Sinds het aantreden van Peter Schreyer als chefdesign op het Europese hoofdkwartier in Rüsselsheim, Duitsland, heeft Kia duidelijk de smaak te pakken. Na de Sorento, vernieuwde Cee’d en Venga oogt ook de nieuwe Sportage op en top Europees. Het is een stoere en bovenal smakelijke verschijning. Ten opzichte van zijn voorganger is de Sportage marginaal gegroeid, terwijl het dikke uiterlijk doet vermoeden alsof ie vele malen groter is geworden. Je verwacht dan ook niet dat de nieuweling flink wat gewicht is verloren, en al zeker niet de 91 kilo’s die de fabrikant ons doet geloven.
Vleugels
Het front loopt volledig in de pas met de recent geïntroduceerde modellen van de fabrikant. De zogeheten Tiger-nose grille vormt een belangrijk thema in de vormgeving, ook bij de Sportage. Schreyer en zijn team laat de vorm op meerdere plekken terugkeren. Kijk maar eens naar de voorruit, ook daar zien we ter hoogte van het dak eenzelfde inham als in de grille. En wat te denken van de structuur van het dashboard? Behalve de grille maken recht van voren ook de flinke bumper en dito lichtunits indruk. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikken de koplampen over led-dagrijverlichting. In tegenstelling tot bij andere fabrikanten gaat deze optie niet gepaard met xenonverlichting. Grote kans dus dat je de Sportage straks in het wild spot met led’s. Ook standaard vanaf het tweede niveau zijn de ‘gullwing mirrors’. Leuk bedacht, maar waarom deze buitenspiegels, die bij het vergrendelen van de portieren omhoog bewegen, niet standaard zijn, is ons niet helemaal duidelijk. En wat het nut ervan is, ontgaat ons eveneens. Misschien toch nog wat Koreaanse invloeden?
Versterking
De Sportage komt in eerste instantie te koop met twee tweeliter motoren, een benzine en een diesel. In het glooiende Hongaarse landschap weet de 2.0 CVVT benzinemotor niet helemaal te overtuigen. De motor is goed voor 163 pk en zou op papier weinig moeite moeten hebben met de 1.425 kilogram zware Kia. Toch moet je flink wat toeren maken, wil hij echt op gang komen. De sprint naar de honderd gaat in 10,7 tellen en de topsnelheid ligt op 182 km/u. Standaard is een handgeschakelde vijfbak, die nogal kunstmatig aanvoelt. Dat geldt trouwens ook voor de besturing, die weinig informatie geeft en waarvan de bekrachtiging nogal enthousiast te werk gaat. De 136 pk sterke diesel geeft op dit vlak meer vertrouwen en lijkt dankzij een fors hoger koppel van 319 Nm sneller van zijn plek te komen. Toch blijk dat niet helemaal de waarheid als we de cijfers bekijken: 0-100 km/u in 11,3 seconden; topsnelheid: 181 km/u. In alle gevallen is voorwielaandrijving standaard, 4WD is een optie. Het systeem is identiek aan dat van de Sorento. Onder normale omstandigheden vloeit 100 procent van de krachten naar de voorwielen. Verliest een of beide voorwiel(en) grip, dan worden de achterwielen aan het werk gezet.
Tegen het einde van het jaar komen twee nieuwe motoren de Sportage versterken. Of ja, versterken, het zijn nieuwe motoren, maar wel met minder vermogen. Zo komt er een 1.6 direct ingespoten GDI benzinemotor beschikbaar met 140 pk en verschijnt aan het dieselfront een nieuwe 1,7 liter CRDi met 115 pk ten tonele. De Sportage is vooral comfortabel afgesteld, al heeft de demping moeite met korte opeenvolgende oneffenheden, waardoor de Duitser met Koreaanse roots soms lichtjes wil stuiteren.
Vurige wens
Het interieur van de Sportage mag beslist gezien worden en verwijst qua opbouw met een beetje fantasie weer naar de Tiger-nose grill. De tellers zijn duidelijk afleesbaar, de bedieningstoetsen zitten onder handbereik en het compacte stuur ligt lekker in de hand. De zit achterin de Sportage vinden we eerlijk gezegd prettiger dan in de grotere Sorento. De afstand vanaf de vloer tot de zitting van de achterbank is groter, zodat vooral volwassen hun bovenbenen niet hoeven optrekken. Ondanks het strenge dieet, ligt er gewoon een volwaardig reservewiel in de bagageruimte en geen banden reparatiesetje. Volgens zijn makers een vurige wens van de kopersgroep. De bagageruimte meet trouwens een inhoud van 564 liter, te vergroten tot maximaal 1.353 liter.
Kia stelt drie uitrustingsniveau beschikbaar onder de noemer X-tra, X-ecutive en X-clusive. In de basisversie zijn een airco, lichtmetalen wielen in de maat 16-inch, een radio met cd-speler, elektrisch bedienbare ramen en een USB- en AUX-aansluiting standaard. Het tweede niveau biedt naast de led’s en ‘bijzondere’ buitenspiegels ook 17-inch wielen en het topmodel beschikt over xenon, navigatie, leer, kortom een bomvolle auto.
De Kia Sportage kan het zijn neefje, de Hyundai ix35, wel eens knap lastig gaan maken. Trouwens ook de overige modellen in het zwaar bevochten SUV C-segment, zoals de Nissan Qashqai, Peugeot 3008 en Mitsubishi ASX. Wie wordt er nou niet verliefd op zo’n lekker dik uiterlijk? Prijzen liggen iets hoger dan bijvoorbeeld de Hyundai ix35: de dealer doet zaken vanaf 25.880 euro. Bij Kia is dat inclusief zeven jaar of 150.000 kilometer garantie.
Schrijf een review