Een drieliter-Volkswagen is an sich niet nieuw. Tien jaar geleden lukte het de Duitsers om met allerlei vooruitstrevende (lees: kostbare) ingrepen een Lupo 1.2 TDI zo’n 1 op 30 te laten rijden. Veel trotse bezitters lieten zien dat er zelfs nog meer in zat. Inmiddels heeft VW het met de Polo BlueMotion voor elkaar gekregen om het verbruik van de Lupo 3L te evenaren, de Golf volgt op afstand met 3.8l/100km, ofwel 1 op 26.3.
Golf BlueMotion
Om die mooie cijfers te halen kreeg de Golf BlueMotion een aerodynamisch geoptimaliseerde jas met subtiele spoilers, een kleine verlaging van 15 mm en 15 inch banden met een lagere rolweerstand. Zijn 105 pk sterke 1.6 TDI common rail dieselmotor kennen we ook uit andere modellen en werkt samen met een aangepaste vijfversnellingsbak. Daarvan zijn de drie hoogste versnellingen verlengd om het motortoerental structureel te verlagen. De Golf maakt zodoende minder omwentelingen op snelheid en drukt de vraag naar dieselolie. Iets waar je niets van merkt is recuperatie, het systeem dat vrijgekomen remenergie herwint en terugleid naar de accu. Deze vondst reduceert de belasting op de dynamo, die kracht van de motor moet hebben om nieuwe energie te creëren. Ook aanwezig is een start/stop-systeem om bij stilstand de motor automatisch uit en weer in te schakelen. Al met al bespaart Volkswagen met dit BlueMotion recept 0.7 l/100km diesel, de conventionele Golf 1.6 TDI consumeert namelijk 4.5l/100km.
Golf IV MijnBlueMotion; ecotuning
De Golf ‘Mijn BlueMotion’ van Joan heeft niets van dat al maar is op geheel eigen wijze drastisch ‘verzuinigd’. De Golf IV in kwestie begon zijn leven in 2001 als 1.9 TDI 110 pk, door eerdere eigenaren in de loop der tijd voorzien van flinke wielen en brede banden. Verbruik? Gemiddeld zo’n 1 op 19, net onder de fabrieksopgave van 1 op 20.4. Hij ging de uitdaging aan om zijn diesel veel zuiniger te laten rijden en kon dankzij diverse sponsoren flink investeren. Met het monteren van onder meer tot 3.5 bar opgepompte, smallere 165/80/15-banden op lichtere Audi A3-velgen, een verlaging van zes centimeter, een upgrade van het motormanagement, ander luchtfilter, een speciaal op maat gemaakte RVS-uitlaat en het inlaatspruitstuk en aanzuigbuis van een krachtiger TDI-motorversie werd al een interessante verbruikswinst geboekt. Nu ook de achterbank, airconditioning, trekhaak, reservewiel, overtollig geluidsisolatiemateriaal is verwijderd en de motorkap is vervangen door een exemplaar van koolstofvezel nam het gewicht met circa 50 kg af. Winst die ook bijdraagt aan een lager verbruik. Aerodynamische verfijning is afgezien van de verlaging verder gerealiseerd door de carrosserie te ‘cleanen’. De achterruitenwisser moest het veld ruimen, de cup-buitenspiegels zijn drie maten kleiner en de bumpers ontberen sinds kort de stootstrips. Deze Golf lijkt daardoor het zoveelste slachtoffer van tuning, maar dat is dus deels schijn. Dit keer gaat het niet om snelheid en sportiviteit, maar telt elke druppel brandstof. Ecotuning dus! Al deze bespaartrucs missen hun uitwerking niet. Tijdens een lange rit naar Oostenrijk is het Joan al gelukt om 1 op 28.6 te halen. Feitelijk is de Golf MijnBlueMotion daarmee al zuiniger dan de ‘echte’ BlueMotion volgens de fabriek kan zijn. Wie is nou echt de zuinigste?
Wie is de zuinigste; de test
Voor een eerlijk vergelijk hebben we een zuinigsheidsbattle op touw gezet, bestaande uit een gevarieerde route van ruim 110 kilometer met dorpswegen, N-wegen, snelweg en enkele tussenstops. Niet om bij te tanken, maar een bestuurderswissel uit te voeren om verschillen in ieders rijstijl te compenseren. Aan de hand van eerdere verbruiksmetingen is een kleine, maar misschien wel allesbepalende afwijking van beide boordcomputers vastgesteld, en kunnen we onderweg steeds de eerste nauwkeurige tussenstand opmaken. Na de eerste kilometers in de Golf BlueMotion valt zijn raffinement in positieve zin op. In tegenstelling tot de eerder geteste Polo BlueMotion is de Golf veel meer te rijden volgens je bestaande rijstijl. Ondanks dat Volkswagen niet voor een zesbak heeft gekozen en de bestaande vijfversnellingsbak van langere overbrengingen heeft voorzien kun je de Golf grotendeels rijden op gevoel. Ook het opvolgen van de instructies van de schakeldindicator wordt niet afgestraft met een stilvallende motor en voelbare vibraties. Bovendien komt de 1.6 TDI dieselmotor vroeger (lees: rond 1500 toeren) op gang en hoeft deze nauwelijks een turbogat te overwinnen. Als we niet puur naar verbruik kijken is de Golf BlueMotion het meest in balans en voorzien van de meest verfijnde dieselmotor die VW in huis heeft.
Terug naar de battle. De grote tegenstrever van onze Golf in de verbruikstest is natuurlijk de Golf MijnBlueMotion. Het rijden in deze geprepareerde variant is op z’n minst bijzonder te noemen. Wie zegt dat oudere diesels pas echt last van een turbogat hebben? De 1.9 TDI begint al net na stationair toerental te fluiten, zodat er direct trekkracht voorhanden is. Een bijzondere gewaarwording dat een turbodiesel al zo vroeg alert is en moeiteloos op gang komt. Dat past perfect bij onze strategie; vlot op snelheid komen en vroeg opschakelen. De proef op de som leert dat het wisselen van verzet vòòr 1500 toeren geen enkel probleem oplevert. Omdat de standaard vijfversnellingsbak (nog) niet is aangepast en de zesbak van de krachtiger TDI-versie uit die tijd te zwaar bleek, moet er flink in de bak worden geroerd om dit na te streven. Dat we met een diesel onderweg zijn kan ons niet ontgaan. Doordat bij de afslankkuur van het leeggewicht ook isolatiemateriaal heeft moeten wijken en de uitlaat vernieuwd is maakt de TDI nadrukkelijker zijn afkomst kenbaar. Ook veroorzaken de mini-buitenspiegels duidelijk meer windgeruis – dat roept meteen de vraag op hoe aerodynamisch verantwoord deze zijn. De Golf BlueMotion is hier met z’n goed verpakte common rail diesel duidelijk in het voordeel; hier beperkt het arbeidsgeluid zich tot een bescheiden grom. Maar eerlijk is eerlijk, voor deze test is dat veel minder belangrijk.
Nek-aan-nek
De eerste signalen uit de Golf MijnBlueMotion zijn al interessant; 4.2l/100km, precies de score die ook het display van de boordcomputer in de nieuwe Golf BlueMotion vermeldt. Wetende dat beide instrumenten iets te bescheiden zijn in hun meting en de zwarte Golf dat het meest doet, zet dat de Golf BlueMotion op een minieme achterstand. In het altijd levendige Laren stuiten we op drukte bij het verkeerslicht. Hier kan het start/stop-systeem van onze zilveren strijdkracht zijn dienst bewijzen. Terwijl zijn tegenstander even nutteloos moet tokkelen voor rood, hult de BlueMotion zich in stilte. Verderop stuitten we op nieuwe obstakels, in de letterlijke zin van het woord. Drempels! Door de ingrijpende verlaging van de Golf MijnBlueMotion moet hier serieus snelheid geminderd worden om de bumpers te sparen en niet uit je stoel gelanceerd te worden. Volkswagen zette hun eigen product iets subtieler lager bij de grond waardoor deze op snelheid kan blijven. Ook kunnen rotondes vrijwel zonder afremmen worden overwonnen, terwijl de smalle banden van Joan’s MijnBlueMotion er meer moeite mee hebben het spoor te volgen. Zijn Golf moet na deze hindernissen de koppositie inleveren; het is 4.1 tegen 4.0 voor de ‘echte’ Golf BlueMotion. Het daarna volgende traject snelwegkilometers voorspelt veel goeds voor de splinternieuwe Golf. Met een verantwoord gangetje van 90-100 kilometer per uur in het vijfde verzet blijft aangenaam laag, terwijl de wijzernaald in de MijnBlueMotion al 2000 toeren aanwijst. Wetende dat zijn dieselmotor ook veel lagere toerentallen moeiteloos aankan kan hier in de toekomst nog winst worden geboekt, zeker als het tempo zich rond de landelijke limiet van 120 begeeft. Onze Golf is duidelijk in zijn sas geraakt en kruipt dichter naar de fabrieksopgave van 3.8l/100km. De strijd is nog niet gestreden!
And the winner is...
Het eindpunt van de ‘eco-challenge’ is de parkeerplaats van de Volkswagen-importeur, Pon’s Automobielhandel Leusden. De grote hamvraag is natuurlijk welke Golf uiteindelijk de zuinigste is van de rit. De route van ruim 110 km blijkt te zijn afgelegd met een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Onze Golf BlueMotion verstookte volgens de meter 3.9l/100km, zijn zwarte tegenstrever had een tiende liter extra nodig. Na het vereffenen van de geringe afwijking in de boordcomputers is de uitslag bijzonder confronterend. De wedstrijd eindigt in gelijk spel: de stand bedraagt 3.85 l/100km en dat is een heel nette 1 op 26! Een groot compliment voor beiden. Een Golf IV TDI is met (weliswaar kostbare) wijzigingen in dit geval net zo zuinig te rijden als een nieuwe Golf BlueMotion. Daarvoor moeten wel concessies worden gedaan zoals een gereduceerd comfort, minder luxe en het ontbreken van de achterbank; zaken die in onze Golf BlueMotion goed op peil zijn. Joan is vastberaden om met nieuwe aanpassingen er nog een schepje bovenop (of liever gezegd: af) te doen. Met iets langere versnellingen, speciale banden met een lagere rolweerstand (nu niet leverbaar in deze maat) en extra gewichtsbesparende maatregelen zoals het plaatsen van een koolstofvezel achterklep en voorstoelen, kunststof zij- en achterruitjes en een race-accu(!) moet de eindstreep haalbaar zijn. Wordt dus vervolgd...
Meer informatie over de Golf MijnBlueMotion? Ga naar www.mijnbluemotion.nl
Schrijf een review