Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid

De Toyota Auris Hybrid zou volgens zijn makers even zuinig zijn als de Prius. Met andere woorden, het geforceerd

De Toyota Auris Hybrid zou volgens zijn makers even zuinig zijn als de Prius. Met andere woorden, het geforceerd windtunnel design van de Prius is dus van ondergeschikt belang. Waarom kwam Toyota in 1996 dan niet direct met een normale auto in plaats van zo’n rare eerste generatie Prius? Het zal alles te maken hebben met de aandrijflijn, die inmiddels flink is doorontwikkeld. Maar, kan de Auris Hybrid in de praktijk het verbruik van de Prius überhaupt wel evenaren? We namen de proef op de som.

De Toyota Auris Hybrid zou volgens zijn makers even zuinig zijn als de Prius. Met andere woorden, het geforceerd windtunnel design van de Prius is dus van ondergeschikt belang. Waarom kwam Toyota in 1
Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid

Wetende dat ook de Prius zijn beloofde verbruik niet haalt, zijn we even in ons testdossier gaan spitten. We reden vorig jaar de nieuwe Prius en kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2. Toevallig stond destijds ook een lange rit in Duitsland op het program, dus dat komt goed uit. De Auris Hybrid werd namelijk ook ingezet voor een dagje op en neer naar Frankfurt. Heerlijk asfalt verslinden, en dat met zo’n hybride vogel. Het gaat prima, laten we dat voorop stellen. De Auris gaat als de brandweer in PWR Mode. Als het uiterste van hem wordt gevraagd, assisteert de elektromotor de 1.8 benzinemotor, zodat het gecombineerd vermogen van 136 pk ten volle benut kan worden. Het verbruik is dan slechts bijzaak, zo blijkt. Een paar honderd kilometer zoveel mogelijk ‘voll gas auf die linker strecke’ (lees: 194 km/h) resulteert in een verbruik van 1 op 12,3. Als langdurig het uiterste van hem wordt gevraagd is het verschil in verbruik tussen een hybride en een regulier model dus nagenoeg nihil.

 

Kunstje

 

Eigenlijk ook heel logisch, bovenstaande constatering. De Auris Hybrid moet het hebben van ritten in en om een (liefst drukke) stad, met zoveel mogelijk stoplichten, zodat het stop-/startsysteem de boel kan uitschakelen, en opstoppend verkeer om de verbrandingsmotor zo lang mogelijk buiten spel te houden. Net als de Prius kan de Auris Hybrid namelijk een paar kilometer volledig elektrisch rijden. In dat opzicht staan we toch te kijken van het brandstofverbruik op de terugweg uit Frankfurt. De auto werd vol getankt, de meters gereset en met een relatief vlotte rijstijl zetten we koers richting Nederland. Op de snelweg tikten we af en toe -rustig accelererend, dat wel- de 150 km/h aan, en het laatste deel voer over wegen met een snelheidsbeperking van 80 km/h én stoplichten. Het verbruik? Na de (af)tankbeurt in Nederland kwamen we uit op een royale 1 op 18. Keurig! Dat gemiddeld noteerden we ook aan het eind van de testweek met gevarieerde ritten. Oké, het gesteld verbruik volgens fabrieksopgaaf (1 op 25) hebben we bij lange na niet gehaald, maar toch zijn we tevreden, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat we onze rijstijl niet hebben aangepast. Alhoewel, we vonden het wel iedere keer weer een uitdaging om volledig op de accu’s vanaf de afrit van de snelweg de (nabijgelegen) eindbestemming te bereiken. Tot zo’n 50 km/u kan dat namelijk volledig elektrisch (in EV-modus), mits je je rechtervoet met heel veel gevoel weet te beroeren. Daarna zwengelt de mooie techniek zonder horten of stoten de verbrandingsmotor aan. Dat kunstje beheerst Toyota als geen ander; de vlekkeloze wisselwerking tussen de verbrandings- en elektromotor.

 

Power-meter

 

Hoe herken je eigenlijk zo’n Full Hybrid Auris Executive? Van een afstand bezien verschilt de hybride niet zo gek veel van de reguliere hatchback. Het is het ‘hybrid synergy drive’-logo aan de achterzijde en de blauwe gloed in de merklogo’s die zijn inborst verraden. De voorzijde met dikke bumper en mistpitten ziet er gelikt uit. Ook 17-inch lichtmetalen wielen mogen voortaan onder een hybride en dat doet het altijd goed, net als de zijskirts trouwens.

In het interieur ervaar je wel meteen dat je niet in een huis-tuin-en-keuken Auris hebt plaatsgenomen. Zo is de toerenteller verruild voor een analoge ‘power-meter’ en zit op de plaats waar normaal de pook zich bevindt een klein futuristisch joystickje voor bediening van de CVT. Uiteraard dezelfde transmissie als in de Prius, de complete aandrijflijn is immers overgenomen. Wegrijden gaat kinderlijk eenvoudig door het futuristisch ogend korte pookje in D te zetten. Behalve een ‘drive-’en achteruitversnelling kent de joystick tevens een bergversnelling, waarin meer nadrukkelijk op de motor wordt afgeremd, een ECO Mode en een PWR Mode. In de ECO Mode gedraagt de Auris zich wat afstandelijk en reageert ie minder direct op het gaspedaal dan in de PWR Mode. Die laatste stand maakt echt indruk. Zo’n felle respons verwacht je namelijk niet in een spaarmodel. Versnellen is trouwens een aparte sensatie. Met het gaspedaal gevloerd, klimt de verbrandingsmotor eerst hoog in toeren, zodat het lijkt alsof je met een slippende koppeling wegrijdt. Bovendien mag het geluid van de 1.8 benzinemotor ook best wat voller klinken, dan het naaimachineachtig timbre waarmee we nu worden geconfronteerd.

Het interieur van de Auris Hybrid is ruim van opzet. Ook achterin zit je uitermate riant en met een bagagevolume van 354 liter valt eveneens goed te leven. De accu’s slokken slechts een klein deel van de kofferbak op. Dat is dan ook het enige punt waaraan je de hybride Auris binnenin herkent. Niemand zal daar om malen. Eigenlijk is deze Auris Full Hybrid gewoon de beste hybride op dit moment te koop. Je hoeft feitelijk geen concessies te doen ten opzichte van een regulier model (qua vormgeving en gebruiksgemak) en kunt toch relatief zuinig en goedkoop (geen BPM, geen mrb en 14 procent bijtelling) kilometers verslinden. En dat voor prijzen vanaf 22.990 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid
Zeer fijne probleemloze auto!
Rijdt erg comfortabel en ligt heerlijk op de weg.
Vooral na lange stukken kom je zeer uitgerust uit de auto, het lijkt wel alsof de auto je zelfstandig brengt zonder dat je wat hoeft te doen.
Dat is ook meteen het nadeel, je moet echt wel alert blijven.
Mijn Auris heeft inmiddels 110.000 km op de teller en heeft nog geen enkel probleem gehad.
Kortom, dit is een aanrader!!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

-compleet
-rustig
-ruimte
-afwerking

Minpunten

-rumoerig met winterbanden
Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid
Geen fijne auto om in te rijden. Steeds lichte schokjes bij constante snelheden als het gaspedaal ook maar ietsje wordt gelicht of ingedrukt. Echt irritant. Al bij matig gasgeven snel hoog in de toeren, dat veroorzaakt veel herrie. Uiterlijk is smaak gebonden, maar de hamsterwangen aan de achterzijde zien er niet uit. En natuurlijk koop je voor de prijs van een hybride een veel mooiere auto. Maar ja, die bijtelling...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Ruimte

Minpunten

Onrustig
Rumoerig
Uiterlijk
Prijs
Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid
In ben bij de keurigeverzorgde preview van deze schiterende auto geweest maar was met mijn 1.85 toch lichtelijk teleurgesteld over de hoofdruimte op de achterbank. Ik kon ook niet goed meer door het zijraam kijken.
Dat is bij mijn Astra Station uit 2003 wel het geval. Bij een Avenses Station die daar ook stond had ik wel de gebruikelijke ruimte alleen is dat een klasse hoger(duurder)
Ik heb er niet mee kunnen rijden dus de ondergenoemde zaken kan ik niet goed beoordelen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Zeer mooi uiterlijk en interieur

Minpunten

Zie review,
Asfalt verslinden met de Toyota Auris Hybrid
Wij hebben een mooie 5 deurs aangeschaft. Op de eerste proefrit wat aanmerkingen laten zetten betreft wat puntjes. Al snel (ja nu wel achteraf) hadden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5