De nieuwe Porsche Cayenne is een typisch gevalletje ‘schijn bedriegt’. Zijn ronde vormen geven hem een vriendelijker uiterlijk en het lijkt alsof de SUV ten opzichte van zijn voorganger is gekrompen. Bij nader inzien blijkt dat niet helemaal het geval, de Cayenne is namelijk gegroeid, in de lengte met vijf centimeter en één centimeter in de breedte en hoogte. De eerste generatie Cayenne vonden we wat onbehouwen vormgegeven, en was feitelijk niet meer dan een Touareg met 911-neus en Porsche-badges. Let wel, qua vormgeving! De rijeigenschappen staan op eenzame hoogte. Eerlijk gezegd vinden we de neus van de nieuweling beter passen, meer in lijn ook met de Panamera. Over de ronde achterzijde tot slot, zijn de meningen verdeeld. Een kwestie van wennen misschien.
Houd je hart vast
Ondanks de toegenomen buitenmaten wist Porsche toch flink wat kilo’s overboord te gooien. De nieuwe Cayenne is ruim 180 kilogram lichter dan zijn voorganger, onder meer te danken aan meer aluminium carrosseriedelen. Ook de tussenbak is achterwege gelaten. Daar zal weinig Cayenne-liefhebber om rouwen. De nieuweling beschikt over een actieve vierwielaandrijving, waarbij het vermogen voor 100 procent naar de voor- of achteras kan vloeien. Ons testexemplaar is tevens voorzien van luchtvering. Met een schakelaar op de middentunnel kun je de auto op gewenste hoogte brengen. Handiger zijn de druktoetsen ernaast met drie voorgeprogrammeerde configuraties: comfort, normaal en sport. De laatste stand is eigenlijk alleen maar aan te raden op de buitenwegen, en als je dan ook nog echt haast hebt. Komen er drempels op je pad, dan houd je hart (plus inzittenden en bagage) maar vast. In sportmodus is de demping plankhard. Knal je met iets te hoge snelheid over een drempel dan zul je dat weten ook… Zelfs in de normale modus is de demping vrij stevig. Om rustig te cruisen past de comfort-modus beter. Maar ja, wie gaat er nu rustig cruisen in een Porsche?!
Foutje?
Over de onderstelafstelling dus niets dan lof. Het is onvoorstelbaar hoe je zo’n grote SUV over het asfalt kunt jagen. Een 911 doet dat natuurlijk beter, maar voor SUV-begrippen -met een hoger zwaartepunt- stuurt de Cayenne voortreffelijk. Aan de mechaniek van de 3,0 liter V6 diesel met een vermogen van 240 pk en koppel van 550 Nm is niet getornd. Voor ons gevoel is ie wel sneller en de cijfers bevestigen dat ook. Niet gek vanwege een afname van het leeggewicht. De bekende spint naar de honderd duurt 7,8 tellen en de topsnelheid ligt op 218 km/h. De diesel biedt meer dan voldoende power, laat dat duidelijk zijn, maar bij een Porsche verwacht je nét iets meer sensatie, een serieuze duw in je rug bijvoorbeeld. Voor de krachtsoverbrenging zorgt tegenwoordig een achttraps automaat die zelf heel goed in staat blijkt de juiste versnelling in te leggen. De plastic knopjes voor op- en terugschakelen op het lekker compacte sportstuur laat je trouwens al snel links liggen, ze zijn bovendien niet intuïtief te bedienen. Wachtende bij een kruising keken we even verbaasd op toen de motor afsloeg. Foutje? Nee hoor, de automaat beschikt over een brandstofbesparend stop-/startsysteem. Porsche geeft voor de Cayenne diesel een gemiddeld verbruik op van 1 op 13,5. Dat ga je waarschijnlijk niet helemaal halen, een gemiddelde consumptie van 1 op 10,5 is realistischer.
Broekzak
Net als het exterieur is ook het interieur voor de tweede generatie Cayenne volledig opnieuw ontworpen. De Panamera heeft overduidelijk model gestaan voor het binnenste. Dat resulteert in een naar onze mening schitterende werkplek met ergonomisch verantwoorde, hoge middentunnel. Porsche blijft helaas vasthouden aan de zeer onhandige afstandsbediening/digitale contactsleutel in de vorm van de Cayenne. Leuk bedacht, maar het kastje is gewoon te groot voor je broekzak. De voorpassagiers zitten als een koning op het meervoudig verstelbare meubilair, maar ook achterin zul je weinig wanklanken horen. De bagageruimte is met een inhoud van 670 liter aan de royale kant. Onder de laadvloer zou je in principe ook nog flink wat bagage kunnen verstoppen, ware het niet dat de firma Bose daar een riante subwoofer heeft geïnstalleerd. De geluidsinstallatie klinkt dan ook voortreffelijk.
Terug naar de vraag: bezit de nieuwe Cayenne diesel voldoende Porsche-genen? Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Als we louter het potentieel bekijken is het antwoord: nee. Menig hot hatch rijdt de Cayenne diesel het snot voor zijn ogen. Porsche-logo of niet. Anderzijds, de rijeigenschappen en toch ook wel de beleving binnenin staan op eenzame SUV-hoogte. Wil je een echte Porsche met dito prestaties, ga dan voor de Cayenne Turbo. Daar is zijn prijs dan ook naar. De diesel is er vanaf 81.990 euro (ruim 5 mille minder dan zijn voorganger), terwijl je voor de Turbo minimaal 155.500 euro bij de dealer moet neertellen.
Schrijf een review