die krachtige 1.2 (met start/stop-techniek) pas medio 2011 arriveert, rijden we als eerst met de ‘instapper’, zonder ‘besparen-bij-stilstand-installatie’. Niet zoals je eigenlijk zou verwachten bij een driecilinder, is de 1.2 machine opvallend goed gemanierd; stil, energiek en trillingsvrij. Door goede geluidsisolatie en een balansas loopt de krachtbron bijzonder rustig; bij stilstand is vrijwel geen trilling of siddering te bespeuren en op toeren is er geen opgedrongen getier aanwezig. Je zou bijna vergeten op te schakelen, en een schakelindicator is er niet. Slechts bij wegrijden komt iets van zijn aard boven water, in de vorm van een bescheiden ronkje. Eenmaal onderweg vormt het motortje en de vijfbak een uitstekend duo, de 80 pk’s komen fel uit de hoek en de vijfbak schakelt zoals je dat wil; vanzelfsprekend, fool proof en soepel. Dat past ook perfect bij het rijgedrag van de Micra, want die is vrij comfortabel, reageert veilig en creëert genoeg grip. Sturen gaat niet al te precies maar is wel goedmoedig. De installatie werkt snelheidsafhankelijk en dat is wel weer prettig.
Eigenlijk doet deze driepits 1.2 helemaal niet verlangen naar de krachtiger 98 pk versie met compressor. Die is weliswaar bijzonder zuinig (4.0l/100km/95 gram CO2!) en (daardoor) BPM- en wegenbelastingvrij, maar ook in aanschaf iets duurder. Wel zou deze motorvariant in combinatie met de leverbare CVT-transmissie interessant zijn. De tweede testrit reden we de bestaande 1.2 met deze traploze automaat en dan wordt de Micra toch wat futloos. Om het verbruik laag te houden pruttelt de krachtbron regelmatig stationair bij constante snelheden, wat niet echt prettig is. En geef je ook maar iets teveel gas, dan schiet het wijzernaald van de toerenteller in de rondte. Dat maakt een beetje comfortabel vlot inhalen niet een pretje, het lot dat vrijwel iedere auto met CVT beschoren is. Met een beheerste gasvoet – diep indrukken bij wegrijden en langzaam terughalen – valt er best mee te leven, maar echt verfijnd is dat niet. Nissan heeft ‘de schade’ wel willen beperken door zeven voorgeprogrammeerde overbrengingen te programmeren. Daardoor voelt de CVT soms aan als een echte automaat. Dat helpt inderdaad, maar niet genoeg. Overigens is de 1.2 compressormotor met CVT-automaat weer niet zuinig genoeg om in de belastingprijzen te vallen. Dat maakt deze aandrijflijncombinatie een stuk duurder.
Prijzen en uitrusting
De nieuwe Micra is er vanaf 11.200 euro, een reële prijs in deze klasse. Voor dat geldt rust Nissan hun spruit als Visia uit met zaken die in deze klasse gebruikelijk zijn; zes airbags, ABS, in hoogte en diepte verstelbaar stuur en elektrische ramen voor. ESP wordt de komende tijd verplicht in elke nieuwe auto en dus bij de Micra alvast inbegrepen. De luxere Acenta pakt uit met automatische airco, cruise control en neerklapbare achterbank, waarbij de top-Tekna zelfs snufjes als parkeersensoren, parkeervakdetectie (met slagingskans!), sleutelloze toegang en een startknop in de aanbieding heeft. Een Micra Connect heeft onder meer het uitgebreide audio-navi systeem, mistlampen en lichtmetaal. Het meest verwacht men van de Visia met Pack, waarbij voor totaal 12.500 euro airco en een radio aan de instapper wordt toegevoegd. Welke je ook kiest; de nieuwe Micra mag er weer zijn!
Schrijf een review