Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel

Nul tot honderd in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 278 km/h. Hebben we hier te maken met een sportwagen?

Nul tot honderd in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 278 km/h. Hebben we hier te maken met een sportwagen? Nee, het zijn de prestaties die de nieuwe Porsche Cayenne Turbo aan de dag legt. Porsche-waardig dus. Maar wat blijft daar nog van over als de geblazen V8 wordt verruild voor een 3.0 V6 diesel?

Nul tot honderd in slechts 4,7 seconden en een topsnelheid van 278 km/h. Hebben we hier te maken met een sportwagen? Nee, het zijn de prestaties die de nieuwe Porsche Cayenne Turbo aan de dag legt. Po
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel

De nieuwe Porsche Cayenne is een typisch gevalletje ‘schijn bedriegt’. Zijn ronde vormen geven hem een vriendelijker uiterlijk en het lijkt alsof de SUV ten opzichte van zijn voorganger is gekrompen. Bij nader inzien blijkt dat niet helemaal het geval, de Cayenne is namelijk gegroeid, in de lengte met vijf centimeter en één centimeter in de breedte en hoogte. De eerste generatie Cayenne vonden we wat onbehouwen vormgegeven, en was feitelijk niet meer dan een Touareg met 911-neus en Porsche-badges. Let wel, qua vormgeving! De rijeigenschappen staan op eenzame hoogte. Eerlijk gezegd vinden we de neus van de nieuweling beter passen, meer in lijn ook met de Panamera. Over de ronde achterzijde tot slot, zijn de meningen verdeeld. Een kwestie van wennen misschien.

 

Houd je hart vast

 

Ondanks de toegenomen buitenmaten wist Porsche toch flink wat kilo’s overboord te gooien. De nieuwe Cayenne is ruim 180 kilogram lichter dan zijn voorganger, onder meer te danken aan meer aluminium carrosseriedelen. Ook de tussenbak is achterwege gelaten. Daar zal weinig Cayenne-liefhebber om rouwen. De nieuweling beschikt over een actieve vierwielaandrijving, waarbij het vermogen voor 100 procent naar de voor- of achteras kan vloeien. Ons testexemplaar is tevens voorzien van luchtvering. Met een schakelaar op de middentunnel kun je de auto op gewenste hoogte brengen. Handiger zijn de druktoetsen ernaast met drie voorgeprogrammeerde configuraties: comfort, normaal en sport. De laatste stand is eigenlijk alleen maar aan te raden op de buitenwegen, en als je dan ook nog echt haast hebt. Komen er drempels op je pad, dan houd je hart (plus inzittenden en bagage) maar vast. In sportmodus is de demping plankhard. Knal je met iets te hoge snelheid over een drempel dan zul je dat weten ook… Zelfs in de normale modus is de demping vrij stevig. Om rustig te cruisen past de comfort-modus beter. Maar ja, wie gaat er nu rustig cruisen in een Porsche?!

 

Foutje?

 

Over de onderstelafstelling dus niets dan lof. Het is onvoorstelbaar hoe je zo’n grote SUV over het asfalt kunt jagen. Een 911 doet dat natuurlijk beter, maar voor SUV-begrippen -met een hoger zwaartepunt- stuurt de Cayenne voortreffelijk. Aan de mechaniek van de 3,0 liter V6 diesel met een vermogen van 240 pk en koppel van 550 Nm is niet getornd. Voor ons gevoel is ie wel sneller en de cijfers bevestigen dat ook. Niet gek vanwege een afname van het leeggewicht. De bekende spint naar de honderd duurt 7,8 tellen en de topsnelheid ligt op 218 km/h. De diesel biedt meer dan voldoende power, laat dat duidelijk zijn, maar bij een Porsche verwacht je nét iets meer sensatie, een serieuze duw in je rug bijvoorbeeld. Voor de krachtsoverbrenging zorgt tegenwoordig een achttraps automaat die zelf heel goed in staat blijkt de juiste versnelling in te leggen. De plastic knopjes voor op- en terugschakelen op het lekker compacte sportstuur laat je trouwens al snel links liggen, ze zijn bovendien niet intuïtief te bedienen. Wachtende bij een kruising keken we even verbaasd op toen de motor afsloeg. Foutje? Nee hoor, de automaat beschikt over een brandstofbesparend stop-/startsysteem. Porsche geeft voor de Cayenne diesel een gemiddeld verbruik op van 1 op 13,5. Dat ga je waarschijnlijk niet helemaal halen, een gemiddelde consumptie van 1 op 10,5 is realistischer.

 

Broekzak

 

Net als het exterieur is ook het interieur voor de tweede generatie Cayenne volledig opnieuw ontworpen. De Panamera heeft overduidelijk model gestaan voor het binnenste. Dat resulteert in een naar onze mening schitterende werkplek met ergonomisch verantwoorde, hoge middentunnel. Porsche blijft helaas vasthouden aan de zeer onhandige afstandsbediening/digitale contactsleutel in de vorm van de Cayenne. Leuk bedacht, maar het kastje is gewoon te groot voor je broekzak. De voorpassagiers zitten als een koning op het meervoudig verstelbare meubilair, maar ook achterin zul je weinig wanklanken horen. De bagageruimte is met een inhoud van 670 liter aan de royale kant. Onder de laadvloer zou je in principe ook nog flink wat bagage kunnen verstoppen, ware het niet dat de firma Bose daar een riante subwoofer heeft geïnstalleerd. De geluidsinstallatie klinkt dan ook voortreffelijk.

Terug naar de vraag: bezit de nieuwe Cayenne diesel voldoende Porsche-genen? Het antwoord daarop is niet eenvoudig. Als we louter het potentieel bekijken is het antwoord: nee. Menig hot hatch rijdt de Cayenne diesel het snot voor zijn ogen. Porsche-logo of niet. Anderzijds, de rijeigenschappen en toch ook wel de beleving binnenin staan op eenzame SUV-hoogte. Wil je een echte Porsche met dito prestaties, ga dan voor de Cayenne Turbo. Daar is zijn prijs dan ook naar. De diesel is er vanaf 81.990 euro (ruim 5 mille minder dan zijn voorganger), terwijl je voor de Turbo minimaal 155.500 euro bij de dealer moet neertellen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (16)

Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.

Minpunten

You have more useful info than the Brtisih had colonies pre-WWII.
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
na een Volvo XC90 een Mercedes ML met meer problemen dan rijplezier, is de cayenne echt een verademing, rijdt super, is gemaakt voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
De afgelopen jaren in een Mercedes ML gereden. Qua model naar mijn mening een veel mooiere auto, maar oh oh oh, wat is die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
een geweldigge auto dat (...)merk land-rover kan er nog wel iets van leren.. Lees volledige review.
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
geweldigge auto.. Lees volledige review.
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Mijn eerste porsche Cayenne en elk ritje is een waar feest. Ik doe al niet eens meer moeite om de grijns, die automatisch op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Dit is mijn eerste Porsche Cayenne. Lekker stoer en supersnel. Ik voel me erg veilig in deze auto Ik heb nogal wat extra opties.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Heb een Cayenne 3.6 aangeschaft en tot nu toe zeer tevreden. Gemiddeld verbruik van 12.3L wat gezien de prestaties zeker aanvaardbaar is. Vergeleken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
beste auto die ik ooit gehad heb... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Werkelijk dit is DÈ leleijkste auto die ik ken werkelijk..je kunt toch wel wat beters bedenken dan gewoon een opgekrikte porsche.... Kijk de Audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
De nieuwe Cayenne is zelfs met zijn basismotor geen tegenvaller. Kom uit 996 Targa, en ben zeker tevreden. Rij de enige Cayenne 'Targa', met giga.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Ik heb momenteel een mercedes ml staan Maar ik wil wel een porsche cayenne kopen Het zal veel beter rijden dan een mercedes ML.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Ik geniet er elke dag van. Het enigenadeel is dat je hem vanwege deze kwakkelende economie de auto niet aan de stoeptegels kwijt kan. Een enige optie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Na de opeenvolgende Range Rover modellen te hebben gereden, maar eens gekozen voor de Cayenne. Rijdt formidabel, maar man wat een volk kom je erin tegen! Pijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Als je deze hebt dan wil je geen ander. Hij is ongelooglijk stil en goede zakenwagen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Op zoek naar Porsche-genen in de nieuwe Cayenne diesel
Ik snap van jullie sterren waardering helemaal niets. Want ik heb een tijdje in een cayenne en range rover gereden maar dat zijn gewoon auto´s die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5